Moninaisia perheitä ja parisuhteita tuoreessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa

Taustaa

Elämme yhä moninaisemmassa yhteiskunnassa. Tulevana opettajana on haluan löytää erilaisia keinoja käsitellä yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta koulussa eri ikäisten oppilaiden kanssa.  Kirjallisuuskasvatus antaa mahdollisuuksia keskustelujen avuksille lapsia ja nuoria koskettavista aiheista, kuten erilaisuudesta. Moninaisuus on siis laaja teema, jonka piiristä tässä tutkimuksessa paneudutaan erityisesti sukupuoleen ja seksuaaliseen suuntautumiseen. Niiden myötä tarkastellaan moninaisia perheitä ja parisuhteita. Näiden teemojen käsittely lasten- ja nuortenkirjallisuudessa on tärkeää, jotta jokainen lapsi tai nuori voisi löytää samastumisen kohteita sekä löytää peilauskohteita omalle identiteettityölleen.  Myös opetuksen arvoja ohjaava perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet nojaa vahvasti yhdenvertaisuuden periaatteelle, joten on tärkeää käsitellä yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta monipuolisesti eri oppiaineissa. Kirjallisuuskasvatuksen, esimerkiksi lukupiirien ja yhteisten keskustelujen, avulla koulussa voidaan käsitellä moninaisuutta ja siihen liittyviä asioita, kuten intersektionaalisuutta.

Tutkimuksen teoreettisena taustana esitellään lasten – ja nuortenkirjallisuuden ja kirjallisuuskasvatuksen sekä perheiden ja parisuhteiden aiempaa tutkimusta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden käsittely on vähäistä ja heteronormatiivisen ydinperheen diskurssi on edelleen vallalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia diskursseja moninaisista perheistä ja parisuhteista esiintyy valitussa, tuoreessa ja laadukkaaksi arvioidussa, joukossa suomalaisia lasten- ja nuortenkirjoja.

Tutkimuksen toteutus

Tämän tutkimuksen aineisto koostui kuudesta vuoden 2020 lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finladia-palkintoehdokasteoksesta. Mukana oli niin lasten kuvakirjoja kuin nuortenromaaneja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena diskurssianalyysilla, ja huomiota kiinnitettiin tekstien lisäksi teosten kuvitukseen.

Tulokset ja jatkotutkimusehdotuksia

Tutkimuksessa tuli esille kaikkiaan kuusi diskurssia, joihin teoksissa vallitseva käsitys sukupuolesta ja seksuaalisuudesta vaikutti. Perheiden moninaisuutta kuvasi neljä diskurssia: 1) heteronormatiivinen ydinperhe, 2) moninaiset perheet, 3) perhe, sairaus ja kuolema sekä 4) perheen varallisuus. Moninaisten parisuhteiden diskurssit olivat: 5) saat olla, kuka haluat ja 6) heterous on edelleen valtavirtaa. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aiempaa tietoa siitä, että heteronormatiivinen ydinperhe ja heterous ovat vallitsevia diskursseja aineiston lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Kuitenkin moninaisten perheiden ja parisuhteiden diskurssit olivat vaihtelevia ja useassa teoksessa esillä.

Tämän tutkimuksen keskittyessä perheiden ja parisuhteiden moninaisuuteen, olisi jatkossa tärkeää kohdentaa tutkimusta moninaisuuden muiden teemojen tarkasteluun. Moninaisuuden muiden teemojen, kuten vammaisuuden, tarkastelu suomalaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa olisi kiinnostava näkökulma. Myös suomalaisen ja kansainvälisen käännöskirjallisuuden vertailu voisi olla mielenkiintoinen lähtökohta moninaisuuden tarkastelulle, niin laadullisin kuin määrällisinkin menetelmin.

Laura Purhonen

Moninaisten perheiden ja parisuhteiden kuvauksia – Tarkastelussa vuoden 2020 lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaat