Alkuopetuksen luokanopettajien kokemuksia fyysisesti aktiivisten taukojen integroimisesta oppitunneille

Lapset ja nuoret liikkuvat yhä vähemmän ja samalla heidän passiivinen paikallaanolonsa on lisääntynyt. Fyysisellä aktiivisuudella ja passiivisten istumisjaksojen katkaisulla on lukuisia terveyshyötyjä. Koulu tavoittaa lähes kaikkien ikäluokkien lapset, minkä vuoksi niillä on merkittävä rooli lasten ja nuorten liikuntakasvattajina. Luokanopettajat voivat katkaista passiivista paikallaanoloa ja lisätä fyysistä aktiivisuutta oppitunneillaan esimerkiksi integroimalla niille aktiivisia taukoja. Aktiivisten taukojen aikana oppilaat pääsevät purkamaan ylimääräistä energiaansa ja heidän aivojen verenkierto alkaa liikkumaan paremmin. Aiemmissa tutkimuksissa on lisäksi havaittu, että oppitunneille integroitujen aktiivisten taukojen avulla pystytään parantamaan muun muassa oppilaiden keskittymistä, tarkkaavaisuuttaja oppimistuloksia.

Tämä tutkielma lähti liikkeelle ajatuksesta: Voisiko aktiivisten taukojen pitämistä jollain tavalla helpottaa opettajan arjessa? Tutkimustehtäväni oli tarkastella alkuopetuksen luokanopettajienkokemuksia viikon kestävän intervention ajalta, jonka aikana he integroivat fyysisesti aktiivisia taukoja oppitunneilleen. Tarkoituksenani oli selvittää, miten luokanopettajat kokevat aktiivisten taukojen toimivan omassa opettajuudessaan ja miten valmiit taukovideot toimivat aktiivisten taukojen integroimisessa. Selvitin myös minkälaisia hyötyjä ja haasteita interventioon osallistuneet opettajat kokevat aktiivisten taukojen pitämisellä olevan. Toteutin tutkielman laadullisena tutkimuksena ja keräsin aineiston puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla välittömästi interventioiden päätyttyä keväällä 2024. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa haastateltiin neljää alkuopetuksen luokanopettajaa.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajat kokivat lyhytkestoiset taukovideot toimivaksi tavaksi integroida aktiivisia taukoja oppitunneille. Luokanopettajat kokivat, että taukovideoiden avulla oppitunnille integroitavat aktiiviset tauot ovat miellyttävä, helppokäyttöinen ja monipuolinen tapa tauottaa oppilaiden passiivisia istumisjaksoja oppituntien aikana. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että luokanopettajat kokivat taukojen toimivan parhaiten silloin kun he saivat itse valita niille sopivan hetken koulupäivän aikana. Aktiivisten taukojen koettiin vaikuttavan oppilaiden keskittymiseen vaihdellen ja luokanopettajat kokivat, että aktiivisia taukoja voi hyödyntää yhtenä luokanhallintastrategiana. Luokanopettajat kokivat interventionaikana varsin vähän haasteita aktiivisten taukojen integroimisessa, eivätkä haasteet vaikuttaneet heidän motivaatioonsa integroida aktiivisia taukoja intervention aikana. Kaikki luokanopettajat kertoivat aikovansa hyödyntää aktiivisia taukoja opetuksessaan myös intervention jälkeen.

Aktiivisilla tauoilla on lukuisia hyötyjä oppilaiden hyvinvoinnille, koulutyöskentelylle ja sitä kautta heidän koulumenestykselleen. Tämä tutkimus toi esiin, että valmiit taukovideot ovat vaivaton ja monipuolinen tapa integroida aktiivisia taukoja oppitunneille oppilaita innostavasti. Tässä tutkimuksessa luokanopettajat saivat käyttöön valmiin taukovideomateriaalin, joka yleensä on maksullinen. Luokanopettajat toivat esiin, että valmis ja ilmainen materiaali helpottaa taukojen jäämistä pysyväksi osaksi heidän luokan struktuureja. Onkin tärkeää ohjeistaa opettajia siitä, mistä vastaavanlaisia ilmaismateriaaleja on löydettävissä. Lisäksi kuntien, kaupunkien ja koulujen olisi tärkeää miettiä, miten nykyisten ja tulevien opettajien tietoisuutta aktiivisten taukojen kokonaisvaltaisista hyödyistä pystytään parantamaan ja samalla tarjoamaan heille valmis materiaali taukojen pitämiseen.

Valtteri Sääski