Innostavat ja hämmentävät oppimisympäristöt

Tunteet ovat tärkeä osa oppimista

Yliopisto-opiskelijat kokevat hyvin monenlaisia oppimiseen ja opiskeluun liittyviä tunnekokemuksia. Oppimiseen liittyvät tunteet ovat puolestaan sidoksissa opintomenestykseen, opinnoissa jaksamiseen, sekä terveyteen ja hyvinvointiin. Oppimiselle optimaaliset tunteet eivät rakennu ainoastaan positiivisista tunnekokemuksista, vaan oppimiseen voi liittyä myös haasteen, hämmennyksen ja turhautumisen kokemuksia. Negatiiviset tunnekokemukset voivat puolestaan toimia oppimista fokusoivina ja kiihdyttävinä. Toisaalta liialliset negatiiviset tunnekokemukset eivät myöskään tue uuden oppimista ja voivat johtaa tylsistymiseen. Haasteena onkin suunnitella opiskelijoita sopivalla tavalla haastavia, sekä innostavia oppimisen ympäristöjä, jotka tarjoavat myös oikea-aikaista tukea oppimiseen liittyvien negatiivisten tunteiden käsittelyssä.

Tutkimukseni tavoite ja toteutus

Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten yliopisto-opiskelijoiden akateemiset tunteet rakentuivat suhteessa Helsingin yliopiston pilottikurssiin Laaja-alainen osaaminen ja ilmiölähtöiset prosessit. Kyseinen kurssi vaati opiskelijoilta itseohjautuvuutta ja avoimien ongelmien parissa työskentelyä sekä yksin, että pienryhmissä. Halusin selvittää tarkemmin, miten opiskelijoiden tunteet rakentuivat suhteessa kokemukseen kurssin käytänteistä, annetusta ohjauksesta, käytetyistä välineistä, toiminnan tavoitteista ja käytetyistä välineistä. Aineistona hyödynsin opiskelijoiden kurssin aikana tuottamia oppimispäiväkirjoja.

Tutkimuksen tuloksia

Opiskelijat kokivat kurssin hyvin innostavana ja kiinnostavana, sekä oman ammatillisen kasvunsa kannalta mielekkäänä, mutta myös haastavana, sekä hämmentävänä. Erityisesti kurssin tehtäviä ja tavoitteita kohtaan raportoitiin paljon hämmennyksen tunteita. Oppimisen kannalta optimaalisia tunteita rakentui suhteessa kurssin pienryhmätyöskentelyyn. Useat opiskelijat kuvasivat pienryhmätyöskentelyssä työstettävien tehtävien olleen haastavia ja hämmentäviä, mutta yhteisen työskentelyn jalostavan hämmennyksen tunteet innostuksen ja onnistumisen kokemuksiksi. Ryhmätyö tuottikin osassa opiskelijoista oppimisen kannalta erityisen miellyttävinä koettuja virtauskokemuksia, joissa koettu haaste, sekä kokemus omasta kompetenssista koettiin korkeiksi. Myös mahdollisuus antaa kanssa opiskelijoille vertaispalautetta näytti tuottavan opiskelijoissa kiinnostuksen ja innostuksen tunteita, sekä tukevan opiskelijoita työskentelyyn liittyvien haasteen ja hämmennyksen tunteiden kanssa. Osa opiskelijoista olisi kuitenkin kaivannut kurssin haastavien tehtävien työstämisessä enemmän ohjauksellista tukea. Näillä opiskelijoilla koetut negatiiviset tunnekokemukset näyttäytyivät oppimisen kannalta haitallisina tylsyyden ja syvän turhautumisen kokemuksina. Myös kokemukset kurssin huonosti toimivasta digitaalisesta oppimisalustasta tuotti osassa opiskelijoissa oppimisen kannalta haitallisia turhautumisen ja tylsyyden kokemuksia.

Ymmärrys hämmennyksen tunteiden säätelyn mekanismeista tärkeää tulevaisuudessa

Hämmennyksen ja turhautumisen kokemukset voivat olla luonnollinen osa uudenlaisia opiskelijoita aktivoivia käytänteitä hyödyntäviä kursseja. Tutkimus antoi osaltaan osviittaa siitä, millaiset tekijät auttavat opiskelijoita käsittelemään näitä hämmennyksen tunteita. Ensinnäkin mahdollisuus jakaa omia hämmennyksen kokemuksiaan, sekä muiden hämmennyksestä tietoiseksi tuleminen näytti auttavan opiskelijoita säätelemään kurssia kohtaan koettua hämmennystä. Toiseksi kurssilla tarjottu akateemisia tunteita käsittelevä tieto auttoi opiskelijoita uudelleen tulkitsemaan hämmennyksen tunteitaan oppimisen kannalta positiivisiksi tunteiksi. Kolmanneksi kurssin yhteisissä kokoontumisissa annettu vertaispalaute tarjosi opiskelijoille onnistumisen kokemuksia, jotka vähensivät kurssin tehtäviä kohtaan koettua hämmennystä. Hämmennyksen tunteiden käsittely ja säätely on tärkeää, sillä liialliset hämmennyksen tunteet voivat johtaa pinnallisiin opiskelustrategioihin. Tämä ei puolestaan ole tarkoituksenmukaista luovaa ajattelua vaativassa monimutkaisessa ongelmanratkaisussa. Hämmennyksen tunteiden säätelyä tuottavien tekijöiden ja käytänteiden tutkiminen olisikin tulevaisuudessa tärkeää, sillä monimutkaistuva maailma tulee tuottamaan opiskelijoissa todennäköisestä yhä enemmän haasteen ja hämmennyksen tunteita.

Topi Patjas
Akateemiset tunteet sulautuvassa oppimisympäristössä