Tytöt halailee ja pojat heittää yläfemmoja

Taustaa

Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten opettajat kuvailevat haastatteluaineistoissa oppilaita kategorisoiden heitä sukupuolen ja muiden ominaisuuksien perusteella.  Tutkielma keskittyi erityisesti sukupuoleen liittyvistä kategorisoinneista, jotka toistuivat opettajien haastatteluissa tiheään. Lisäksi tarkastelin sitä, miten sukupuoli limittyi muiden kategorioiden kanssa, joita olivat esimerkiksi ikään, maahanmuuttajataustaan sekä erityisoppijuuteen liittyvät kategoriat.

Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Aineisto oli peräisin Koneen Säätiön rahoittamasta Koskettava koulu -hankeesta. Tämän tutkimuksen analyysi perustui 19 puolistrukturoituun opettajahaastatteluun. Haastateltavat olivat iältään 35-63 -vuotiaita. Suurin osa opettajista oli koulutukseltaan luokanopettajia. Analyysimetodina käytettiin kategoria-analyysia.

Tulokset

Tutkimuksessa selvisi, että opettajat luokittelevat oppilaita koulun arjessa lukuisin eri tavoin. Opettajat tulevat kategorisoineeksi oppilaita esimerkiksi sukupuolen, iän, maahanmuuttotaustaisuuden, koulumenestyksen ja seksuaalisuuden perusteella. Etenkin käsitykset tytöistä ja pojista toimijoina olivat opettajahaastatteluiden perusteella stereotyyppisiä. Aineistossa tyttöyttä ja poikuutta rakennettiin erilaisten selontekojen ja vertailujen avulla ja tyttöjä ja poikia kuvattiin usein vastakkainasettelun kautta. Kuitenkin, kun opettajilta kyseltiin haastatteluissa koulun arjesta ja sukupuolen vaikutuksesta heidän työhönsä, valtaosa opettajista kertoi toimivansa sukupuolineutraalisti.

Johtopäätökset

Mielestäni opettajien sukupuolittavia kategorisointeja on syytä tutkia vielä lisää, jotta kouluissa vallitseviin dikotomisiin sukupuolikäsityksiin liittyvät haasteet tunnistettaisiin yhteiskunnallisella tasolla. Uskon, että opettajaksi opiskelevat ovat niitä tulevaisuuden tekijöitä, joilla on mahdollisuus haastaa kulttuurisidonnaisia sukupuolistereotypioita ja rakentaa tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa.

Tulevana kasvatustieteen maisterina ja luokanopettajana koen tärkeimmäksi sen, että tiedostan omat sukupuoliin liittyvät näkemykseni ja välitän parhaani mukaan oppilailleni, että on monia tapoja olla tyttö, poika tai muu. On tärkeää muistaa, että sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ei ole mielipidekysymys vaan jokaisen kasvattajan velvollisuus.

Vera Mikkola

”Tytöt halaa ja pojat heittää automaattisesti yläfemmat” Oppilaita nimeävät ja luonnehtivat sukupuolittavat kategorisoinnit opettajien haastatteluissa