Åskådningsundervisningen ur lärarnas perspektiv

Bakgrund

Diskussionen gällande religions- och åskådningsundervisningen i grundskolan har varit aktuell under de senaste årtionden. Den nuvarande religionsundervisningen upplevs som föråldrande. Religionsundervisningen i grundskolan anses inte motsvara de förväntningar som samhället ställer åt skolan. I ett samhälle där mångkulturalitet ökar hela tiden måste skolan erbjuda verktyg i interkulturell kommunikation åt eleverna. Under de senaste åren har man lagt stor uppmärksamhet på hurdana färdigheter grundskolan borde ge för att lära eleverna att bemöta människor med olika åskådningar och kulturella bakgrunder. Skola och undervisning har en stor påverkan på elevernas identitetsutveckling och religion är en av identitetens byggstenar. Detta betyder att åskådningsundervisningen borde erbjuda verktyg att formulera identiteten åt eleverna. Avhandlingen fokuserar på hurdan uppfattning lärare har av åskådningsundervisningen idag.

Syfte och genomförande

Syftet med avhandlingen var att redogöra lärarnas uppfattningar om åskådningsämnen i grundskolan. Syftet var även att presentera lärarnas möjliga utvecklingsförslag för åskådningsämnen och hur ämnet kunde stöda elevernas identitetsutveckling. Utifrån dessa syften skapades två forskningsfrågor: Hurdan uppfattning har lärare om undervisningsmodellen av åskådningsämnen i grundskolan? & På vilket sätt upplever lärare att undervisningsmodellen och valfriheten inom åskådningsämnen kan vidareutvecklas för att stärka elevers identitetsutveckling? För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ studie. Materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer med 4 lärare i Nyland. Datat analyserades sedan med hjälp av innehållsanalys. Först kodades olika kategorier från intervjumaterialen. Dessa kategorier analyserades noggrant för att svara på forskningsfrågorna.

Resultat och diskussion

Resultaten visar att lärarna inte är nöjda med den nuvarande undervisningsmodellen av åskådningsämnen. Lärarna upplevde den nuvarande separerade modellen som föråldrad. Lärarna ansåg att den nuvarande modellen inte erbjuder åt eleverna tillräckligt bra kunskap. Lärarna ansåg att ett nytt ämne som bekantar sig allmänt med olika religioner och åskådningar, samt med olika livsfrågor som etik och moral, skulle stöda elevernas identitetsutveckling bäst. En integrerad undervisningsmodell fick även stöd av lärarna. En av lärarna uttryckte dock oro för elever med minoritetsreligioner om en integrerad modell skulle tas i bruk. Eleverna kunde möjligen tappa intresset för den egna kulturen och religionen om de inte får undervisning i sin egen religion. Detta kunde möjligtvis påverka negativt på elevernas identitetsutveckling. Lärarna uttryckte också att de upplever den nuvarande modellen problematisk för att det inte finns tillräckligt bra läroplan och material. Resultaten visar alltså att både läroplanen och materialet för åskådningsämnen är i behov av uppdatering och förbättring. Detta lägger också en förväntning på lärarutbildningen att utbilda nya lärare så att lärarna har verktyg att undervisa åskådningsämnen så att de gynnar elevernas identitetsutvevkling på bästa möjliga sätt.

Ida Marin

Lärares uppfattningar om åskådningsämnen i grundskolan