“En trygg plats där små och stora trivs”

Varför?
I en värld där allting går fort kan skolan som instans inte stå på stället utan även den måste leva med i tiden. Skolors verksamhet och verksamhetskultur påverkas av det ständiga utvecklingstrycket som bl.a. nya läroplaner, nya skolbyggen, sammanslagningar av skolor och nu även covid-19 pandemin bidrar till. Man är medveten om utvecklingsbehovet, men hur skall man gå tillväga?

Hur?
Min studie är en fallstudie i en specifik skola, där syftet var att skapa en bild av lärarnas framtidsvision för skolans verksamhet samt att skissera en verksamhetskultur som stöder denna verksamhet. Studiens forskningsfrågor var ”Hur gestaltar lärare en framtidsvision för skolan?” samt ”En hurdan verksamhetskultur upplever lärare som stödjande av skolans framtida verksamhet?”. Forskningen fungerar som ett verktyg för skolans utveckling och är en del av en större utvecklingsprocess skolan genomgår. Materialet samlades in som essäer och analyserades utgående från analys av narrativ. Forskningsansatsen var abduktiv och studiens inriktning hermeneutisk. I skolan arbetade 15 lärare av vilka nio deltog i forskningen.

Vad?
Resultatet är att utgående från det analyserade materialet har en konkret framtidsvision för skolans verksamhet skapats och en verksamhetskultur som stödjer den framtida verksamheten har skisserats upp. Studien fungerar som en gemensamt skapad vision och handlingsplan för utvecklingen av verksamhetskulturen i skolan och används som ett verktyg i den fortskridande utvecklingsprocessen skolan befinner sig i. Det tydligaste i den gemensamma visionen var att man vill ha en trygg skola där både elever och vuxna mår bra, uppskattas och tas i beaktande. Den beskrivna verksamhetrskulturen innehåller också konkreta handlingar för hur man i skolan skall nå den gemensamma framtidsvisionen.

Igen, varför?
Utgående från teorin studien bygger på (nyckelord: verksamhetskultur, värdegrund, förändringsarbete och framtidsvisionering) är det viktigt för utvecklingsprocesser att personalen är delaktig i själva processen och känner att verksamhetskulturen återspeglar en värdgrund de själva är delaktiga i. Det här uppfylls i fallstudien, där lärarna aktivt är med och skapar en verksamhetskultur som speglar det egna kollegiet, vilket i bästa fall bidrar till en ökad känsla av bl.a. meningsfullhet, engagemang och motivation.

Och sen då?
Det som inte ursprungligen var meningen, men som nu är fallet, är möjligheten att använda studien som verktyg i andra skolor som genomgår liknande utvecklingsprocesser. Den i studien utarbetade metoden visade sig vara användbar och överförbar på andra skolor och kan därutöver vidareutvecklas och förädlas ytterligare, enligt egna behov.

Helena Bardy
”En trygg plats där små och stora trivs”  – Framtidsvision för skolans verksamhet och stödjande verksamhetskultur – en fallstudie