Lärande enligt klättringstränare

Bakgrund

Klättring är en mångsidig gren som ökat i popularitet. Allt fler har klättring som hobby men det finns begränsat med forskning om klättring. Den tidigare forskning som gjorts visar att klättring har en stor pedagogisk potential. Klättring är en social gren där man utmanar sig själv. Syftet med min studie är att skildra och analysera klättringstränares uppfattningar om lärande. Tränarnas syn på lärande belyses genom att analysera hur de uppfattar att lärande sker inom klättring. Därmed hoppas jag kunna ge en insikt i hur lärande uppfattas inom en klättringskontext.

Hur genomfördes studien?

Jag intervjuade fyra klättringstränare, med erfarenhet av att vara som tränare för klättringsgrupper. Studiens forskningsfrågor är följande: 1. Hur ser klättringstränare på lärande inom klättring? 2. Hur förhåller sig klättringstränarnas uppfattningar om lärande till teorin om sociokulturellt lärande? 3. Hur förhåller sig klättringstränarnas uppfattningar om lärande till teorin om upplevelsebaserat lärande. Forskningsfrågorna utformade jag utifrån att det som intresserar mig är den sociala aspekten av klättring, samt hur det påverkar lärande.

Vilka var resultaten?

Resultaten tyder på att klättringstränarna uppfattade lärande som en kroppslig process. Lärande inom klättring innebar lärande av fysiska, psykiska och sociala färdigheter. I lärandeprocessen betonades fysisk och praktisk aktivitet samt repetition i samband med reflektion. Även samarbete och gemenskap betonades som en viktiga delar av lärande. Tränarna delade uppfattningen om att lärande sker tillsammans och av varandra.  Gemenskapen betonades i intervjusvaren. Det framkom också att man inom klättring lär sig av varandra och tillsammans. Tränarens roll uppfattades som stöttande i stället för styrande. Fokuset i lärande låg på problemlösning och reflektion.

Learning by climbing – Klättringstränares syn på lärande

Jere Lehtola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *