Pedagogiset suhteet opetusmaailman keskiössä

Taustaa

Luokanopettajat kohtaavat uransa aikana monia satoja oppilaita, mutta oppilaalle suhde opettajaan on aina ainutlaatuinen ja tärkeä. Kiinnostuin itse pedagogisista suhteista ensimmäisen kerran suorittaessani monialaista opetusharjoittelua. Huomasin, kuinka opettaminen muuttui helpommaksi ja merkityksellisemmäksi, kun suhteeni oppilaiden kanssa syventyi. Mielenkiinto sukeltaa syvemmälle pedagogisten suhteiden maailmaan oli syttynyt.

Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että pedagogisen suhteen laatu vaikuttaa voimakkaasti oppilaan koulusuoriutumiseen, ja siten koko elämään. Positiivisen pedagogisen suhteen on tutkittu olevan yhteydessä oppilaan koulumenestyksen ja kouluun sitoutumisen kanssa. Negatiivisen suhteen on sen sijaan tutkittu ennustavan oppilaan koulu-uupumusta ja alhaista kouluun sitoutumista. Aihe on siis kiistatta tutkimuksen kannalta tärkeä.

Tutkimustehtävä

Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä suomalaisilla luokanopettajilla on pedagogisiin suhteisiin liittyen. Tutkimuskysymykseni olivat seuraavat:

1. Mitä haasteita luokanopettajat liittävät pedagogisten suhteiden muodostamiseen?

2. Mitkä tekijät edistävät pedagogisten suhteiden laatua luokanopettajien mukaan?

Tutkimuskysymyksiin vastaamisen kautta tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta siitä, mitkä tekijät nousevat suomalaisten luokanopettajien käsityksissä esiin pedagogisiin suhteisiin liittyvinä haasteina ja suhdetta edistävinä tekijöinä.

Toteutus

Hankin tutkielmani aineiston haastattelemalla seitsemää luokanopettajaa. Puolistrukturoidut haastattelut sisälsivät kysymyksiä pedagogisiin suhteisiin liittyen sekä laatimani kuvitteellisten case-esimerkkikuvausten läpikäymisen. Case-esimerkkien oli tarkoitus kuvata erilaiseksi muodostuneita pedagogisia suhteita. Analysoin opettajien vastaukset fenomenografista lähestymistapaa hyödyntäen. Sain analyysin lopputuotoksena muodostettua aineistostani kaksi erillistä kuvauskategoriajärjestelmää, jotka vastasivat asettamiini tutkimuskysymyksiin.

Tulokset ja johtopäätökset

Opettajien käsitykset haasteista jakaantuivat viiteen eri kuvauskategoriaan: opettajaan liittyvät haasteet, oppilaaseen liittyvät haasteet, koulumaailmaan liittyvät haasteet, oppilaan vanhempiin liittyvät haasteet ja ulkoiset haasteet. Opettajien käsitykset suhteita edistävistä tekijöistä jakaantuivat puolestaan seitsemään eri kuvauskategoriaan: pedagogiset menetelmät, opettajan ajattelu ja oleminen, oppilaisiin suhtautuminen, oppilaan vanhemmat, kollegiaalinen tuki, koulukulttuuri ja ulkoiset tekijät.

Kokonaisuutta tarkasteltaessa tulokset vahvistivat käsitystä pedagogisista suhteista dynaamisina ilmiöinä, joihin vaikuttavat useat erilaiset tekijät. Lähes kaiken koulussa tapahtuvan toiminnan voidaan katsoa vaikuttavan jollakin tapaa pedagogisiin suhteisiin ja vastaavasti myös pedagogisten suhteiden laadun voidaan ajatella vaikuttavan miltei kaikkeen koulussa tapahtuvaan. Voidaan siis tehdä johtopäätös, että tässä tutkielmassa pedagogisten suhteiden muodostamisen haasteisiin ja suhteiden edistämiseen liitetyt tekijät kuvaavat myös yleisemmällä tasolla opettajien käsitystä oppilaiden koulunkäyntiin liittyvistä tekijöistä.

Tutkielman tulosten tarkastelu tarjoaa opettajille mahdollisuuden oman tietoisuuden kasvattamiseen ja omien toimintatapojen reflektoimiseen. Tulokset toivat esiin myös sellaisia opettajien tunnistamia haasteita, joiden ratkaisemisessa voisi olla hyötyä koulutuksen paremmasta resurssoinnista. Koska pedagogiset suhteet kuuluvat opetusmaailman keskiöön, on tärkeää, että niitä tutkitaan yhä lisää ja keskustelua niiden merkityksestä pidetään yllä.

Santeri Saarinen

Mitä luokanopettajat ajattelevat pedagogisista suhteista? Suhteiden muodostamiseen liitetyt haastet ja suhteita edistävät tekijät