Luokanopettajien ammatillinen toimijuus on henkilökohtainen, mutta ei omissa käsissä

Tutkimuksen taustaa

Toimijuudessa on kyse mahdollisuuksista toimia: olla aktiivinen, tehdä aloitteita, kokea osallisuutta ja hallintaa, tehdä valintoja, vaikuttaa ja ottaa kantaa. Ammatillisesta toimijuudesta puhuttaessa ollaan sellaisen toimijuuden äärellä, joka ilmenee töissä ja tällöin edellä mainittu toiminta koskee omaa työtä tai ammatillista identiteettiä. Tutkimuksessani mielenkiinnon kohteena on luokanopettajat ja heidän kokemuksensa ammatillisesta toimijuudesta. Opettajien toimijuutta on erityisen kiinnostavaa ja tärkeää tutkia siksi, että toimijuudella on valtava vaikutus opettajien työhön ja opettajuuteen. Sillä on yhteyksiä mm. oppimiseen, kehittymiseen, työn mielekkyyteen, ja jopa oppilaiden oppimiseen. Lisäksi opettajien työ on hyvin monipuolista ja opettajien toimijuus saakin erilaisen ympäristön luokkahuoneessa kuin työyhteisössä. Opettajan työtä määritellään ylemmiltä tahoilta ja lisäksi koulu fyysisenä työympäristönä luo omat puitteet opettajan toimijuuden mahdollisuuksille. Opettajan toimijuus muotoutuu siis vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Kaiken tämän lisäksi jokainen opettaja on persoonallinen opetusalan ammattilainen, omine kokemuksineen, ajatuksineen, tavoitteineen, uskomuksineen ja osaamisineen. Vaikka toimijuus rakentuu aina tilanteen ehdoilla, vaikuttavat siihen niin menneet kokemukset kuin myös tulevaisuus, sillä toimijuus tähtää aina johonkin. Tämän perusteella voikin sanoa, että opettajan toimijuus on jokaisella opettajalla erilainen ja jatkuvasti muuttuva.

Tutkimustehtävä ja tutkimuksen toteutus

Tutkimukseni tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, mitkä tekijät opettajien kokemuksen mukaan ovat vaikuttaneet heidän ammatilliseen toimijuuteensa sitä vahvistaen tai rajoittaen. Laadullisella tutkimuksella pyrin opettajien toimijuuden kokemusten kuvaamiseen, ymmärtämiseen ja tulkintaan jokaisen opettajan kokemukseen syventyen. Tutkimuksessani haastattelin opettajia, joilla oli jo useampi työvuosi takana, jotta pystyin tarkastelemaan toimijuuden kokemuksen muutosta. Haastattelun osana opettajat piirsivät tarinaviivan kuvaamaan toimijuuden kokemuksen muutosta ensimmäisistä opettajavuosista tähän päivään saakka.

Tuloksia ja johtopäätöksiä

Luokanopettajien toimijuuteen vaikuttavia tekijöitä luokiteltiin tässä tutkimuksessa ulkoisiin ja henkilökohtaisiin tekijöihin. Ulkoisia, eli opettajan ympäristöstä tulevia toimijuuteen vaikuttavia tekijöitä olivat opettajan työn luonne, fyysiset tekijät, yhteistyö kollegoiden kanssa, työkulttuuri ja yhteiskunta. Henkilökohtaisia eli opettajaan itseensä liittyviä tekijöitä olivat työkokemus, osaaminen, ammatillinen identiteetti ja reflektointi. Nämä tutkimustulokset vahvistavat aiempien ammatillista toimijuutta ja opettajan toimijuutta tutkineiden tutkimusten näkemyksiä siitä, millaisilla tekijöillä on vaikutusta toimijuuden saavuttamiseen. Kuitenkin vaikka opettajien kokemuksista löytyi paljon yhtäläisyyksiä, painottuivat opettajien uralla hyvinkin erilaiset tekijät ja jokaisen toimijuuden kokemus ja sen muutos uran aikana oli ainutlaatuinen. Näillä opettajilla toimijuuteen heidän urallaan olivat selkeimmin vaikuttaneet vuorovaikutus oppilaiden kanssa, reflektointi, opetussuunnitelmat, yhteiskunnan uudistukset, oma näkemykset, yhteistyö ja oppiminen. Osa opettajista toi esiin laajemman tason vaikuttajia, kuten yhteiskunta ja opetussuunnitelma, osalla toimijuuteen olivat vaikuttaneet enemmän pienemmän tason tekijät, kuten avun saaminen tai vuorovaikutuksen laatu. Useat tekijät saattoivat joko vahvistaa tai heikentää toimijuutta tilanteen mukaan, ja tällaiset tekijät olivat useimmiten ulkoisia tekijöitä. Tekijät, joilla oli yksinomaan toimijuutta kasvattava vaikutus, olivat henkilökohtaisia tekijöitä. Toisaalta henkilökohtaiset tekijät saattoivat myös olla esteenä toimijuudelle, jos esimerkiksi opettajan ammatillisessa identiteetissä oli työstettävää. Tämän tutkimuksen perusteella voi sanoa, että koska opettajan toimijuus muotoutuu ympäristöstä tulevien ulkoisten tekijöiden ja opettajan henkilökohtaisten tekijöiden alituisessa vuorovaikutuksessa, on tärkeää, että opettaja kehittää ja hyödyntää henkilökohtaisia lähtökohtiaan työssään, jotta hänellä on paremmat mahdollisuudet kohdata ulkopuolelta tulevia tekijöitä ja saavuttaa omasta näkökulmastaan mahdollisimman hyvä toimijuus. Ulkoisten tekijöiden tiedostaminen on omalta osaltaan tärkeää, koska siten näitä voidaan kehittää ja sitä kautta luoda opettajille paremmat mahdollisuudet toimijuudelle.

Elisa Hyvärinen

Luokanopettajien ammatilliseen toimijuuteen vaikuttavat moninaiset tekijät – Opettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta