Avoimen julkaisemisen nykytilanne ja muita silmäyksiä avoimeen tieteeseen – katsaus Think Open -blogin vuodenvaihteen artikkeleihin

Think Open -blogissa on julkaistu vuodevaihteen ja alkuvuoden aikana monipuolinen kokonaisuus tieteen avoimuutta eri puolilta tarkastelevia artikkeleita. Alla on tiivis katsaus tarjontaan.

(This article is also available in English.)

Avoimen julkaisemisen tulevaisuus

Tutkimuksen arvioinnin uudistaminen

• Mitä on vastuullinen ja laadullinen tutkijanarviointi ja miten sitä toteutetaan käytännössä? Suomen Akatemia on uudenlaisen arvioinnin edelläkävijä, ja eurooppalaisen CoARA-yhteistyön myötä muut tulevat pian perässä – mukaan lukien Helsingin yliopisto.
  • Mitä me arvostamme tutkijoiden työssä? kysyy Wienin yliopiston fysiikan tiedekunnan apulaisprofessori Toma Susi näkökulmakirjoituksessaan, joka on alun perin suunnattu opiskelijoille. Kirjoitus avaa arvioinnin uudistamisen lähtökohtia.

Avoimen tieteen vuosikatsaus 2023

• Avoimen tieteen vuosikatsauksen avausosassa tehdään yhteenveto vuoden 2023 kotimaisista avoimen tieteen linjauksista. Lisäksi poimitaan viime vuoden keskeiset uutiset ja annetaan muutama lukuvinkki liittyen mm. Kiinan open access -tilanteeseen, datan löydettävyyteen ja tieteellisen kustantajan – erityisesti MDPI:n – maineenhallintaan.

Helsingin yliopiston julkaisupalvelut

Tutkimusdatan hallinta

Aiemmat Think Open -yhteenvedot löytyvät blogista.

Mistä aiheista Think Open -blogissa pitäisi kirjoittaa? Tai olisiko sinulla oma kirjoitusidea? Kerro ehdotuksesi alla olevaan kommenttikenttään tai ota yhteyttä: juuso.ala-kyyny@helsinki.fi.