”No sitä saa olla mut ei tarvii olla vaan sitä” – Mitä mökkiläiset ajattelevat teknologiasta mökeillä?

Taustaa

Erilaiset teknologiset laitteet kuten kodinkoneet ja viihde-elektroniikka ovat nykyään melko yleinen näky suomalaisilla mökeillä. Aikaisemmista tutkimuksista kuitenkin tiedetään, että teknologian ei ole perinteisesti nähty kuuluvan mökeille. Mökkielämään liitetäänkin usein mielikuva yksinkertaisesta elämästä luonnon ääressä. Vaikka mökkeily yhtenä asumisen muotona on ollut jo usean vuosikymmenen ajan oleellinen osa vapaa-ajan viettoa, mökkeilyn ja teknologian välistä suhdetta on tutkittu melko vähän. Tutkimus avaa uusia näkökulmia erityisesti kotitaloustieteen kontekstissa, jossa asumisen teknologiaan liittyvät tutkimukset ovat painottuneet ensisijaisen kodin ympäristöön.

Tutkimustehtävä ja tutkimuksen toteutus

Tutkimustehtävänäni oli selvittää, miten mökkiläiset suhtautuvat teknologiaan mökeillä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, miten mökkiläiset perustelevat mökeillä käyttämäänsä teknologiaa tai sen puutetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhtätoista aikuista, jotka käyvät säännöllisesti joko heidän omalla tai heidän lähipiiriinsä kuuluvan henkilön mökillä. Haastateltavien joukkoon lukeutui melko laajalta ikäjakaumalta ihmisiä. Lisäksi haastateltavien kuvailemat mökit olivat varustetasoltaan erilaisia vaihdelleen hyvin vaatimattomasta ja sähköttömästä mökistä erittäin laajasti varusteltuihin mökkeihin. Mökkiläisten haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.

Tutkimustulokset ja johtopäätöksiä

Mökkien teknologiaa tai sen puutetta koskevat perustelut jakautuivat tutkimuksessa kolmeen; käytettävissä oleviin resursseihin sekä asumisen tarpeisiin tai henkilökohtaisiin mieltymyksiin liittyviin syihin. Mökkiläisten käytettävissä olevat resurssit sekä tarpeet asettavat mökin varustetasolle tietyt reunaehdot, kun taas henkilökohtaisiin mieltymyksiin liittyvät syyt ovat enemmän mökkiläisten omista toiveista ja niihin liittyvistä valinnoista kiinni.

Tuloksissa nousi esille, että mökkiläiset suhtautuvat mökin teknologiaan vaihtelevasti. Kotitöissä ja ansiotöissä käytettäviin laitteisiin kuten kodinkoneisiin ja kannettavaan tietokoneeseen suhtauduttiin aineiston perusteella kuitenkin pääosin myönteisesti. Sen sijaan ajanvietteeksi tarkoitettua teknologiaa kuten televisioita tai pelikonsoleita kohtaan ollaan kielteisempiä, etenkin jos niiden koetaan häiritsevän esimerkiksi perheen yhdessäoloa. Mökin teknologista tasoa koskeva suhtautuminen sisältää myös ristiriitaisuutta. Ajatus mökeistä ilman teknologiaa on siis edelleen pitänyt pintansa, vaikka todellisuudessa useilta mökeiltä löytyy monenlaista teknologiaa. Tutkimuksesta onkin pääteltävissä, että mökkeilyä koskevat mielikuvat kulkevat mökkikulttuurin todellista kehitystä jäljessä. Tuloksista on kuitenkin havaittavissa, että osa mökkeilijöistä myös haastaa perinteistä näkemystä mökkielämästä ilman teknologiaa ajattelemalla, että teknologia kuuluu ensisijaisen kodin tavoin myös mökille. Tulevina vuosikymmeninä nähdään, muuttuko mökin teknologiaa koskeva suhtautuminen suopeammaksi ja mahdollisesti uudeksi normiksi.

Loviisa Léman – Mökkiläisten suhtautuminen teknologiaan vapaa-ajan asunnolla