Suomi toisena kielenä -oppimateriaali tukemassa kielen oppimista

Miksi laadukas S2-oppimateriaali on tärkeää?

Lisääntynyt maahanmuutto on tuonut Suomeen enenevässä määrin oppilaita, joiden äidinkieli on muu kuin suomi, ruotsi tai saame. Onnistuneen kotoutumisen näkökulmasta suomen kielen oppiminen on yksi tärkeimmistä tehtävistä, jossa koulu voi tukea Suomeen muuttanutta oppilasta. Koulumaailman termejä käyttäen kyse on suomi toisena kielenä (S2) -opetuksesta, jonka piiriin Suomeen muuttanut oppilas tyypillisesti ohjataan koulupolun alkuvaiheessa, mikäli hän ei osaa suomea lainkaan tai vain vähäisissä määrin.

Kielen oppimista on tutkittu laajalti ja tavat toteuttaa sitä ovat vaihdelleet vuosikymmenten kuluessa. Nykykäsityksen mukaan toisen kielen opetuksessa olennaista on tukea oppilasta kielen aktiiviseen käyttämiseen ja aloittaa opetus ilmaisuista, joita oppilas voi heti käyttää arjessaan. Taivutusmuotojen ja kielioppisääntöjen sijaan opetuksessa on tärkeätä huomioida, millaisissa tilanteissa oppilas tarvitsee kieltä luokkahuoneen ulkopuolella. Kun oppilas pääsee heti käyttämään alkavaa kielitaitoaan, saa kavereita ja pääsee osaksi porukkaa, hänen itseluottamuksensa kielen käyttäjänä kasvaa. Tämä luo hyvän pohjan jatkaa kieliopintoja ja kiinnittää myöhemmin huomiota myös kielen rakenteisiin.

Yllä mainittua lähestymistapaa voidaan kuvata käsitteellä funktionaalinen kielenopetus, joka on ollut jo vuoden 2004 opetussuunnitelman taustalla. Aiemman tutkimuksen mukaan näkökulma ei kuitenkaan ole toteutunut S2-oppimateriaalissa. Tämä on ongelmallista huomioiden, kuinka tärkeitä laadukkaat oppikirjat ovat kieltä opettelevalle oppilaalle. Laadukas oppimateriaali voi myös tukea aloittelevaa opettajaa, jolla ei ole vielä kertynyt kokemusta S2-opetuksesta.

S2-opettajamateriaali tutkimuksen kohteena

Tutkimuksessani halusin tarkastella markkinoilla olevien S2-oppimateriaalien piirteitä ja kykyä tukea funktionaalista kielenoppimista. Erityisesti halusin tutkia opettajamateriaalia tai tuttavallisemmin ”opeoppaita”, joita on aiemmassa tutkimuksessa käsitelty vähän, vaikkakin näiden voidaan nimenomaan ajatella sisältävän sellaisia tehtäviä, jotka tukevat kielen aktiivista käyttöä. Oppimateriaali itsessään ei pysty opettamaan oppilasta, joten materiaalin ohella oli mielestäni tärkeää pohtia, miten opettaja toiminnallaan vaikuttaa tehtävien toteutumiseen opetuksessa.

Aineistoon valikoin kaksi S2-opetukseen tarkoitettua kirjasarjaa, joita käytetään tyypillisesti 1. ja 2. luokan opetuksessa. SanomaProlta tarkastelussa oli uuteen Ystävien Sanasankari -tehtäväkirjaan liittyvä opettajamateriaali ja Edukustannukselta vastaavasti Satuovien Aapisen S2-opetukseen hyödynnettävissä oleva opettajamateriaali. Kiitokset SanomaProlle ja Edukustannukselle materiaalin antamisesta tutkimuskäyttöön!

Varsinaista analyysiä varten tein ensin aiemman teorian pohjalta 13-kohtaisen listan tehtäväpiirteistä, joiden voidaan ajatella tukevan funktionaalista kielenopetusta. Tämän jälkeen kävin aineiston läpi tehtäväkuvaus kerrallaan (yht. 748 tehtävää) ja taulukoin havaintoni. Lopuksi tein kokoavia päätelmiä havaintojeni perusteella. Tutkimusmenetelmää voidaan kuvata termillä sisällönanalyysi.

S2-oppimateriaalilla voidaan tukea funktionaalista kielenoppimista

Tuloksena havaitsin, että S2-oppimateriaalin tehtävissä esiintyi moninaisesti funktionaalista kielenoppimista tukevia piirteitä, mikä oli positiivinen havainto suhteessa aiempaan tutkimukseen.  Tehtävätyypeistä erityisen hyödyllisenä näyttäytyivät arvuutteluun pohjautuvat pelit, joita materiaalissa oli runsaasti. Tietynasteisena heikkoutena näyttäytyi kuitenkin oppimateriaalissa käytetty kieli, joka oli usein muodollisempaa kuin mitä oppilaiden oletetaan arjessaan käyttävän ja samoin tehtävissä ei juurikaan käsitelty tilanteita, joissa vuorovaikutuksessa on ongelmia. Tältä osin materiaali ei siten vastannut oppilaiden oletettuja kokemuksia luokkahuoneen ulkopuolella. Opettajan toiminnassa olennaisena näyttäytyi etenkin oppilaiden ymmärryksen ja vuorovaikutuksen vahvistaminen. Samoin tärkeänä näyttäytyi heikompien kielenkäyttäjien tuki ja vastaavasti lisähaasteiden tarjoaminen edistyneemmille oppilaille.

Tutkimuksen pohjalta voidaan esittää, että laadukkaalla S2-opettajamateriaalilla voidaan tukea funktionaalisen kielenopetuksen toteutumista. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää S2-opetuksen suunnittelussa sekä oppimateriaalin kehittämisessä, joskin lisätutkimusta kaivataan mm. S2-oppimateriaalin käytöstä luokkahuoneessa, opettajan roolista oppimateriaalia koskevana päätöksentekijänä sekä siitä, miten oppilaat kokevat S2-oppimateriaalin.

Jenni Wahlberg

Suomi toisena kielenä -oppimateriaalit funktionaalisessa kielenopetuksessa