Opettajan alanvaihdon syitä etsimässä

Opettajien työhyvinvointi ja alanvaihto ovat puhuttaneet viime aikoina niin sosiaalisessa mediassa, kuin julkisessa keskustelussakin, ja alanvaihdon lisääntynyt harkinta on näkynyt myös tutkimuksissa. Opettajien alanvaihdon takana olevia syitä on tärkeää tutkia, sillä opettajien työhyvinvointi vaikuttaa merkittävästi myös oppilaiden koulunkäyntiin, ja lisäksi opettajien alanvaihto voi pahimmillaan johtaa jo joissakin maissa koettavaan opettajapulaan.

Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena olikin selvittää sitä, mitkä syyt vaikuttivat entisten opettajien päätökseen vaihtaa alaa ja mitä muutoksia opetusalalle kaivattaisiin. Olin lisäksi tutkimuksessa kiinnostunut työssä kuormittaneiden ja työhön kiinnittäneiden tekijöiden, sekä opettajaopintojen aikaisten ajatusten yhteyttä alanvaihtopäätöstä selittäviin tekijöihin.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimukseen osallistui kahdeksan peruskoulussa opettanutta entistä opettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ja analysoitiin teema-analyysin keinoin. Haastatteluihin osallistuneista entisistä opettajista kuusi oli työskennellyt luokanopettajana ja kaksi erityisluokanopettajana.

Tutkimuksen tulokset:

Tutkimuksen tulosten mukaan alanvaihtopäätöksen takana oli useita samanaikaisia syitä. Päätöstä selitettiin sekä koulusta pois työntäneillä, että muualle vetäneillä tekijöillä. Merkittävimmät syyt, joilla haastateltavat alanvaihtoa selittivät, olivat resurssien vähyys, työolosuhteet, omaan työhön vaikuttamisen mahdollisuuksien ja autonomian tunteen väheneminen, halu kehittää itseään sekä uusi kiinnostava työpaikka.

Haastateltavat olisivat kaivanneet työhönsä lisää resursseja, parempia työoloja ja työehtoja, erilaisia etenemismahdollisuuksia sekä mahdollisuuksia kehittää työyhteisöä ja aikaa reflektoida työtä yhdessä. Lisäksi tämän tutkimuksen mukaan opintojen aikaiset ajatukset opettajana työskentelystä vaihtelivat, ja niillä oli yhteys myös siihen, millä syillä lopettamispäätöstä selitettiin. Osa haastateltavista oli jo opiskeluaikoinaan ajatelleet, etteivät todennäköisesti tule työskentelemään opettajana koko työuraansa, ja he myös selittivät lopettamispäätöstään muualle vetäneillä tekijöillä enemmän kun he, jotka eivät olleet opiskeluaikoina ajatelleet vaihtavansa alaa.

Mitä tulevaisuudessa?

Tämän tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää monin eri tavoin. Vaikka kyseessä on pienen joukon kokemukset alanvaihdon takana olevista syistä, avaa se varmasti ainakin jossain määrin ilmiötä myös suuremmassa mittakaavassa. Koulumaailmaamme on tärkeää kehittää siihen suuntaan, että siellä viihtyvät sekä oppilaat, että koulujen henkilökunta. Tässä kehittämistyössä tulisikin ottaa huomioon opettajien toiveet siitä, mitä muutoksia kouluihin kaivattaisiin, ja tämän tutkimuksen tulokset avaavatkin entisten opettajien näkemyksiä näistä muutostarpeista. Vaikka tähän tutkimukseen osallistuneista entisistä opettajista lähes kaikki pitävät paluuta opettajantyöhön epätodennäköisenä, on entisten ja nykyisten opettajien tarpeita ja kokemuksia tärkeää kuulla, sillä se voi olla yksi avaimista opettajien alanvaihdon ehkäisemiseen.

Pihla Rehunen

Miksi opettajat vaihtavat alaa?
Opettajien kokemuksia lopettamiseen johtaneista syistä