Tulevaisuuden työelämän vaatimukset muuttavat myös osaamistarpeita, joissa moniosaajuuden vaatimus korostuu. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella asiantuntijoiden näkemyksiä ja kokemuksia moniosaajuudesta sekä niitä taitoja, joita asiantuntijat kokevat tarvitsevansa moniosaajan roolissa. Lisäksi tarkastelin tekijöitä, jotka asiantuntijoiden kokemuksen mukaan haastavat ja tukevat moniosaajuutta. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona media- ja markkinointialan organisaatiolle, jossa oli käynnistetty osaamisen kehittämisen hanke moniosaajuuden lisäämiseksi. Tässä työssä moniosaajuuden teoreettinen viitekehys muodostui erilaisten asiantuntijateorioiden pohjalta ja se määriteltiin relationaalisena, horisontaalisena ja kollektiivisena asiantuntijuuden muotona, joka kehittyy erilaisissa verkostoissa.

Tutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimusaineisto koostui yhdeksästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Tutkimuksen osanottajat työskentelivät asiantuntijaroolissa kohdeorganisaatiossa ja he olivat laajentaneet osaamistaan moniosaajiksi. Haastattelukysymykset keskittyivät asiantuntijoiden keskeiseen osaamisen, uuden osaamisen hankkimisen, uuden oppimisen osallistamisen sekä moniosaajuuden teemoihin. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.

Tutkimustulosten mukaan asiantuntijat kokivat moniosaajuuden tarjoavan heille laaja-alaista ymmärrystä ja kykyä toimia joustavammin eri sidosryhmien kesken. Moniosaajuus vaati kuitenkin vahvaa ydinosaamista ja edellytti selkeitä moniosaajan taitoja. Näitä taitoja olivat itsensä johtaminen, ratkaisukeskeisyys, muutoskyvykkyys, sosiaalinen joustavuus ja jatkuva oppiminen. Moniosaajuutta haastavia tekijöitä organisaatiossa olivat ajan puute, koulutuksen suunnittelun ja seurannan puute, tuen puute koulutuksessa sekä tiedon hajautuneisuus ja saatavuus. Toisaalta moniosaajuutta tukevia tekijöitä organisaatiossa olivat työyhteisö, kouluttautumiseen kannustaminen sekä tiedon ja osaamisen jakaminen. Tutkimukseni merkittävin tulos oli asiantuntijoiden tarve tulla kuulluksi ja ymmärretyksi kohdeorganisaatiossa moniosaajuuden kehittämishankkeessa.

Tutkimus tarjoaa uutta merkityksellistä ja tieteellistä tietoa moniosaajuudesta. Lisäksi tutkimus antaa kohdeorganisaatiolle arvokasta tietoa moniosaajien kokemuksista tuoden asiantuntijoiden äänen kuuluviin. Tässä tutkimuksessa kehitetty moniosaajuuden malli kuvaa käytäntölähtöistä modernia asiantuntijuutta eli moniosaajuutta, joka kuitenkin pohjautuu tutkimuksen kohdeorganisaation työhön ja näin tarjoaa pohjaa jatkotutkimuksille.

Tekijä: Nea Raaska
Työn nimi: ”Pitäis tehdä kunnolla tilaa sille moniosaajalle siinä organisaatiossa” – Asiantuntijoiden kokemuksia ja näkemyksiä moniosaajuudesta asiantuntijaorganisaatiossa