Perusopetus 2024: Ajankohtaiset ilmiöt, arvot ja asenteet

Tutkimuksen tausta ja tarkoitus

Tutkimukseni keskiössä on suomalaisen perusopetuksen ajankohtaiset arvot ja asenteet vuonna 2024. Tavoitteenani oli kartoittaa ja analysoida, millaisia keskusteluaiheita valtio, opetusalan yritykset ja opetusvaikuttajat tuottavat, ja millaisen tilannekuvan nämä keskusteluaiheet luovat perusopetuksesta. Tutkimuksen tärkeys korostuu erityisesti muuttuvassa yhteiskunnassa, jossa koulutuksen merkitys ja rooli ovat jatkuvassa tarkastelussa.

Tutkimuksen tulokset

Tuloksista nousi esiin viisi keskeistä aihetta:

1. Erityispedagogiikan ja tuen saatavuuden korostaminen: Tämän aiheen mukaan opettajien erityispedagogiset taidot ja yksilöllinen tuki ovat keskeisiä tekijöitä oppilaiden onnistumisen kannalta. Oppimisen tuen saatavuutta halutaan parantaa ja koko oppimisen tuen järjestelmä uusia. Opetusvaikuttajat nostavat tärkeäksi asiaksi opettajien erityispedagogiset taidot, joiden omaksuminen ja kehittäminen nähdään itsestäänselvyytenä.

1. Oppimistulosten kriisi: Huoli oppimistulosten heikkenemisestä ja tarve parantaa koulutuksen laatua. Korkea osaamistaso yhdistetään yhteiskunnan hyvinvointiin ja taloudelliseen kilpailukykyyn, ja vuodesta 2006 alkaen laskeneet PISA-tulokset nähdään uhkaavan yhteiskuntaa ja sen taloudellista kantokykyä. Huoli oppimistuloksista esiintyi erityisesti valtion tuottamissa asiakirjoissa.
  2. Oppilaiden hyvinvoinnin vaaliminen: Oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys korostuu, ja koulun rooli hyvinvoinnin edistäjänä nähdään tärkeänä. Oppilaiden hyvinvointi koetaan tärkeäksi myös oppimisesta irrallaan.
  3. Huoli opettajien työhyvinvoinnista: Opettajien jaksaminen ja työhyvinvointi ovat nousseet tärkeäksi keskustelunaiheeksi. Opettajat itse puhuvat heikosta työhyvinvoinnista tai sen heikentymisen uhasta paljon, ja jakavat vinkkejä kollegoiden kesken tavoista parantaa työhyvinvointia.
  4. Perusopetuksen ja yksityisen sektorin yhteenkietoutuminen: Perusopetus kaupallistuu, kun perusopetukseen syntyy riippuvuus yksityisten opetusalan yritysten tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin. Opetusalan yritykset kietoutuvat kiinteäksi osaksi perusopetuksen toimintaa. Yritykset näkevät roolinsa perusopetuksessa välttämättömänä ja kertovat, ettei perusopetus ja opettajat pärjää ilman heidän läsnäoloaan. Myös opettajat hyötyvät tästä ilmiöstä toimimalla opetusvaikuttajina ja saamalla kaupallisista yhteistöistä taloudellista hyötyä.

Johtopäätökset ja merkitys

Tutkimukseni osoittaa, että perusopetuksen kaupallistuminen on vahvasti läsnä suomalaisessa perusopetuksessa. Toisaalta sosiaalipoliittiset arvot ja asenteet, jotka tukevat perusopetusta, ovat edelleen vahvoja, kuten ne olivat 1970-luvulla perusopetusta perustettaessa. Tulokset auttavat ymmärtämään paremmin perusopetuksen kenttää ja siinä vallitsevia puheenaiheita. Tämä tieto voi olla hyödyllistä päättäjille, opettajille ja tutkijoille, jotka pyrkivät kehittämään ja parantamaan koulutusjärjestelmää.

Jatkokehityksen mahdollisuudet

Tutkimukseni herättää kysymyksiä perusopetuksen tulevaisuudesta: miten voimme parantaa opettajien ja oppilaiden hyvinvointia, ja kuinka voimme tasapainottaa julkisen ja yksityisen sektorin yhteistoimintaa koulutuksessa? Näiden kysymysten pohtiminen ja niihin vastaaminen on olennaista perusopetuksen jatkuvassa kehityksessä.

Tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa perusopetuksen nykytilasta ja auttaa hahmottamaan tulevaisuuden suuntaviivoja, jotta voimme kehittää perusopetusjärjestelmää entistä paremmaksi.

Elena Kantinkoski

Perusopetus 2024: Ajankohtaiset ilmiöt, arvot ja asenteet

Valtion, opetusalan yritysten ja opetusvaikuttajien tuottamat diskurssit moniaineistoisen tulkitsevan diskurssianalyysin kohteena