Aterioiden kotiinkuljetuspalveluiden käyttö kotitalouksissa

Kiinnostukseni ravintolaruokailuun ja ruoanvalmistuksen ulkoistamiseen oli herännyt jo ennen pro gradu -tutkielman aloittamista. Koronapandemian ja ravintoloiden rajoitusten myötä kotiinkuljetuspalveluiden käyttö kasvoi suuresti, mutta jo ennen koronapandemiaa aterioiden kotiinkuljetuspalveluiden käyttö oli kasvussa. Tutkielmani aihe rajautui koskemaan kotiinkuljetuspalveluiden käyttöä ja käytön syitä. Aihe on ajankohtainen ja melko uusi ilmiö kotitalouksien ruoanvalmistustyön ulkoistamisen saralla. Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, mistä syistä aterioiden kotiinkuljetuspalveluita käytetään ja minkälaisia eroja palveluiden käytössä (esim. tilausajankohdassa) on löydettävissä eri syistä palveluja käyttävien välillä. Keräsin aineiston laatimallani kyselylomakkeella. Jo ennen koronapandemiaa aterioiden kotiinkuljetuspalveluiden käyttö oli kasvussa. Vaikka kerätty aineisto on suhteellisen pieni (145 vastausta) ja vinoutunut, eikä siitä tehtyjä tulkintoja voida yleistää koskemaan koko väestöä, antaa tutkielma suuntaviivoja aiheen tulevalle tutkimukselle ja korostaa aiheen tutkimuksen tärkeyttä.

Satunnaisesti vapaapäivinä

Aineistonkeruussa käytetyn otantamenetelmän takia tutkielman vastaajat koostuivat pääosin pääkaupunkiseudulla asuvista alle 30-vuotiaista, vähintään toisen asteen koulutuksen suorittaneista naisista. Tästä ei kuitenkaan voida päätellä, että naiset käyttäisivät kotiinkuljetuspalveluita enemmän. Itse asiassa kyselyyn vastanneet miehet käyttivät palveluita useammin kuin naiset. Ikäluokista 28–34-vuotiaat tilasivat aterioita kotiin muita ikäluokkia useammin. Koulutuksen, tulojen eikä kotitalouden koon välillä löydetty merkitseviä eroja. Tulosten perusteella tutkimusjoukon aterioiden kotiinkuljetuspalveluiden käyttö on satunnaista, muutaman kerran kuukaudessa tapahtuvaa toimintaa, joka useimmiten sijoittuu vapaapäivään. Aterioita tilattiin melko tasaisesti viikonloppuisin ja arkipäivisin. Viikonloppuisin tilaukset ajoittuivat iltaan, arkisin taas lounasaikaan ja iltapäivään. Aamuisin palveluita ei käytetty.

Arjen helpottamista ja herkuttelua

Tärkeimmiksi syiksi käyttää aterioiden kotiinkuljetuspalveluita nousivat ajansäästö, vaivan minimointi sekä herkuttelu. Myös kodin merkitys ruokailuympäristönä nousi esille tuloksissa. Sukupuolten välillä löydettiin eroja sekä syiden suhteen että ruoanvalmistukseen suhtautumisessa. Naiset suhtautuivat ruoanvalmistukseen myönteisemmin kuin miehet, mutta heille työmäärän minimointi oli kuitenkin yleisempi syy käyttää palveluita. Miehille taas ruoanvalmistustaitojen puute oli yleisempi syy aterioiden tilaamiseen. Tulojen, iän ja kotitalouden lasten määrän kohdalla löydettiin eroja sen suhteen, tilataanko ateria kotiin, jotta voidaan tehdä ohella jotain muuta.  Enemmän ansaitsevat, vanhemmat ikäluokat ja kotitaloudet, joissa asui lapsia eivät pitäneet television tai suoratoistopalvelun katsomista syynä tilata aterioita kotiin, toisin kuin etenkin yksin asuvat ja nuoremmat vastaajat.

Aineiston analyysillä onnistuttiin löytämään kolme eri tavalla ruoanvalmistustyöhön suhtautuvaa kotiinkuljetuspalveluita käyttävää ryhmää. Ryhmät nimettiin ruoanvalmistuksesta nauttiviksi, kotona viihtyviksi sekä vaivattomuuden arvostajiksi. Ruoanvalmistuksesta nauttivien ryhmässä nousivat esille naissukupuoli, 28–34-vuotiaat sekä korkeasti koulutetut. Kotona viihtyvien ryhmässä nousivat esille korkeasti koulutetut, useamman hengen kotitaloudet ja kotitaloudet, joissa asui lapsia. Vaivattomuuden arvostajien ryhmässä korostuivat vähiten pelkän peruskoulun käyneet, 20 000–39 999 euroa vuodessa ansaitsevat ja kolmen tai useamman hengen kotitaloudet.

Aterioiden kotiinkuljetuspalvelut ovat tulleet osaksi arkea, ja jotta voidaan tuntea kotitalouksien toimintaa ja tukea kotitalouksia nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa aihetta tulisi tutkia lisää ja laajemmassa tutkimusjoukossa, sekä erilaisissa tutkimusasetelmissa.

Tuuli Kanerva
Valmis ateria kotiovelle – ruoanvalmistustyön ulkoistaminen kotitalouksissa