Mångfald i finlandssvensk barnlitteratur

Är den finlandssvenska barnlitteraturen representativ då det kommer till mångfald? Den frågan ställde jag mig själv tidigt förra hösten. Jag hade precis fört en diskussion med mina lärarkollegor var vi kritiserade en äldre finlandssvensk barnbok för rasistiska inslag. Frågan utvecklades till ett personligt intresse och slutligen till mitt gradu-arbete.

Syftet med studien var att utreda hur representativ och inkluderande den finlandssvenska barnlitteraturen är. Målet är att väcka uppmärksamhet och kompetens bland klasslärare, så att de kan välja högläsningslitteratur som stöder inklusion.

I min gradu avhandling har jag anlyserat alla de finlandssvenska böckerna, riktade till 9-12 åringar, som utkom mellan åren 2017 och 2021. Totalt nio böcker är inkluderade i min studie. Böckerna är kapitelböcker och innehåller inga illustrationer eller bilder. I litteraturen har jag letat efter mångfaldsperspektiven; funktionsvariation, etnisk, religiös och socioekonomisk mångfald.

Följande forskningsfrågor svarade min studie på:

1. Hur frekvent presenteras mångfald i finlandssvensk barnlitteratur som publicerats 2017-2021?
  2. Vilka mångfaldsperspektiv är representerade respektive underrepresenterade i den finlandssvenska barnlitteraturen som publicerats 2017-2021?

Jag har analyserat författarnas skrivna text, innehåll och handlingar för att presentera resultatet för min studie. Ett resultat som visar att finlandssvenska författare är intresserade av att inkludera mångfaldsperspektiv i deras litteratur tillika som jag uppfattar en viss osäkerhet av att författarna inte ännu är helt säkra på hur inkluderingen ska göras. 92 olika perspektiv på mångfald kunde skildras ur de nio böckerna. Resultatet visar att de finlandssvenska författarna är skickligast på att inkludera socioekonomisk mångfald så som inkomstskillnader. Barnlitteraturen inkluderar även etnisk mångfald och funktionsvariationer i viss mån medan religiös mångfald är tydligt underrepresenterad i böckerna.

Jag hoppas resultaten i min studie kan stöda lärare att välja lämplig litteratur för att undervisa i mångfald och möjliggöra igenkännande hos karaktärerna för eleverna i klassen.

Läs mer om studien,

Mångfald i finlandssvensk barnlitteratur