Vankilaopetuksessa toimivien TUVA-opettajien kokemukset eriyttämisestä

Tutkimustehtävä

Tutkimuksessa tutkittiin vankilaopetuksessa toimivien TUVA-opettajien käsityksiä ja kokemuksia vankien yksilöllisistä tarpeista ja eriyttämisestä. Tutkintokoulutukseen valmentavaa koulutusta (TUVA) on nivelvaiheen koulutus, jota tarjotaan myös vankilaopetuksessa. Valmentavan koulutuksen päämäärien voidaan nähdä olevan osa kuntoutuspainoitteisen kriminaalipolitiikan tavoitetta, jossa koulutuksen nähdään ehkäisevän syrjäytymistä ja rikollisuutta. Tutkimus keskittyi selvittämään, mitä eriyttämisen keinoja TUVA-opettajat käyttävät, miten he perustelevat eriyttämistään ja mitä haasteita he kohtaavat eriyttäessä. Koska TUVA-koulutusta on tarjottu vasta vuodesta 2022 asti, tutkimustietoa aiheen osalta on vähäisesti. Lisäksi tutkimuksen tekemisen mielenkiintoa lisäsi se, että vankilaopetusta koskevaa tutkimusta ei ole juurikaan. Tutkimuksella ei pyritty yleistettävyyteen, vaan kuvaamaan rajatun opettajakunnan käsityksiä ja kokemuksia eriyttämisestä.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla seitsemältä vankilaopetuksessa toimivalta TUVA-opettajalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Teoriaohjaavassa sisällönanalyyisissä hyödynnettiin Roihan ja Polson Viiden O:n eriyttämisen mallia aineiston analysoimiseen.

Tulokset

Kokonaisuudessaan vankilaopetuksen TUVAssa opiskelevien tarpeet nähtiin moninaisina. Erityisesti kouluhistoriaan, koulumotivaatioon ja elämänmuutoksiin liittyvät tarpeet nostettiin esille, kun huomioitiin yksilöllisiä tarpeita. Kaikki Roihan ja Polson Viiden O:n eriyttämisen ulottuvuudet näyttäytyivät aineistossa. Eniten korostettiin psykososiaalisen ympäristön merkitystä eriyttämisessä ja myös opetusmenetelmiä kuvattiin runsaasti osana eriyttämistä. TUVA-opettajat huomioivat opiskelijoiden yksilöllisiä tarpeita tukemalla minäpystyvyyttä ja eriyttämällä monipuolisesti eri keinoilla. Eriyttämisen haasteita olivat muun muassa työparin puuttuminen, valmiin eriyttämisen materiaalin vähäisyys, opiskelijoiden väliset sosiaaliset suhteet ja päivien hetkisyys.

Johtopäätökset

Yhteenvetona voidaan todeta, että TUVA-opettajat toteuttavat eriyttämistä kokonaisvaltaisesti ja vahvuusperustaisesti huomioiden opiskelijoiden yksilölliset tarpeet. Tutkimus tuotti lisää tietoa vähän tutkitusta aiheesta. Tulevaisuudessa vankilaopetusta tulisikin tutkia enemmän sekä opettajien että opiskelijoiden näkökulmasta, ja TUVA-koulutusta tarkemmin esimerkiksi TUVAn eri sisältöjen näkökulmasta.

Mielenkiintoista oli, että TUVA-koulutuksen eriyttämisen resurssit koettiin pääsääntöisesti riittäviksi. Eriyttämisen mahdollisti muun muassa vankila-arjen joustavuus ja pieni ryhmän koko. Huolenaiheena on viime aikoina nostettu esille leikkaukset, jotka kohdistuvat järjestöihin ja tukiin ja siten rikosseuraamusasiakkaiden hyvinvointiin. Lisäksi vankimäärät kasvavat ja Rikosseuraamuslaitoksella on yhä vähemmän resursseja tarjota opiskelua. (RETS 2024.) Voidaan ajatella, että TUVA-opettajat toimivat eriyttäessään niiden resurssien puitteissa, mitä ympäristö pystyy tarjoamaan. Tulevaisuudessa olisi tärkeää, että TUVA-opettajilla on riittävät resurssit ja mahdollisuudet huomioida opiskelijoiden yksilölliset tarpeet yhtä vahvuusperustaisesti kuin ennenkin.

Erika Chibani

Vankilaopetuksessa toimivien TUVA-opettajien kokemukset eriyttämisestä

Lähteet:

RETS. (2024). Vapautuvien vankien tilanne on huolestuttava. Saatavilla: https://rets.fi/2024/04/vapautuvien-vankien-tilanne-on-huolestuttava/