Yksityiset yritykset nuorten koulutuksen tehostajina

Suomessa tapahtuva nuorten koulutus on kokenut yhteiskunnallista muutosta uusliberalismin ja globalisoituvan koulutuspolitiikan myötä kohti markkinoitumista ja yksityistämistä. Muutos on tarkoittanut sitä, että julkisen sektorin palvelut ovat muuttuneet hiljalleen kohti yksityisen sektorin kaltaista toimintaa. Näin koulutuksessa ja oppimisessa ollaan sivistyksen sijaan kiinnostuneita oppimisen tehokkuudesta ja mitattavassa muodossa olevista oppimistuloksista. Muutos pitää sisällään myös individualistista vastuuta sisältävää eetosta, jossa pyritään auttamaan nuorta löytämään oma yrittäjämäinen toimijuus sekä taloustalkoohenkiset valmiudet yhteiskunnassa pärjäämiseen. Samaan aikaan vahvistuvan markkinoitumisen myötä yhteiskunnan palveluiden järjestäminen on avautunut yksityisille toimijoille markkina-alustaksi.

Koulutuksen rooli yhteiskunnassa ja nuoren elämässä on keskeinen, sillä sen avulla yksilöt osallistetaan yhteiskunnassa vallitseviin arvoihin, normeihin ja ihanteisiin. Yksityiset yritykset palveluntarjoajina ottavat jatkuvasti suurempaa roolia osana nuorten koulutusta. Yritykset tutkimuskohteena ovat mielenkiintoisia, sillä niiden tuottaessa nuorten koulutukseen uudenlaisia sisältöjä, samanaikaisesti ne oletettavasti haluavat toiminnallaan tehdä myös voittoa. Olinkin tätä tutkielmaa tehdessäni kiinnostunut yritysten asemasta nuorten koulutuksessa: miten he perustelivat ja näkivät tarpeen toiminnalleen. Kysyin aineistoltani, miten nuorten koulutukseen toimintansa suuntaavat yksityiset yritykset perustelevat toimintaansa osana Suomessa tapahtuvaa nuorten koulutusta? Perusteluissa olin kiinnostunut tarkastelemaan myös sitä, millaisia sisältöjä yritykset nuorten koulutukseen tarjoavat.

Toteutin tutkielman osana Interrupting Future Trajectories of Precision Education Governance (FuturEd) – tutkimushanketta. Tarkastelin aihetta tutkimalla nuorten koulutukseen toimintansa suuntaavien yksityisten yritysten verkkosivuja. Rajasin tutkimusaineiston tutkimusryhmän keväällä 2021 keräämästä aineistosta. Aineiston lukutavassa hyödynsin netnografiaa.

Tuloksia ja keskeisiä huomioita

Sain tutkielmaa tehdessäni kiinnostavia ja ajatuksia herättäviä tuloksia: yritysten toiminnan perusteluissa korostui tehokkuuden lisääminen, hyvinvoinnin parantaminen sekä tulevaisuuden työelämätaitojen valmentaminen. Kaikki tämän tutkielman tulokset liittyivät oleellisesti globaalien virtausten mukana tuomiin uusliberaaleihin arvoihin, jotka edesauttavat yhteiskunnassa pyrkimystä maksimaaliseen kustannustehokkuuteen, kilpailutukseen sekä yksilölliseen vahvistamiseen ja korostamiseen. Yritykset kertoivat tekevänsä oppimisesta helppoa, sujuvaa ja kustannustehokasta. Oppimisesta ja hyvinvoinnista tehtiin datan keräämisen avulla mitattavaa, jotta niihin voitiin puuttua ja kohdistaa opetuksen resursseja tehokkaammin. Samalla opettajan työnkuva muuttui enemmän yritysvalmentajan suuntaan. Yritykset perustelivat toimintaansa myös vahvistamalla nuorilta puuttuvia tulevaisuuden työelämätaitoja, jotta nuorista tulisi työmarkkinoille suuntaavia, joustavia ja tehokkaita yksilöitä.

Tutkielma herättää kysymyksiä nuorten koulutuksessa toimivien yksityisten yritysten asemasta yhteiskunnassa ja nuorten elämässä. Yritykset perustelivat toimintaansa esimerkiksi nuorten paranevilla oppimistuloksilla, hyvinvoinnilla ja unelmien työllisyysmahdollisuuksien saavuttamisella. Samaan aikaan yritykset kuitenkin välineellistävät yllä mainitut tekijät osaksi markkinoitaan, jossa raha ja tehokkuus nousevat kaiken keskiöön. Lisäksi yksittäisille yrityksille avautuu väylä vaikuttaa koulutuspoliittisiin sisältöihin. Yritysten toiminnasta herää kriittisiä näkökulmia suhteessa siihen, että nuorille itselleen tarjotaan näennäisesti hyvän tulevaisuuden eväitä, mutta samalla kuitenkin tullaan siirtäneeksi yhteiskunnallista vastuuta nuorille itselleen.

Kokonaisuudessaan yksityisten yritysten ja julkisen koulutuksen välinen yhteistyö on mielenkiintoinen ilmiö, sillä se ei näennäisen oletuksen vuoksi ole täysin näkyvissä. Suomalaisen koulutuksen oletetaan yhä julkisessa puheessa olevan kaikille ilmaista ja julkisin resurssein tuotettua. Koska yksityisten yritysten osallisuus nuorten koulutuksen sisältöihin vaikuttajana yhdessä julkisten toimijoiden rinnalla on tänä päivänä todellisuutta, on aiheen tarkastelu merkittävää ja tarpeellista. Suomalainen koulutus pitää oletettua yleistä käsitystä enemmän sisällään yksityisen sektorin toimintaa ja tästä syystä toiminnan sisältöjen näkyväksi tekeminen on tärkeää.

Louna Soronen

”Todistetusti tehokasta oppimista”- yksityisten yritysten toiminnan perustelu osana nuorten koulutusta