Opettajien kokemuksia Maker-salkun käytöstä ja keksimisen pedagogiikasta

Tulevaisuuden osaajien taitoja opettamassa.

Growing Mind ja Innoplay -hankkeet tutkivat, miten opettajat voisivat tuottaa luokkahuoneessa sellaista oppimista ja osaamista, josta on hyötyä tulevaisuudessa. Lapset tarvitsevat osaamista, jota voi hyödyntää monilla aloilla. Teknologiset laitteet ovat jo osa ympäristöämme ja mukana jokapäiväisessä elämässä. Tulevaisuuden kansalainen kohtaa niitä yhä enemmän arkipäivässä, vapaa-ajalla, työssä sekä opinnoissa. Tämän vuoksi on tärkeää oppia havainnoimaan ympäristöä, tutkia miten teknologiset laitteet toimivat ja kokeilla miten voi itse tuottaa logiikkaan, ohjelmointiin tai teknologiaan liittyviä toimintoja. Hankkeet kehittävät pedagogisia ratkaisuja, joilla voidaan tuottaa opetussuunnitelman mukaisia laaja-alaisia taitoja ja tukea luovuutta sekä persoonallista kasvua.

Minkälaisilla välineillä ja pedagogiikalla tuotetaan tulevaisuuden taitoja?

Opettajat ovat saaneet käyttöönsä Maker-salkun. Salkun avulla he ovat harjoitelleet tekemään avoimia keksimiseen perustuvia innovaatioita, jotka sisältävät teknologiaa. Maker-salkut sisälsivät 35 erilaista tarviketta ja joitakin työvälineitä. Välineiden avulla voi tehdä hahmomallin keksinnöstä tai prototyypin sekä lisätä siihen teknologiaa, sähköä tai mekaniikkaa. Materiaaleina salkussa on mm. askarteluvälineitä, aaltopahveja ja paristokoteloita.  Koulujen käytössä oli lisäksi 9 tarviketta mm. servomoottoreita ja e-tekstiilin valmistuksen välineitä.

Opettajia on tutkittu kyselylomakkeen ja haastattelun avulla.

Maker-salkkua on käytetty pääkaupunkiseudulla 16 koulussa. Opettajat opettavat eri luokka-asteita esikoulusta yläkouluun. Kyselylomakkeella tutkittiin Maker-salkun materiaalien käyttöä ja siihen vastasi 12 opettajaa. Haastatteluun osallistui 5 opettajaa, jotka kertoivat vielä tarkemmin, minkälaisia kokemuksia salkku oli heille tuottanut.

Maker-salkku on ollut niiden opettajien käytössä, joille materiaalit ovat uusia ja jotka haluavat kehittää omaa osaamistaan sekä koulun pedagogiikkaa. Opetussuunnitelman uusia tavoitteita, teknologiaosaamista sekä materiaaleja on kokeiltu kolmen kuukauden ajan. Tulokset ovat lupaavia. Maker-salkun materiaalit ovat innostaneet kaikkia kyselyyn vastanneita opettajia. Suurin osa heistä koki, että materiaalien avulla saattoi harjoitella teknologiavälitteistä keksimisen pedagogiikkaa. Maker-salkku on rohkaissut opettajia pedagogiikan käyttöönottoon. Haastattelun sisällönanalyysi tarkensi Maker-salkun merkitystä oppimisen aloittamisessa sekä niiden toimivuutta käytännössä. Pedagogisesti mietitty kokonaisuus rikastaa oppimista ja mahdollistaa oppilaslähtöisen tuotteen suunnittelun sekä helpottaa opetuksen järjestämistä. Pyörillä kulkevat materiaalit voi ottaa mukaan sinne missä niitä tarvitaan. Oppimisen joustavat välineet toimivat oppimisen käynnistämisessä. Haasteiksi koettiin omien taitojen puutteellisuus sekä oppimistyylin soveltaminen omaan ryhmään sopivaksi. Eduiksi nähtiin opetuksen eriyttämisen mahdollisuus sekä konkreettisten ja laadukkaiden materiaalien merkitys teknologiaoppimiseen innostamisessa.

Oppilaista tulee keksijöitä, tuotteensa luojia.

Keksiminen tuottaa kokonaisvaltaista oppimista, ilmiöiden havainnointia sekä ainerajat ylittävää oppimista.  Arkisilla välineillä tutkitaan ilmiöitä ja testataan oman ajattelun toimivuutta oikeisiin arjen parannuksiin. Samalla näillä arkisilla keksinnöillä opitaan käsittämään maailmaa. Miten teknologia toimii? Miten sitä muokataan? Miten toimintaa voidaan muuttaa halutunlaiseksi? Oppiminen ja sen materiaalit innostavat tutkimaan ja löytämään. Valmiita ratkaisuja ei ole, vaan ne pitää löytää. Vaikka oppimistapa on vaivalloinen se synnyttää iloa, sallii oppilaan omat ratkaisut, tukee luovuutta sekä persoonallista kasvua. Tuotteista muodostuu omannäköisiä tulkintoja ja niiden tekemisen aikana on tehty monia kokeiluita, päätöksiä, perusteluja sekä arviointia. Ajattelua synnyttävät avoimet tehtävät antavat mahdollisuuksia rakentaa tietoa, kehittää identiteettiä, kasvaa yhteisönsä vaikuttajaksi ja lisätä oppimisen arvostamista sekä mahdollisuuksia muokata asenteita. Oppilaslähtöisyys ja avoimet keksimisen haasteet ovat osa uutta pedagogiikkaa, jonka avulla voidaan tuottaa nykyaikaista ja laadukasta opetusta ja kehittää oppilaan joustavaa mieltä.

Tästä on hyvä jatkaa pedagogisten materiaalien kehittämistä.

Tämä ensimmäinen materiaalikokeilu toi esille pedagogisten materiaalien merkityksen opetukselle. Maker-salkku toimi hyvin opettajien teknologiavälitteisen osaamisen tukena, opetuksessa sekä uusien opetustavoitteiden synnyttäjänä. Opettajaa, opetuksen järjestämistä ja opetustehtävää voidaan tukea Maker-salkun materiaaleilla sekä keksimisen pedagogiikalla. Avoimet oppimisen tehtävät kysyvät, miten sinä kehittäisit epäkohtia? Ja tarjoaa materiaalit oppimisen käynnistämiseen ajattelun ja kehittämisen tueksi. Teknologiavälitteisellä pedagogiikalla tuotteen toiminnat herätetään henkiin ja oma ajattelu näkyy tuotteen toimintaperiaatteissa. Oppimisessa syntyy tarkoituksia ja tunteita, se on merkityksellistä.

Jaana Krouvi

Pro Gradu: Opettajien kokemuksia Maker-salkun käytöstä ja keksimisen pedagogiikasta