Teknologiaosaamisella kehitetään käsityönopetusta

Käsityönopetus on muuttunut peruskouluissa monimateriaaliseksi oppiaineeksi ja yliopistosta valmistuvan käsityönopettajan osaamisrepertuaari on erittäin laaja-alainen. Se pitää sisällään niin tekstiiliosaamista kuin teknisen työn tekniikka- ja materiaalituntemusta. Teknologiaosaaminen ja 2000-luvun digitaidot tuovat lisäksi uuden ulottuvuuden opetukseen, koska käsityönopetukseen yhdistyy myös teknologiakasvatus.

Tutkimustehtävä

Työssä mielenkiinto painottui oppimateriaalin kehittämiseen ja erityisesti itseopiskelumateriaalin hyödyntämiseen opetuksessa. Tutkimus kohdistui teknisen työn tekniikkaan ja siinä haluttiin selvittää, että miten teknisen työn automatisoitu laite otetaan haltuun käyttämällä pelkkää itseopiskelumateriaalia. Opettajien digitaitojen kehittäminen on tärkeää, koska teknologisoituneessa yhteiskunnassa yhä useampi laite vaatii digiosaamista ja teknologiakompetenssia on hyvä ylläpitää tehokkaasti jo opettajakoulutuksessa.

Toteutus

Tutkimus eteni tutkivan tuottamisen mallia soveltaen ja tavoitteet e-oppimateriaalille luotiin TPACK-malliin sekä e-oppimateriaalin laatukriteereihin pohjaten. Työ toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena ja kehittämisvaiheissa työskentelyä auttoivat apukysymykset: mitä opiskelijan tulisi osata hallitakseen CNC-tekniikan itsenäisesti, ja mitkä ovat CNC-tekniikan aihesisällöissä ja oppimateriaalissa haastavimmat kohdat. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että eritasoisille oppijoille on haastavaa luoda yhteistä oppimateriaalia, joten tässä tutkimuksessa paneuduttiin aloittelijoihin. Itseohjautuvuuteen perehtyneet tutkimukset myös toteavat, kuinka mm. aloitteellisuus, vahva halu oppia, reflektiokyky ja tarkoituksellisuus vaikuttavat oppijan itseohjautuvuuteen. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppimateriaalin testauksen yhteydessä.

Tuloksia

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että laadukas e-oppimateriaali CNC-puujyrsimeen muodostuu sisällön, pedagogiikan ja teknologian toimivasta kokonaisuudesta. Teknisen työn laite eli CNC-puujyrsin on mahdollista ottaa haltuun laadukkaan itseopiskelumateriaalin avulla, mikäli sisältö on kohdennettu aloittelijalle, pedagogiikka tukee itseohjautuvuutta ja teknologia toimii käytännössä. Teknologian ja sähköisen suunnittelun integroiminen käsityön itsenäisen opiskelun yhteyteen vaatii seikkaperäiset ohjeet oppimisen tueksi, jolloin oppiminen on motivoivaa, oppimista eteenpäin vievää sekä tarjoaa soveltamiselle mahdollisuuksia. Tutkimus nosti esiin laadukkaiden oppimateriaalien tärkeyden digiosaamisen ylläpitämisen näkökulmasta.

Anu Nurminen
Oppimateriaalia CNC-puujyrsimeen – Itseopiskelumateriaalin kehittämistutkimus