Erityisopetuksen keinoja lukijaminäkäsityksen tukemiseen

Tutkimuksen taustaa

Lukutaidon merkitys ja lukemisen tärkeys on jatkuvasti paljon esillä oleva asia, ja lasten lukutaidon tasosta ja lukuinnosta ollaan yleisesti huolissaan. Pisa-tutkimusten mukaan suomalaisten lasten ja nuorten lukutaito on edelleen hyvä, mutta aiempiin tutkimuksiin verrattuna lukutaidon taso on laskussa. Varsinkin oppilaiden väliset erot ovat kasvaneet ja heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt selvästi.

Lukijaminäkäsityksen merkitys oppimiselle

Lukeminen on muutakin kuin vain lukemista ja luetun ymmärtämistä. Lukutaito on myös oppimisen väline, ja jos lukemisessa on vaikeuksia, vaikuttaa se oppilaan koko koulunkäyntiin. Lisäksi lukutaito on monin tavoin yhteydessä lapsen kokemukseen itsestään oppijana ja ihmisenä. Lukijaminäkäsitys -termillä tarkoitetaankin sitä, miten oppilas näkee ja kokee itsensä lukijana. Jos oppilaalla on paljon vaikeuksia lukemisessa, tuntee hän usein epäonnistuvansa ja olevansa huonompi kuin muut. Näin hänelle voi muodostua kielteinen lukijaminäkäsitys, mikä entisestään vähentää hänen lukemismotivaatiotaan ja siten haittaa lukemaan oppimista. Eli se, miten oppilas kokee itsensä lukijana, vaikuttaa niin oppilaan lukutaidon kehittymiseen, koulumenestykseen kuin yleiseen hyvinvointiinkin.

Lukemisvaikeudet ovat yleisiä

Lukemisvaikeudet ovat yleisin osa-aikaisen erityisopetuksen saamisen peruste alakouluissa. Laaja-alaisten erityisopettajien toiminnalla onkin iso rooli siinä, miten oppilaan lukijaminäkäsitystä voi tukea lukemisen haasteista huolimatta. Itselläni on pitkä kokemus laaja-alaisena erityisopettajana toimimisesta, ja koenkin erittäin tärkeänä tuoda esiin lukemisen ja lukijaminäkäsityksen yhteyttä ja laajaa vaikutusta oppilaan koko koulunkäyntiin. Olisi tärkeää, että erityisopetuksessa ei keskitytä vain lukutaidon opettamiseen, vaan pyritään tukemaan myös oppilaan lukijaminäkäsitystä ja sitä kautta hyvinvointia myös laajemmin.

Tutkimuksen tavoitteet ja menetelmät

Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli kuvata alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien lukemisen opettamiseen ja lukijaminäkäsityksen tukemiseen liittyvää työtä ja sitä, miten erityisopettajat kokevat, että oppilaan lukemisvaikeus vaikuttaa oppilaiden koulumenestykseen ja lukijaminäkäsitykseen. Tutkimuksen kautta pyrittiin selvittämään erityisopettajien käsityksiä siitä, millä tavoin he kokevat voivansa tukea oppilaidensa lukijaminäkäsitystä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa alakoulun laaja-alaista erityisopettajaa.

Tutkimuksen tulokset

Tutkimuksen kautta muodostui kuva alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien monipuolisesta lukemiseen ja lukemisvaikeuksiin liittyvästä opetustyöstä, jossa keskeistä on oppilaan yksilöllisyyden huomioiminen ja kohtaaminen. Lukijaminäkäsityksellä nähtiin olevan iso vaikutus oppilaan koulunkäyntiin ja hyvinvointiin. Lukijaminäkäsityksen tukemisen keinot liittyivät oppilaan lukutaidon edistämiseen, motivointiin, yhteistyöhön muiden opettajien ja oppilaan kotiväen kanssa, opettajaoppilasvuorovaikutukseen, opetuksen eriyttämiseen ja onnistumisen kokemusten mahdollistamiseen sekä emotionaaliseen tukeen ja työskentelyilmapiiriin.

Annikki Liljefors

Luottamusta lukemiseen – Erityisopettajat lukijaminäkäsityksen tukijoina