Koulukiusaamiskokemuksilla on merkittäviä vaikutuksia aikuisuudessa ihmissuhteisiin, terveyteen sekä opiskeluun ja työelämään

Johdanto

Koulukiusaaminen on valitettavan yleistä ja sillä on kauaskantoiset vaikutukset pitkälle ihmisen elämään. Kiusaaminen on määritelty muun muassa henkiseksi väkivallaksi, joka on toistuvaa kielteistä ja epäeettistä käyttäytymistä toista kohtaan, se ilmenee henkisenä tai fyysisenä vahingoittamisena (Jokinen, 2007). Kiusaaminen jättää aina jäljen kiusattuun ja se vaikuttaa mm. kiusatun itsetuntoon ja ihmissuhteisiin (Kaski & Nevalainen, 2017; Rigby, 2003). Kiusaamisella on myös yhteiskunnallisia vaikutuksia taloudellisten ja sosiopoliittisten seurausten kautta (Hamarus, 2008).

Tässä maisterintutkielmassa tarkoituksena oli tutkia koulukiusaamisen vaikutuksia aikuisiällä keskittyen erityisesti ihmissuhteisiin, terveyteen sekä opiskeluun ja työelämään. Tarkoituksena oli nostaa kiusaamisen vaikutuksia esiin uudesta näkökulmasta ja ehkä myös muuttaa maailmaa, vaikka ihan yhden ihmisen kokemusten verran. Vahva toiveeni on, että tämä teksti herättäisi ajatuksia siitä, miten minä, yhteisön jäsenenä, voin vaikuttaa kanssaihmisten hyvinvointiin, niin hyvällä kuin vahingoittavalla tavalla.

Tutkimustehtävä

Tutkimuksessa tutkittiin, mikäli lapsuudessa koetuilla koulukiusaamiskokemuksilla on vaikutusta kiusatun aikuiselämään, tarkemmin ottaen ihmissuhteisiin, terveyteen, opiskeluun ja työelämään. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja narratiivista lähestymistapaa. Aineiston keruumenetelmänä toimivat haastattelut ja tarkoituksena oli tarkastella haastateltavien henkilökohtaisia kokemuksia sekä näiden kokemusten merkitystä heidän elämässään. Tutkimukseen osallistui neljä työelämässä olevaa naista, jotka ovat kokeneet lapsuudessa ja/tai nuoruudessa koulukiusaamista. Haastatteluaineistoni analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.

Tutkimustulokset & Johtopäätökset

Oma tutkimukseni tuki aikaisempia tutkimustuloksia ja tämän tutkimuksen tuloksena onkin, että kiusaamisella on vaikutusta aikuisiällä ihmissuhteisiin, terveyteen sekä opiskeluun ja työuraan. Ihmissuhteissa koulukiusaamisen vaikutukset näkyvät luottamuspulana ja negatiivisena käsityksenä itsestä, mikä aiheuttaa haasteita syvien ihmissuhteiden luonnille. Terveyteen liittyen esiin nousivat mielenterveydelliset haasteet sekä koulukiusaamisen myötä syntyneen itseinhon ja itsekriittisyyden ilmentyminen mm. itsensä rankaisemisena, esimerkiksi viiltelynä tai syömishäiriönä. Terveydellisiä vaikutuksia kiusaamiskokemuksista olivat myös fyysiset, mahdollisesti pitkäkestoisetkin, ahdistustilat, jotka ovat osin tiedostamattomia ja aiheutuvat pelon tunteesta. Opiskeluun ja työuraan kiusaamiskokemuksilla nähtiin olevan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia. Positiivisina vaikutuksina koettiin, että kokemukset ovat ohjanneet haastateltavia toivomilleen työurille, missä voivat auttaa ihmisiä. He kokevat kokemustensa tuoneen heille herkkyyttä ja ymmärrystä ihmisten eri tilanteisiin, ja kokevatkin olevansa työssään hyviä. Kiusaamisen kokemukset kuitenkin vaikuttavat kuormittavana heidän työssään mm. itsekriittisyyden ja miellyttämisen tarpeen myötä, koska eivät siedä itsessään virheitä ja pelkäävät tuottaa toisille pettymyksiä.

Koen tämän tutkimuksen erittäin arvokkaaksi ennen kaikkea kasvatus- ja opetustyöhön. On tärkeää, että opettajat, vanhemmat ja oppilaat saavat kuulla oikeita ja konkreettisia esimerkkejä siitä, miten kouluajan tapahtumat ovat muokanneet henkilöiden elämää pitkällä aikavälillä. Toivoisin, että nämä pysäyttävät esimerkit laittaisivat ajattelemaan omaa arkea osana yhteisöä.

Koulukiusaamisen terveydellisiä vaikutuksia tutkitaan parhaillaan mm. väitöskirjatutkimuksessa, missä pyritään selvittämään koulukiusaamisen vaikutuksia kiusatun aivotoimintaan. Mielestäni nämä jatkotutkimukset ovat hyvin relevantteja, jotta pystytään tunnistamaan ja sitä kautta ennaltaehkäisemään mm. koulukiusaamisen neurologisia vaikutuksia.

Koulukiusaamisella on vakavat seuraukset pitkälle kiusatun elämään. Koulukiusaamisen uhrit saattavat kokea itsensä aikuisena osittain rikkinäisinä. Toivoisinkin tältä tutkimukselta, että kiusatut ymmärtäisivät olevansa ennen kaikkea selviytyjiä ja antaisivat itselleen ansaitsemansa arvon, sen, että heillä on oikeus olla olemassa, omana itsenään.

Anne-Maria Paavola

RikkiNainen? Koulukiusaamisen vaikutukset aikuisuudessa – ihmissuhteet, terveys, opiskelu ja työelämä