Terveystiedon asema ympäristöopin oppikirjoissa

Tutkimuksen taustat ja tavoitteet

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) ympäristöoppi on integroitu oppiaine, joka pitää sisällään biologian, maantiedon, kemian, fysiikan ja terveystiedon sisältöjä ja tavoitteita. Aiempia tutkimuksia terveystiedon asemasta alakoulun ympäristöopin oppikirjoissa on tehty todella vähän. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavalla terveystiedon tavoitteet ja sisällöt näyttäytyvät alakoulun ympäristöopin kirjoissa ja millainen asema terveystiedolla on muiden ympäristöopin sisältämien tiedonalojen rinnalla.

Tulevaisuudessa valmistun luokanopettajaksi, mutta myös terveystiedon aineenopettajaksi. Tutkielmassani perehdyn laajasti terveystiedon luonteeseen ja sen historiaan. Tutkimukseni antaa minulle tietoa myös siitä, miten terveystiedon sisältöjä ja tavoitteita käsitellään alakoulun ympäristöopin oppiaineen sisällä. Lisäksi pääsen tutustumaan laajasti kahteen käytössä olevaan oppikirjasarjaan ja tulkitsemaan niitä terveystiedon tiedonalasta käsin.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistona tutkimuksessa on kaksi ympäristöopin oppikirjasarjaa vuosiluokille 1–6, Otavan Tutkimusmatka, sekä Sanoma Pron Pisara. Aineiston analyysi toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysina.

Tulokset ja johtopäätökset

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että terveystiedon sisältöjä ja tavoitteita painotetiin eri vuosiluokilla eri tavalla. Molemmat oppikirjasarjat noudattivat kuitenkin pääosin opetussuunnitelmaa lukuun ottamatta muutamia yksittäisiä asioita, jotka jäivät osassa oppikirjoja vähemmälle huomiolle tai kokonaan pois. Terveystieto tiedonalana näyttäytyi alakoululaisille oppikirjojen perusteella hyvin konkreettisena tiedonalana, jota käsiteltiin lapsen oman arjen ja siihen liittyvien ilmiöiden kautta. Yllättävänä tuloksena voitiin pitää sitä, että ihmiskunnan globaalin hyvinvoinnin ja tulevaisuuden käsittely rajoittui pääosin ainoastaan kuudennen luokalle. Johtopäätöksien mukaan terveystiedon asema oli hyvä suhteessa muihin ympäristöopin sisältämiin tiedonaloihin, ja se näyttäytyi myös muiden tiedonalojen sisällä.

Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, millaisia tuloksia saataisiin, jos tutkimuksessa olisi mukana muitakin oppikirjasarjoja kuin Pisara ja Tutkimusmatka. Lisäksi olisi mielenkiintoista tarkastella sitä, miten terveystieto näyttäytyy ympäristöopin tehtäväkirjoissa ja opettajanoppaissa.

Kiia Keskikylä

Pro gradu: Terveystiedon tavoitteet ja sisällöt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja ympäristöopin oppikirjoissa