Seksuaalikasvatus sateenkaarinuorten ja heteronormiin kuuluvien nuorten näkökulmasta

Tutkimuksessa ”Mitä sateenkaarinuorille kuuluu?” (Alanko, 2014) todetaan, että tiedonkeruujärjestelmät luokittelevat nuoret yleensä yhdeksi yhtenäiseksi sukupolviryhmäksi, eivätkä ne näin erittele heidän toisistaan eroavia kokemuksiaan. Nuorten moninaisuus jää tällöin hahmottumatta ja heteronormatiivisista näkemyksistä poikkeavat näkemykset huomioimatta. Tällä tarkoitetaan erityisesti sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioimattomuutta. (Alanko, 2014) Seksuaalikasvatus puolestaan on alati tutkittu aihe ainakin 2000-luvulla, ja tässä tutkielmassa sitä kuvattiin nuorten moninaisten ryhmän ajatuksia kuunnellen.

Tutkimustehtävät ja tutkimuksen toteutus

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää sateenkaarinuorten ja heteronormiin kuuluvien nuorten ajatuksia ja kokemuksia koulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, minkälaisia sisältöjä ja miten ja missä oppiaineissa seksuaalikasvatusta käsiteltiin. Lisäksi kiinnostuksen kohteena olivat sisällöt ja opetustavat, joita olisi toivottu opetukseen ja kehitysehdotukset seksuaalikasvatukseen kouluissa. Tutkielman aineistona ovat kuuden sateenkaarinuoren ja neljän heteronormiin kuuluvan nuoren haastattelut.

Aineisto kerättiin kahdessa erässä: ensimmäisellä kierroksella haastateltiin viittä sateenkaarinuorta keväällä 2021 ja keväällä 2024 neljää heteronormiin kuuluvaa nuorta ja yhtä sateenkaarinuorta, Etelä-Suomen alueelta.

Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin, hyödyntäen myös pienimuotoista kvantitatiivista analyysiä. Aineiston muodostumisen jälkeen aineisto litteroitiin mahdollisimman pian ja tarkasti. Aineistoa luettiin läpi moneen kertaan ennen varsinaista analyysiä selkeän kokonaiskuvan ja alustavien havaintojen muodostamiseksi. Tässä vaiheessa myös vertailtiin alustavasti kahden haastatteluryhmän tuottamia haastatteluaineistoja, etsien niistä samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Aineiston varsinaisessa analyysivaiheessa aineistoa alettiin yksinkertaistamaan luokittelemalla aineistoa. Jokaisesta haastattelutekstistä muokattiin versio, jossa puhekielisistä vastauksista muodostettiin yksinkertaistettuja ja tiivistettyjä muotoja ja muodostettiin näistä taulukoita. Tällä tavoin pyrittiin selvittämään, mitä haastateltavat todella sanovat ja tarkoittavat. Tämän jälkeen nämä taulukot yhdistettiin kaikki samaan taulukkoon, jossa vastaukset järjestettiin erilaisten teemojen alle. Taulukkoon merkattiin, ketkä haastateltavista mainitsivat asiat ja samalla toteutettiin pienimuotoista määrällistä analyysiä laskemalla, kuinka monta kertaa jokainen teema esiintyy aineistossa.

Tulokset ja pohdintaa

Tuloksissa nostettiin esille seksuaalikasvatuksen sisällöt haastateltavien mukaan, oppiaineet, joissa haastateltavien mukaan koulussa käsiteltiin seksuaalikasvatusta, mistä he saivat tietoa seksuaalikasvatukseen liittyen, sekä oppiaineet ja sisällöt, joita olisi voitu käsitellä seksuaalikasvatuksessa ja seksuaalikasvatuksen kehitysehdotuksia.

Tuloksissa ryhmien yhteisiä mainintoja käsitellyistä sisällöistä saivat lisääntyminen, ehkäisy, anatomia ja seksitaudit, seksuaali- ja/tai sukupuoli-identiteetti ja kuukautiset. Eroavaisuuksiin kuuluivat heteronormiin kuuluvien nuorten mainitsemat varoitukset raskaaksi tulemisesta ja seksuaalirikoksen uhriksi joutumisesta. Sateenkaarinuorilta puolestaan tuli mainintoja oletuksesta, että kaikki haluavat harrastaa seksiä jossain vaiheessa. Heteronormiin kuuluvilla nuorilla korostuivat tiedonlähteinä kaverit ja vertaiset sekä TV-sarjat, sateenkaarinuorilla puolestaan erilaiset sosiaalisen median lähteet, kuten Tumblr-blogipalvelu. Sisältötoiveina kaikilla haastateltavilla oli seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus. Kehitysehdotuksia olivat turvallisen tilan ja hyvän ilmapiirin luominen, omien oikeuksien ja rajojen opettaminen ja opetuksen varoittavasta sävystä siirtyminen neutraalimpaan tapaan suhtautua asioihin. Seksuaalikasvatus on tutkittavien kokemusten mukaan ollut heteronormatiivista ja aiheuttanut ihmetystä ja ulkopuolisuuden tunteita molemmissa ryhmissä. Seksuaalikasvatukseen kaivataan turvallista ja neutraalia suhtautumistapaa opetukseen sekä sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioimista sisällöissä.

Elisa Tikka

Koulun seksuaalikasvatus sateenkaarinuorten ja heteronormiin kuuluvien nuorten näkökulmasta