Musiikin aineenopettajien käsityksiä ja kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta alakoulussa

Taustaa

Tutkin maisterintutkielmassani musiikin aineenopettajien kokemuksia ja käsityksiä musiikin luovan tuottamisen opetuksesta. Musiikin luova tuottaminen on kuulunut Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ensimmäisestä peruskoulun opetussuunnitelmasta (1970) asti. Sen toteutumisen on todettu käytännössä olevan kuitenkin vaihtelevaa alakoulun musiikinopetuksessa. Toisin kuin esimerkiksi kuvataiteen opetuksessa, jossa uuden luominen on alusta asti lähtökohta koko opetukselle, musiikinopetusta on perinteisesti lähestytty enemmän valmiiden teosten toistamisena ja harjoitteluna, jolloin uuden keksimiselle on jätetty vähemmän tilaa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että varsinkin luokanopettajat, joilla ei ole musiikin aineenopettajan pätevyyttä, kokevat omat valmiutensa musiikinopetukseen ja varsinkin musiikin luovan tuottamisen opetukseen usein heikoiksi.

Tavoitteet

Haastattelin tutkimuksessani neljää musiikin aineenopettajaa ja tavoitteenani oli haastatteluiden pohjalta löytää musiikin luovan tuottamisen opetuksen toteuttamisen haasteita ja tärkeimpiä luovien työtapojen onnistumiseen vaikuttavia taustatekijöitä. Haastatteluissa keskityin myös musiikinopettajien kokemuksiin siitä, millaiset valmiudet he kokevat tarpeellisiksi musiikin luovan tuottamisen opetuksessa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.

Tulokset

Tutkimukseen osallistuneiden musiikinopettajien käsitysten mukaan tärkeimmät musiikin luovan tuottamisen onnistumiseen vaikuttavat tekijät alakoulun musiikinopetuksessa ovat turvallinen ilmapiiri opetustilanteessa, opettajan aineenhallinta, opetuksen eriyttäminen, resurssit, opettajan suhtautuminen luoviin työtapoihin ja opetuksen suunnittelu sekä rajaus. Erityisesti näiden tekijöiden joukosta korostui aineenhallinnan merkitys. Vahvaa aineenhallintaa pidettiin edellytyksenä pedagogisesti pätevälle opetukselle. Tutkimuksen tulokset heijastelivat paljolti aikaisemman tutkimuksen löytämiä haasteita musiikin luovan tuottamisen toteutuksessa.
Useat haastateltavat korostivat, että esimerkiksi työssäoppimisella on ollut suuri rooli heidän kompetenssinsa vahvistumisen kanssa liittyen musiikinopettamiseen. Musiikin luovan tuottamisen opetuksessa nähtiin olennaisena opettajan kyky heittäytyä, kokeilla uusia työtapoja ja tätä kautta kehittää omaa osaamistaan. Luokanopettajaksi kouluttautuneet haastateltavat kokivat, että luokanopettajaopinnot eivät olleet tuottaneet tarvittavia valmiuksia luovan tuottamisen opetukseen.

Myös maininnat resursseista ja esimerkiksi kasvavista ryhmäkoista sekä heterogeenisistä ryhmistä toistuivat haasteista puhuttaessa. Jatkotutkimuksen kannalta olisi mielenkiintoista kiinnittää huomiota missä määrin monien musiikinopettajien ongelmaksi todettuun koettuun heikkoon kompetenssiin vaikuttaa tällaiset resursseihin liittyvät haasteet.

Ilmari Vartia