Koulun henkilökunnan kokemuksia joustavaan oppimisympäristöön sopeutumisesta

Johdanto ja tutkielman taustaa

Uudet oppimisympäristöt ovat herättäneet paljon keskustelua viime aikoina niin mediassa kuin kouluyhteisöissäkin. Joustaville oppimisympäristöille tyypillistä on aktiivinen arjessa toteutettu yhteistyö. Tilojen pohja- ja kalustusratkaisut tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia opetuksen toteutukselle, ja joustavissa tiloissa onkin raportoitu olevan tyypillistä monialaisen oppimisen ja projektityöskentelyn hyödyntäminen. Opetuksen toteutuksessa lisäksi painottuu oppijakeskeinen ote ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen.

Tutkielmani tavoitteena oli lähestyä koko koulun yhteistä muutosprosessia siirryttäessä uuteen koulurakennukseen ja oppimisympäristöön. Teemaa lähestyttiin niin rehtoreiden kuin opettajienkin näkökulmasta ja pyrkimyksenä oli selvittää millä tavoin he ovat kokeneet joustavassa oppimisympäristössä työskentelyn.

Tutkimuksen toteutus

Tutkielma toteutettiin yhteistyössä Tulevaisuuden koulu 2030-tutkimushankkeen kanssa. Tutkimus oli asetelmaltaan laadullinen tapaustutkimus ja analyysimenetelmä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimusaineistona käytettiin kolmen rehtorin ja kahden opettajan haastatteluita. Tämän lisäksi aineistoon otettiin mukaan tilakävelyn muistiinpanot yhdestä koulusta. Aineisto oli kerätty hankkeen toimesta vuonna 2023.

Tutkimustulokset ja pohdintaa

Tutkimustulokset kuvailivat koulun johdon ja opettajien kokemuksia uuteen oppimisympäristöön sopeutumisesta monipuolisesti. Sekä rehtorit että osa opettajista olivat tyytyväisiä oppimisympäristön toimintaan ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin toteuttaa opetusta. Yhteisopettajuutta kerrottiin hyödynnettävän arjen työssä, joka tuki kouluyhteisön hyvinvointia. Yhden koulun kokemus opetuksen toteuttamisesta kuitenkin erosi paljon muiden tutkittujen kokemuksista. Edellä mainitussa koulussa oppimisympäristö ei tukenut yhteistä toimintaa ja tilat, joiden tulisi tukea joustavuutta ja monipuolisia oppimismahdollisuuksia koettiin rajoittavan niitä.

Vaikuttaisi siis siltä, että uuteen tilaan sopeutumisen kannalta merkittävää on uuden yhteisen toimintakulttuurin luominen sekä jokaisen työyhteisön jäsenen sitoutuminen sen noudattamiseen ja kehittämiseen. Vahvan yhteistyön hyödyntäminen koettiinkin positiiviseksi niin työn toteuttamisen kuin myös työssä jaksamisen näkökulmasta. Uusien tilojen tulee tukea kouluarjen toiminnallisuutta, joustavuutta ja muutoksia unohtamatta turvallisuusseikkoja ja jokaisen oppijan henkilökohtaisia tarpeita.

Tutkielma kuvaa tiettyjen kolmen koulun kokemuksia uuteen oppimisympäristöön sopeutumisesta. Tuloksista voivat hyötyä ne, joilla muutosprosessi on vasta edessä tai työskentelevät tällä hetkellä joustavan oppimisympäristön koulurakennuksessa.

Tiia Nieminen

”Jokaisella on halu, että saadaan se paremmaksi” – Koulun henkilökunnan kokemuksia joustavaan oppimisympäristöön sopeutumisesta