”Miksi ovi käy?” – Luokanopettajien käsityksiä opettajien vaihtuvuuteen vaikuttavista tekijöistä

Taustaa

Mitä on opettajien ”koulushoppailu”? Viime vuosina koulujen väliset erot ovat kasvaneet Suomessa ja koulutuksellinen epätasa-arvo on nostanut päätään. Koulujen välisten erojen kasvaminen voi johtaa opettajien työtaakan ja työympäristön rasittumiseen esimerkiksi sosio-ekonomisesti heikommassa asemassa olevissa kouluissa. Tällainen koulujen eriytyminen voi johtaa opettajien eriytymiseen. Opettajien eriytymisellä, eli opettajasegregaatiolla tarkoitetaan koulujen välisiä eroja opettajien vaihtuvuudessa, pätevyydessä ja sitoutumisessa pedagogiseen työhön. Opettajasegregaatio syntyy opettajien tekemien ammatillisten valintojen perusteella, ja opettajien päätökset työskennellä tietyissä oppilaitoksissa määrittävät opettajien eriytymistä. Opettajien alan sisällä tapahtuva vaihtuvuus on herättänyt tieteellistä huomiota Suomessa. Olisiko mahdollista, että opettajien vaihtuvuus on tiettyjen koulujen erityispiirre? Mitkä tekijät ajavat opettajia pois kouluista? Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien vaihtuvuuteen vaikuttavia tekijöitä.

Tutkimuksen toteutus

Tässä tutkielmassa haastateltiin kymmentä pätevää luokanopettajaa ympäri Suomea. Haastateltavat olivat eri ikäisiä ja eri sukupuolen edustajia. Aineisto tuotettiin osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa KOTOPE-hanketta. Tutkittavilla tiedettiin olevan etukäteen kokemusta tutkittavasta ilmiöstä, koska haastateltavat tavoitettiin vuoden 2022 tehdyn kyselyaineiston perusteella. Haastateltavat valkoituivat suuresta joukosta arpomalla. Tämä tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenografista lähestymistapaa käyttäen. Fenomenografisen analyysin keinoin aineistosta muodostui kuvauskategoriajärjestelmä, joka sisältää neljä pääkategoriaa. Tuloksista muodostui lopuksi tulosavaruus luokanopettajien käsityksistä opettajien vaihtuvuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Tulokset

Tulosten pohjalta voidaan todeta, että koulujen välillä tapahtuu opettajien vaihtuvuutta ja vaihtuvuus on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana. Voidaan olettaa, että opettajien vaihtuvuuteen vaikuttaa opettajan työsuhteen muoto. Määräaikaiset työsuhteet lisäävät opettajien vaihtuvuutta, koska liikehdintää tapahtuu oletettavasti virka muotoisen työsuhteen perässä. Opettajien vaihtuvuutta lisää myös opettajan epäpätevyys, koulut eivät voi pitää epäpäteviä työntekijöitä hallinnollisista syistä pitkään.

Opettajien vaihtuvuutta näyttäisi lisäävän myös koulun johto. Koulun johto vaikuttaa opettajien vaihtuvuuteen moniulotteisesti. Kontrolloiva tai välinpitämätön johtamistyyli vaikuttaa opettajien päätöksiin vaihtaa työpaikkaa. Myös tuen puute ja opettajan autonomian rajoittaminen ajoivat opettajia toisaalle. Puutteellisen johtamisen nähtiin vaikuttavan kokonaisvaltaisesti kouluun ja haastaviin työskentelyolosuhteisiin. Haastava työympäristö ja oppilaiden käytöshäiriöt olivat myös opettajien vaihtuvuuden takana vaikuttavia syitä.

Myös koulun sijainti näyttäytyi opettajien vaihtuvuuteen vaikuttavana tekijänä. Oppilasmäärän pienentyminen ja siitä johtuva tuntikehyksen pienentyminen ajoi opettajia toisiin kouluihin.

Christiina Varesvuo

Luokanopettajien käsityksiä opettajien vaihtuvuuteen vaikuttavista tekijöistä