Pro-gradu tutkielmani tarkoituksena oli tutkia vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia kollegiaalisen tuen vaikutuksesta heidän työhyvinvointiinsa. Tahdoin lähteä tutkimaan juuri tätä aihetta, sillä uransa alussa olevat opettajat ovat viime vuosina kokeneet ensimmäiset työvuotensa kuormittaviksi ja vastavalmistuneiden opettajien työhyvinvointi onkin ollut laajalti myös julkisen keskustelun kohteena. Aikaisemmista tutkimuksista on selvinnyt, että kollegiaalinen tuki on ollut pätevä keino lisätä vastavalmistuneiden opettajien työhyvinvointia. Tämän vuoksi tahdoin lähteä tutkimaan tarkemmin kollegiaalista tukea ja sitä, millä tavoin se vaikuttaa vastavalmistuneiden opettajien työhyvinvoinnin kokemukseen.

Tutkimuksen toteutus

Tutkielma toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkielmaan osallistui viisi vastavalmistunutta opettajaa. Neljä tutkittavista työskenteli pääkaupunkiseudulla ja yksi muualla Suomessa. Aineiston hankinnassa käytettiin teemahaastattelua. Osa haastatteluista toteutettiin kasvotusten ja osa videopuhelun välityksellä. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin kirjalliseen muotoon.  Aineiston analyysissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.

Tutkimustulokset

Kerron seuraavaksi tutkielmani keskeisimmät tulokset. Opettajat kokivat kollegiaalisen tuen tärkeäksi työhyvinvoinnilleen. He saivat työhyvinvoinnin kokemukseen vaikuttavaa kollegiaalista tukea joko epävirallisessa kanssakäymisessä tai koulun toimintakulttuurien kautta. Epävirallisessa kanssakäymisessä saatavaan tukeen sisältyi arkinen kohtaaminen työystävien kanssa sekä kollegoilta matalalla kynnyksellä saatava apu. Koulun toimintakulttuurien kautta saatavaan tukeen sisältyi positiivinen ja kannustava toimintakulttuuri, laadukas koulun johto, riittävä arvostuksen ja palautteen saaminen, mentorointi tai muu järjestetty tuki sekä yhteisöllinen ilmapiiri. Mentoroinnin lisääminen näyttäisi olevan yksi toimiva keino, jolla voidaan parantaa vastavalmistuneiden opettajien työhyvinvoinnin kokemusta.

Nähdäkseni graduni tuo ilmi tärkeää tietoa siitä, miten vastavalmistuneille opettajille voitaisiin järjestää laadukasta kollegiaalista tukea ja näin ollen parantaa heidän työhyvinvoinnin kokemustaan. Graduni tuo ilmi myös sen, millainen koulun toimintakulttuuri on kollegiaalisen tuen saamisen kannalta otollinen.

Santeri Konu

Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia kollegiaalisen tuen vaikutuksesta heidän työhyvinvointiinsa.