Juuri se oma kirja – Kotimainen nuortenkirjallisuus osana identiteetin muotoutumisen liikehdintää

Tutkielmani lähtökohta

Tutkin nuorten identiteetin muotoutumisen kuvausta nuortenkirjallisuudessa. Identiteetillä tarkoitetaan tutkielmassani kokemusta pysyvästä minästä, joka hahmottuu sosiaalisten roolien, arvojen ja uskomusten kehittymisen myötä. Nuoruusikä on kehityspsykologisesta näkökulmasta identiteetin muotoutumisen aikaa, jolloin nuori määrittää itseään sosiaalisessa ympäristössä suhteessa muihin. Identiteetti rakentuu muun muassa kielellisesti, jolloin henkilö luo sisäisen narratiivin eli minäkertomuksen itsestään, jonka avulla hän pystyy ymmärtämään paremmin itseään suhteessa muihin. Nuori tarvitsee usein tukea ja ohjausta identiteetin muotoutumisessa ja koulun tehtävänä onkin tukea nuorta siinä. Kirjallisuus voi toimia oivana alustana identiteetin tarkastelulle, sillä identiteetin muotoutuminen ja sen tarkastelu on nuortenkirjallisuuden keskeinen teema.

Tutkielmani toteutus

Lukuinnon lisäämisen ja identiteetin muotoutumisen tukemisen kannalta on tärkeää, että kirjallinen teos on lukijalle mieleinen, joten halusin valita tarkasteluuni nuorten suosimia teoksia. Valitsin tutkimukseni aineistoksi yläkoulun Nuori Aleksis -projektin nuorten valitsemat voittajateokset Auringon pimeä puoli, Rikki revityt ja Mistä valo pääsee sisään. Nuori Aleksis on tarkoitettu nuorille, jotka ovat innostuneita lukijoita. Projektiin osallistujista valitaan raati, joka lopulta päättää voittajateoksen. Toteutin tutkielmani sisällönanalyysin keinoin: Tarkastelin teoksia Eriksonin kehityspsykologisen egoidentiteettiteorian valossa, jotta pystyin tulkitsemaan teoksista identiteetin kuvausta nuorten henkilöhahmojen identiteetin muotoutumisesta käsin, sillä egoidentiteettiteoria kuvaa juuri mielensisäisiä identiteetin kehityksen vaiheita. Lisäksi tulkintani tukena käytin kirjallisuudentutkimuksen käsitteitä, jotka auttoivat minua hahmottamaan teosten kaunokirjallista luonnetta ja niiden kerronnallista tyyliä.

Tutkielmani tulokset

Aineistoni teosten tulkinnasta selvisi, että teoksia yhdistää niiden kasvutarinallinen muoto, jossa päähenkilö muuttuu aktiiviseksi toimijaksi identiteetin muotoutumisen myötä. Henkilöhahmojen identiteetin muotoutumisen kuvaus alkaa elämää ja ajattelua mullistavien tapahtumien myötä. Lukijan näkökulmasta lukukokemuksen keinoin identiteetin muotoutumista tukee teoksissa niiden moniulotteinen ajan ilmaus, mikä opettajan tulisi myös ottaa huomioon, kun hän suosittelee innostavaa luettavaa oppilailleen. Siispä teoksissa esitetään lukijalle tapahtumia henkilöhahmojen menneisyydestä sekä hahmojen tulevaisuuden suunnitelmia ja unimaailmaa. Tämä moniulotteinen ajan ilmaus tekee teosten henkilöhahmoista uskottavampia, mikä tukee lukijan samaistumista hahmoihin ja siten myös mahdollistaa identiteetin muotoutumisen, jolloin lukija tarkastelee teoksen hahmoja ja tapahtumia omasta näkökulmastaan ja kokemuksistaan käsin. Teokset kuvaavat identiteetin muotoutumiseen liittyviä moraalikysymyksiä ja sosiaalisisia merkityksiä. Niissä esiintyvät, identiteetin muotoutumisen kannalta keskeiset aiheet olivat suhteen ulkopuolinen ihastus ja romanttiset suhteet, yksilön ja yhteiskunnan välinen suhde, tappaminen sekä vanhempien merkitys. Opetuksen suunnittelun ja järjestämisen näkökulmasta teokset tarjoavat väylän moninäkökulmaiseen moraalieettiseen ja yhteiskunnalliseen pohdintaan opetuskeskustelussa.

Lähteet:

Aineisto

Aalto, Anne-Maija. (2021). Mistä valo pääsee sisään. Helsinki: Otava.
Nieminen, E. (2020). Rikki revityt. Espoo: Myllylahti Oy.
Rasi-Koskinen, Marisha. (2019). Auringon pimeä puoli. Helsinki: WSOY.

Venla Haikonen