Hur ska vi få barn att uppnå rekommendationer för fysisk aktivitet?

Det har forskats mycket och även kommit upp i media hur barn inte uppnår rekommendationerna för fysisk aktivitet. Vad kan ledare och personal göra på sina enheter för småbarnspedagogik för att få barnen att uppnå rekommendationer? Mest brister finns i den pulshöjande fysiska aktiviteten för barn. Programmet Småbarnspedagogiken i rörelse är ett program som har som idé och målsättning att varje barn dagligen ska ha möjlighet att röra på sig och uppleva glädjen i att röra på sig. Programmet fungerar som stöd för ledare och pedagoger på småbarnspedagogiska enheter.

Syfte och teorier

Syftet med undersökningen är att beskriva och analysera vilken betydelse programmet Småbarnspedagogiken i rörelse har haft för ledare som vill inspirera sin personal till att utöka barns fysiska aktivitet på enheten för småbarnspedagogik och vilka metoder de har använt sig av. Har de stött på utmaningar, vad har de lyckats med och hur fungerar samarbetet med kommunen och familjerna? Som huvudsaklig teori användes Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell. Även styrdokument som styr småbarnspedagogiken används. Intressant i tidigare forskning är att rörelsevanor som skapas som barn håller i då barnet blir tonåring och senare vuxen. Det kom även upp i flera forskningar hur olika program som främjar rörelse och pedagogers utbildning i ämnet gynnar den fysiska aktiviteten för barn.

Metoder och analys

För att få svar på frågorna valde jag en enkät med öppna frågor som metod. Då fick ledarna i lugn och ro svara på frågorna utan press av en intervjuare. Ledare från tre olika kommuner deltog i undersökningen. Som metod att analysera materialet användes innehållsanalys.

Resultat

Som mest överraskande svar var hur lite fokus enheterna hade lagt på pulshöjande fysisk aktivitet trots att forskning visar att det är just där det finns mest brister hos barn. Är personalen verkligen medveten om hur viktig den pulshöjande aktiviteten är och har de kunskap i hur de kan baka in detta i verksamheten dagligen? Så för att vi ska få bättre resultat i den pulshöjande aktiviteten skulle det kräva att pedagoger skulle satsa extra mycket på just den punkten.

Helena Weissman

Ledares upplevelser av betydelsen av programmet Småbarnspedagogiken i rörelse. En kvalitativ studie.