Matemaattinen sanasto monikielisillä eskareilla

Suomea toisena kielenään oppivien (S2-) lasten määrä on Suomessa kasvusuuntainen. On mahdollista, että globaalin liikehdinnän myötä se tulee edelleen kasvamaan. Tutkimusten mukaan peruskoulun aikana S2-lasten osaaminen matematiikassa kehittyy selvästi suomen- ja ruotsinkielisiä heikommin. Ongelmina voivat olla suppea sanavarasto ja heikko kielen ymmärrys, jotka vaikeuttavat matemaattisten käsitteiden omaksumista ja ilmaisua. Tämä johtaa siihen, että nämä lapset saattavat jäädä heikompaan asemaan suhteessa muihin lapsiin.

Miksi matemaattinen sanasto?

Tutkimukset ovat osoittaneet, että akateemisten taitojen suunta on nähtävillä jo varhaislapsuudessa. Erityisesti matemaattisten taitojen kehittymisessä matemaattisen sanaston hallinnalla on suuri merkitys. Matemaattisen sanaston hallinta puolestaan ennustaa myöhempiä matemaattisia taitoja, ja nämä taidot taas ennustavat akateemista menestystä. Heikkoon kehityssuuntaan on mahdollista puuttua, sillä matemaattista sanastoa vahvistamalla voidaan suotuisasti vaikuttaa matemaattiseen osaamiseen. Mitä varhaisemmin tuki annetaan, sitä tehokkaampaa se on.

Miksi arvioida?

Tärkeä osa varhaiskasvatusta ja esiopetusta onkin arvioida lapsen taitoja ja seurata kehityksen etenemistä. Kuitenkin monikielisyys asettaa arvioinnille omat haasteensa. Matemaattisten taitojen arvioiminen edellyttää usein vaativampia kielellisiä taitoja varhaiskasvatuksessa käytetyllä kielellä, jotka monikielisillä lapsilla ovat vasta kehittymässä. Tästä syystä on tärkeää kehittää luotettavia ja kielelliset tarpeet huomioivia arviointivälineitä, jotka soveltuvat monikielisten, alle kouluikäisten lasten matemaattisten taitojen arviointiin.

Miten arvioida?

SMST-kuvasanavarastotesti on kehitetty juuri tähän tarpeeseen ja pyrkii kartoittamaan alle kouluikäisten S2-lasten matematiikan alkuopetuksessa tarvittavaa sanastoa. Testi on pyrkinyt madaltamaan kielellisyyden tuomaa haastetta mittaamalla sanan ymmärtämistä ilman, että lapsen tarvitsee tuottaa vastauksia puheellaan. Testi on maksuton ja ohjeineen käytettävissä Lukimat-sivustolla. Testi sisältää 26 matematiikan alkuopetuksessa käytettyä sanaa, joille kaikille on neljä kuvavaihtoa. Testissä lasta pyydetään osoittamaan kuvavaihtoehdoista sitä, mikä hänen mielestään sopii parhaiten sanaan. Oikeasta vastauksesta saa pisteen.

Mitä tutkittiin?

Tutkielmassa selvitettiin SMST-kuvasanavarastotestin luotettavuutta. Lisäksi arvioitiin, onko iällä, sukupuolella, kotikielellä tai varhaiskasvatukseen osallistumisen kestolla vaikutusta matemaattisen sanaston hallintaan. Tutkielmaa varten kerättiin aineisto pääkaupunkiseudun suuren kunnan päiväkodeista yhteensä sadalta esiopetusikäiseltä S2-lapselta taustatietoineen.

Mitä saatiin selville?

Tulosten perusteella SMST-kuvasanavarastotestiä voidaan käyttää kohtalaisen luotettavana arviointivälineenä S2-lapsilla. Pidemmän aikaa suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa olleet lapset hallitsivat paremmin matemaattisen sanaston, kun taas iällä oli siihen verrattuna vähäisempi vaikutus. Lisäksi tyttöjen sanavarasto oli parempi kuin poikien, mutta kotikielellä ei havaittu olevan merkitystä sanaston hallintaan.

Tutkielman merkitys

Tulokset vahvistavat SMST-testin luotettavuutta S2-lapsille matemaattisen sanavaraston arvioinnissa ja korostavat varhaiskasvatukseen osallistumisen suotuisaa vaikutusta S2-lapsen elämänkaarella sekä luovat pohjaa jatkotutkimuksille. Luotettavalla arviointivälineellä on mahdollista seurata lasten oppimista ja tunnistaa tukea tarvitsevat lapset jo varhain. Tällä tavoin taitoeroihin voidaan puuttua jo entistä aiemmin.

Yhteenvetona tutkielma avaa keskustelua siitä, miten kaikki lapset, riippumatta kielellisestä taustasta, voivat olla samalla viivalla ennen kouluun siirtymistä matemaattisen sanaston hallinnan suhteen. SMST-kuvasanavarastotestin käyttö laajentaa alle kouluikäisten S2-lasten matemaattisten taitojen arviointimahdollisuuksia ja edistää käytännöllisten ja luotettavien arviointivälineiden kehittämistä kohti tätä tavoitetta.

Anne Föhr