”Välil sen puhelimen vois jättää pois” Yhdeksäsluokkalaiset kertovat näkemyksiään työrauhahäiriöistä.

Työrauha on merkittävä oppimisen edistäjä ja oleellinen osa oppilaiden kouluarkea. Peruskoulun työrauha ja siihen kohdistuvat ongelmat ovatkin aiheuttaneet paljon julkista keskustelua. Työrauhahäiriöt kuormittavatkin niin opettajia kuin myös oppilaita. Työrauhan rakentaminen perustuu opettajan ja oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella työrauhaa oppilaiden näkökulmasta ja tuoda oppilaiden esiin nostamia haasteita ja kehitysideoita työrauhaan liittyen. Tutkimus pyrkii antamaan lisää tietoa opettajille siitä, miten oppilaat kokevat työrauhan rakentuvan.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä yhdeksäsluokkalaista. Haastatteluissa oppilailta kysyttiin erilaisia työrauhaan liittyviä kysymyksiä, etenkin työrauhahäiriöistä sekä opettajan roolista niiden ratkaisemisessa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen keskittymällä oppilaiden esiin nostamiin haasteisiin ja kehitysideoihin. Aineistosta tunnistettiin teemoja, joita luokiteltiin ja joiden perusteella tulokset muodostettiin. Oppilaiden äänen kuuluminen on pyritty takaamaan hyödyntämällä paljon sitaatteja haastatteluista.
Tutkimuksen tulokset
Oppilaat toivat huolensa työrauhahäiriöistä esiin haastatteluissa. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaat pitivät työrauhahäiriöinä etenkin puhelimen käyttöä, kavereiden kanssa keskustelua sekä muita ylimääräisiä häiriötekijöitä, kuten ulkopuolisia henkilöitä oppitunnilla. Työrauhahäiriöiden syistä on käyty paljon keskustelua. Tämän tutkimuksen tuloksista nousee esiin, että oppilaat ymmärtävät oman vastuunsa työrauhan rakentamisessa. Oppilaat kuitenkin korostivat, että opettajalla on tärkeä rooli työrauhan ylläpitäjänä ja asettajana. Haastatteluista nousi esiin oppilaiden toive selkeille säännöille ja oikeudenmukaisuudelle. Näitä asioita toivottiin ikään kuin turvallisina rajoina oppilaille. Oppilaat kokivat myös, että työrauha on parempi oppitunneilla, joissa opettaja on kohdistanut oppitunnin työskentelymuodon oppilaiden tarpeita vastaavaksi. Lisäksi oppilaat nostivat oppimisympäristön vaikutuksia esille.

Jatkotutkimuksia ja pohdintaa

Työrauhaa on tutkittu paljon etenkin opettajien näkökulmasta, mutta työrauha rakentuu myös oppilaiden toimesta, jolloin sen tutkiminen oppilaiden näkökulmasta on tärkeää. Aihetta olisi hyvä tutkia lisää esimerkiksi pelkästään puhelimen käytön vaikutuksista, sillä sen häiritsevyys nousi selkeästi oppilaiden haastatteluista esille. Sen lisäksi olisi kiinnostavaa kuulla vielä tarkemmin, miten oppilaat toivovat opettajien huomioivan heidän tarpeensa, jotta heidän opiskelunsa helpottuisi. Aihetta voisi tutkia myös nuorempien oppilaiden kanssa ja selvittää, mikä heille on tärkeää opetuksessa.

Anssi Braunschweiler

Yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä työrauhaan liittyvistä haasteista ja kehitysideoista