Koulun rooli syrjäytymisen ehkäisijänä

Tutkimuksen tehtävä

Loputtoman syrjäytymiskeskustelun painopisteet vaihtelevat kovasti sen mukaan, mikä on ajankohtainen aihe kullakin hetkellä. Viime vuosina on esimerkiksi puhuttanut oppivelvollisuuden pidentäminen ja se, onko kyseessä todellinen ratkaisu koulupudokkuuteen vai onko kyseessä sittenkin vain varsin suurella hintalapulla varusteltu epäonnistumiseen tuomittu laastari. Kuluneen vuoden aikana puolestaan keskustelun keskiöön noussut koronaviruksen aiheuttama loppumattomaltakin vaikuttava etäaika on aiheuttanut huolta nuorista, joiden aikuiskontaktit ovat melko lailla minimissään. Osa nuorista putoaa auttamatta harrastuksista sekä etäkoulun kelkasta jääden kotiin, sillä nythän se on jopa toivottuakin. Tämä kotiin jääminen voi kuitenkin muodostua pysyväksi ja on aiempiin syrjäytymisen riskitekijöihin yhdistettynä joillakin nuorilla vakaa askel kohti syrjäytymisprosessin syvenemistä.

Viime vuonna ilmestynyt Sami Kieksin ohjaama dokumentti Logged in toi esiin syrjäytyneiksi luonnehdittujen nuorten miesten oman äänen. Miehet puhuivat dokumentissa pelaamisen merkityksistä sekä siitä, miten heidän päivänsä koostuvat. Dokumentti varmasti avasi katsojien silmiä sille, miltä syrjäytyneen nuoren aikuisen maailma oikeasti näyttää. Kuvitelmat ja stereotypiat vaikuttavat vahvoina ja muodostunevat pitkälti sen mukaan, miten syrjäytymistä käsitellään yleisessä keskustelussa mediassa sekä päättäjien keskuudessa. Syrjäytyneet ovat tilastomassoja, joita pyöritellään taholta toiselle, kun ammattilaiset yrittävät kuumeisesti pohtia, kuinka ylipäätään muodostaa tilastoja heistä, jotka ovat jääneet kaiken toiminnan ulkopuolelle. Voiko myöskään kukaan ulkopuolinen määritellä jonkun olevan syrjäytynyt sillä perusteella, että tämä ei käy töissä tai koulussa, kuten yhteiskunta hartaasti toivoo? Teknologia mahdollistaa sen, että kotoaan poistumattaankin voi kuulua itselle tärkeään yhteisöön ja tämä käy ilmi myös Kieksin dokumentista. Terminologiakin särähtää tässä kohtaa korvaan: syrjäytynyt vai syrjään jätetty?

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda tieteen keinoin nuorten omaa ääntä kuuluviin siitä, mikä heidän elämässään on merkinnyt ja mitä tästä voidaan niin kouluissa, nuorisotoimissa kuin päättäjien keskuudessa oppia. Haastattelin seitsemää työpajatoiminnassa mukana olevaa nuorta aikuista selvittäen, kuinka he kokevat koulukokemustensa vaikuttaneen myöhempään elämänpolkuunsa, joka on sitten lopulta johtanut työpajatoimintaan. Syrjäytymisen prosessin voisi katsoa olleen työpajatoimintaan päätyneiden elämässä jossain määrin läsnä koulutuksen keskeytymisen tai työttömäksi jäämisen myötä.

Tutkimuksen tulokset

Haastatteluista kävi ilmi, että haastateltavien elämässä on ollut läsnä merkityksellisiä koulukokemuksia, niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Näiden koulukokemusten merkityksen suuruus vaihteli, ja ehkä hieman yllättäenkin aineiston antama kokonaiskuva ei puoltanut sitä yleistä käsitystä, että kaikki syyt johtavat koululuokkaan. Haastateltavien tarinoista löytyi paljon myös vapaa-ajalta juontaneita syitä, eivätkä läheskään kaikki haastateltavista kokeneet, että koulussa olisi sen enempää voitu vaikuttaakaan, vaikkei kaikki täysin toivotusti mennytkään. Kuitenkin aineiston selkeä sanoma on se, että koulun on mahdollista vaikuttaa esimerkiksi kiusaamiseen puuttumalla, riittävää tukea tarjoamalla sekä luomalla jokaiselle oppilaalle tunteen siitä, että kuuluu kouluun siinä missä muutkin. Tutkimukseni perusteella koulusta kummunnut ulkopuolisuuden tunne kantaa pitkälle elämään ja saattaa jopa vaikuttaa työllistymiseen.

Jonkin asteiset oppimisen haasteet yhdistivät kuutta haastateltavaa seitsemästä, mutta läheskään kaikki eivät muistaneet saaneensa erityisopetusta missään muodossa. Eräs haastateltavista kertoi, että olisi todella kaivannut erityisopettajalta lisätukea, mutta lopuksi totesi kuitenkin, että hänen nähdäkseen tuki olisi vaikuttanut vain kouluarvosanoihin, ei tulevaan koulutus- tai urapolkuun. Hän selkeästi ilmaisi työllistymisensä olevan haasteellista syvien oppimisvaikeuksien vuoksi, joten ehkä erityisopettaja olisi voinut kuitenkin tuoda hänellekin lisää keinoja arjessa selviytymiseen. Toinen haastateltava taas ei eritellyt, kenen tukea hän tarkalleen olisi kaivannut, mutta hän koki, ettei ollut löytänyt vahvuuksiaan kannustuksen puutteen vuoksi koulussa. Tämä oli sitten johtanut varsin pirstaleiseen polkuun kohti toisen asteen tutkintoa ja haastateltava totesikin, että ehkä polku olisi ollut suoraviivaisempi ja päämäärä löytynyt nopeammin, jos häntä olisi enemmän rohkaistu kiinnostuksensa kohteiden pariin. Kaikki tiet eivät siis suinkaan vie kouluun syrjäytymisen ehkäisystä puhuttaessa, mutta kiistatta koulun on kuitenkin mahdollista tasoitella tulevia polkuja sekä antaa matkaan hyviä eväitä.

Elisa Virva-Auvinen

Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma:

”Koulu ohjaamassa elämänpolkuja. Työpajatoimintaan osallistuvien nuorten aikuisten näkemyksiä koulukokemusten vaikuttavuudesta.”

Kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten koulunkäynti – haasteita, hyviä puolia ja tukemisen keinoja

Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten määrä on ollut kasvussa jo pitkään. Sijoitetuilla nuorilla on vertaisiaan enemmän haasteita koulunkäynnissä. He kokevat muita nuoria enemmän myös psyykkisiä ja sosiaalisia haasteita, ja vaikutukset heijastuvat pitkälle aikuisuuteen. Sijoitus kodin ulkopuolelle voi olla seurausta haitallisista kasvuolosuhteista, puutteellisesta huolenpidosta tai lapsen omasta, itselleen haitallisesta toiminnasta.

Tutkimuksen tavoitteet ja toteutus

Pro gradu -tutkimuksessani tutkin sijoitettujen nuorten koulunkäynnin haasteita ja hyviä puolia. Lisäksi yritin selvittää, millä keinoilla erityisluokanopettajat voivat tukea sijaisnuoria. Päädyin tutkimusaiheeseeni siksi, että se on yhteiskunnallisesti tärkeä. Myös aikaisemmat työkokemukseni erityisluokanopettajana saivat minut kiinnostumaan kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten koulunkäynnistä. Löytääkseni vastauksia kysymyksiini haastattelin erityisluokanopettajia kahdesta suomalaisesta erityiskoulusta. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluina.

Haasteita, hyviä puolia ja tehokkaita tukikeinoja

Haastattelemieni erityisluokanopettajien mukaan sijaisnuorten koulunkäynnille haasteita aiheuttavat esimerkiksi moniammatillisessa yhteistyössä ilmenevät haasteet, nuoren haastava menneisyys ja nuoren yksilölliset haasteet, kuten haastava käyttäytyminen tai oppimisen haasteet. Yhteistyön haasteet koostuvat esimerkiksi toimimattomista käytännöistä, lainsäädännön haasteista, luottamuspulasta ja tiedonkulun ongelmista. Nuoren haastava menneisyys puolestaan merkitsee esimerkiksi rikkonaisuutta elämässä ja puutteellista kasvatusta.

Kodin ulkopuolelle sijoitettuja nuoria erityisluokanopettajat kertoivat tukevansa nimenomaan yhteistyötä vahvistamalla. Muita tärkeitä tutkimuksessani ilmenneitä tukikeinoja ovat yksilöllinen tuki, johdonmukaisuus, keskustelu, välittäminen ja rajojen asettaminen.

Erityisluokanopettajat ilmaisivat sijaisnuorten koulunkäynnissä olevan myös paljon hyviä puolia. He esimerkiksi kokivat, että sijaishuoltopaikasta sekä nuori että opettaja saavat tukea koulunkäynnin asioihin liittyen. Sijoitetun nuoren koulunkäynnin positiiviset puolet korostuivat erityisesti verrattuna muihin lastensuojelun piirissä oleviin lapsiin, jotka eivät kuitenkaan ole sijoitettuja kodin ulkopuolelle.

Yhteiskunnallisessa keskustelussa ilmenee paljon sijoitettujen lasten ja nuorten pahoinvointiin liittyviä aiheita, ja näihin haasteisiin täytyy vastata vahvasti niin koulusta kuin lastensuojelustakin. Toisaalta on erityisen tärkeää keskittyä myös hyviin puoliin, joita tämänkin tutkimuksen haastateltavat toivat esille. Tärkeä huomio on myös se, ettei sijoitus yleensä itsessään heikennä koulumenestystä. Yleisesti ottaen lastensuojelun asiakkaiden koulumenestys on kuitenkin vertaisiaan heikompaa riippumatta siitä, onko lapsi tai nuori sijoitettuna vaiko ei. Jatkossa olisi tärkeää tukea kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia ja nuoria, ja toisaalta ennaltaehkäisevästi aivan jokaista oppilasta. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi sijoitettujen nuorten omat näkemykset siitä, mikä heitä parhaiten tukisi.

Laura Pasanen

Kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten koulunkäynti ja erityisluokanopettajan käyttämät menetelmät kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten tukemisessa

Koulun rooli syrjäytymisen ehkäisijänä

Tutkimuksen tehtävä

Loputtoman syrjäytymiskeskustelun painopisteet vaihtelevat kovasti sen mukaan, mikä on ajankohtainen aihe kullakin hetkellä. Viime vuosina on esimerkiksi puhuttanut oppivelvollisuuden pidentäminen ja se, onko kyseessä todellinen ratkaisu koulupudokkuuteen vai onko kyseessä sittenkin vain varsin suurella hintalapulla varusteltu epäonnistumiseen tuomittu laastari. Kuluneen vuoden aikana puolestaan keskustelun keskiöön noussut koronaviruksen aiheuttama loppumattomaltakin vaikuttava etäaika on aiheuttanut huolta nuorista, joiden aikuiskontaktit ovat melko lailla minimissään. Osa nuorista putoaa auttamatta harrastuksista sekä etäkoulun kelkasta jääden kotiin, sillä nythän se on jopa toivottuakin. Tämä kotiin jääminen voi kuitenkin muodostua pysyväksi ja on aiempiin syrjäytymisen riskitekijöihin yhdistettynä joillakin nuorilla vakaa askel kohti syrjäytymisprosessin syvenemistä.

Viime vuonna ilmestynyt Sami Kieksin ohjaama dokumentti Logged in toi esiin syrjäytyneiksi luonnehdittujen nuorten miesten oman äänen. Miehet puhuivat dokumentissa pelaamisen merkityksistä sekä siitä, miten heidän päivänsä koostuvat. Dokumentti varmasti avasi katsojien silmiä sille, miltä syrjäytyneen nuoren aikuisen maailma oikeasti näyttää. Kuvitelmat ja stereotypiat vaikuttavat vahvoina ja muodostunevat pitkälti sen mukaan, miten syrjäytymistä käsitellään yleisessä keskustelussa mediassa sekä päättäjien keskuudessa. Syrjäytyneet ovat tilastomassoja, joita pyöritellään taholta toiselle, kun ammattilaiset yrittävät kuumeisesti pohtia, kuinka ylipäätään muodostaa tilastoja heistä, jotka ovat jääneet kaiken toiminnan ulkopuolelle. Voiko myöskään kukaan ulkopuolinen määritellä jonkun olevan syrjäytynyt sillä perusteella, että tämä ei käy töissä tai koulussa, kuten yhteiskunta hartaasti toivoo? Teknologia mahdollistaa sen, että kotoaan poistumattaankin voi kuulua itselle tärkeään yhteisöön ja tämä käy ilmi myös Kieksin dokumentista. Terminologiakin särähtää tässä kohtaa korvaan: syrjäytynyt vai syrjään jätetty?

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuoda tieteen keinoin nuorten omaa ääntä kuuluviin siitä, mikä heidän elämässään on merkinnyt ja mitä tästä voidaan niin kouluissa, nuorisotoimissa kuin päättäjien keskuudessa oppia. Haastattelin seitsemää työpajatoiminnassa mukana olevaa nuorta aikuista selvittäen, kuinka he kokevat koulukokemustensa vaikuttaneen myöhempään elämänpolkuunsa, joka on sitten lopulta johtanut työpajatoimintaan. Syrjäytymisen prosessin voisi katsoa olleen työpajatoimintaan päätyneiden elämässä jossain määrin läsnä koulutuksen keskeytymisen tai työttömäksi jäämisen myötä.

Tutkimuksen tulokset

Haastatteluista kävi ilmi, että haastateltavien elämässä on ollut läsnä merkityksellisiä koulukokemuksia, niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Näiden koulukokemusten merkityksen suuruus vaihteli, ja ehkä hieman yllättäenkin aineiston antama kokonaiskuva ei puoltanut sitä yleistä käsitystä, että kaikki syyt johtavat koululuokkaan. Haastateltavien tarinoista löytyi paljon myös vapaa-ajalta juontaneita syitä, eivätkä läheskään kaikki haastateltavista kokeneet, että koulussa olisi sen enempää voitu vaikuttaakaan, vaikkei kaikki täysin toivotusti mennytkään. Kuitenkin aineiston selkeä sanoma on se, että koulun on mahdollista vaikuttaa esimerkiksi kiusaamiseen puuttumalla, riittävää tukea tarjoamalla sekä luomalla jokaiselle oppilaalle tunteen siitä, että kuuluu kouluun siinä missä muutkin. Tutkimukseni perusteella koulusta kummunnut ulkopuolisuuden tunne kantaa pitkälle elämään ja saattaa jopa vaikuttaa työllistymiseen.

Jonkin asteiset oppimisen haasteet yhdistivät kuutta haastateltavaa seitsemästä, mutta läheskään kaikki eivät muistaneet saaneensa erityisopetusta missään muodossa. Eräs haastateltavista kertoi, että olisi todella kaivannut erityisopettajalta lisätukea, mutta lopuksi totesi kuitenkin, että hänen nähdäkseen tuki olisi vaikuttanut vain kouluarvosanoihin, ei tulevaan koulutus- tai urapolkuun. Hän selkeästi ilmaisi työllistymisensä olevan haasteellista syvien oppimisvaikeuksien vuoksi, joten ehkä erityisopettaja olisi voinut kuitenkin tuoda hänellekin lisää keinoja arjessa selviytymiseen. Toinen haastateltava taas ei eritellyt, kenen tukea hän tarkalleen olisi kaivannut, mutta hän koki, ettei ollut löytänyt vahvuuksiaan kannustuksen puutteen vuoksi koulussa. Tämä oli sitten johtanut varsin pirstaleiseen polkuun kohti toisen asteen tutkintoa ja haastateltava totesikin, että ehkä polku olisi ollut suoraviivaisempi ja päämäärä löytynyt nopeammin, jos häntä olisi enemmän rohkaistu kiinnostuksensa kohteiden pariin. Kaikki tiet eivät siis suinkaan vie kouluun syrjäytymisen ehkäisystä puhuttaessa, mutta kiistatta koulun on kuitenkin mahdollista tasoitella tulevia polkuja sekä antaa matkaan hyviä eväitä.

Elisa Virva-Auvinen

Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma:

”Koulu ohjaamassa elämänpolkuja. Työpajatoimintaan osallistuvien nuorten aikuisten näkemyksiä koulukokemusten vaikuttavuudesta.”

Perinteiset ja joustavat oppimisympäristöt vertailussa ADHD:n näkökulmasta

Nykyään perinteiset oppimisympäristöt ovat saaneet rinnalleen avoimemmat, joustavat oppimisympäristöt. Isoista ja muunneltavista oppimisympäristöistä keskustellaan aika ajoin mediassa aktiivisesti. Oppimisympäristöjä vertaillaan, ja mielipiteet puolesta tai vastaan perustuvat pääsääntöisesti omiin kokemuksiin, sillä niitä koskevaa tutkimusta on varsin niukasti. Joustavissa oppimisympäristöissä voi opiskella monia luokkia samanaikaisesti usean eri opettajan ohjaamina, jolloin oppilaita voi kaiken kaikkiaan olla samassa oppimisympäristössä lähes sata. Tausta-ajatuksena on oppilaiden fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tarpeiden parempi huomioiminen ja toisaalta itseohjautuvuuteen kannustaminen.

Tutkimuksen tarkoitus

Luokkahuonekokemuksia perinteisiä ja joustavia oppimisympäristöjä vertaillen ei ole tutkittu niiden oppilaiden näkökulmasta, joilla on ADHD:n oireita. Aiemman tutkimuksen perusteella tiedetään, että ADHD:n oireet voivat häiritä lapsen psykologisten perustarpeiden täyttymistä koululuokassa. ADHD:n oireet vaikuttavat myös itsetuntoon, ja usein ADHD:n oireita kokevat tytöt kokevat itsetuntonsa heikommaksi kuin pojat. Tutkimukseni tarkoituksena onkin selvittää, miten oppilaat, jotka kuuluvat ADHD:n riskiryhmään, kokevat itsetuntonsa, autonomiansa, pystyvyytensä, yhteenkuuluvuutensa sekä osallisuutensa perinteisissä ja joustavissa oppimisympäristöissä. Selvitän myös, onko sukupuolten välillä eroa. Sen lisäksi, että aihe on ajankohtainen, haluan tuoda tutkimuksellani uutta tietoa erilaisten oppimisympäristöjen luokkahuonekokemuksia käsittelevään tutkimukseen ADHD:n näkökulmasta. Tutkimuksen teoriapohjana toimii itsemääräämisteoria, johon autonomia, pystyvyys, yhteenkuuluvuus ja osallisuus keskeisesti kytkeytyvät.

Tutkimuksen toteutus

Aineisto kerättiin 7.–8. -luokkalaisilta oppilaita, jotka olivat osallistuneet Vantaan kaupungin ja Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen Oppiminen, ryhmittely, arviointi ja hyvinvointi suurilla oppimisalueilla -yhteishankkeeseen vuosina 2019–2020. Kaikista 7.–8. -luokkalaisista (N 1446) tutkimuksen otannaksi valikoitui ADHD:n riskiryhmään kuuluvat oppilaat (n 113), eli ne, joilla olivat arvioineet eniten tarkkaavuuden ja hyperaktiivisuuden oireita SDQ-kyselyn tarkkaavuuden/hyperaktiivisuuden väittämien perusteella.

Tarkastelin korrelaatiokertoimen avulla tarkkaavuuden, itsetunnon sekä itsemääräämisteorian osa-alueiden (autonomia, pystyvyys, yhteenkuuluvuus, osallisuus) välisiä yhteyksiä. Varianssianalyysin avulla selvitin, onko ADHD:n riskiryhmään kuuluvien oppilaiden itsetunnossa ja itsemääräämisteorian osa-alueiden kokemuksissa eroa perinteisten ja joustavien oppimisympäristöjen välillä sekä onko sukupuolten välillä eroa. Analyysit suoritin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelman avulla.

Tulokset

Tutkimustulokset osoittivat, että kokemukset itsetunnosta ja itsemääräämisteorian osa-alueista (osallisuus, autonomia, yhteenkuuluvuus ja pystyvyys) eivät näyttäneet eroavan oppimisympäristön perusteella 7.–8. luokkalaisilla ADHD:n riskiryhmän oppilailla perinteisiä ja joustavia oppimisympäristöjä verratessa. Sen sijaan sukupuolten välillä havaittiin aiempia tutkimuksia vahvistaen eroa itsetunnossa: 7.–8. -luokkalaiset ADHD:n riskiryhmän tytöt kokivat itsetuntonsa heikommaksi kuin pojat. Sukupuolten välillä havaittiin eroa myös osallisuuden ja autonomian kokemuksissa siten, että 7.–8. -luokkalaiset ADHD:n riskiryhmän tytöt kokivat autonomiansa sekä osallisuutensa heikommaksi kuin pojat.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että joustavat oppimisympäristöt eivät välttämättä päätavoitteestaan huolimatta tue oppilaiden psykologisia perustarpeita sen paremmin ADHD:n riskiryhmän oppilaiden kohdalla perinteisiin oppimisympäristöihin verrattuna. Vaikka tämän tutkimuksen perusteella ei voida tietää, oliko tutkimukseen osallistuneilla oppilailla varsinaista ADHD:n diagnoosia, oirekuva oli silti ADHD:n oireita vastaava. Tutkimus tuo uutta tietoa oppimisympäristöjen välisiä eroja koskevaan tutkimukseen sekä ajankohtaiseen keskusteluun ADHD:n näkökulmasta.

 

Iina Suomalainen

7.–8. -luokkalaisten ADHD:n riskiryhmän oppilaiden itsetunto, autonomia, pystyvyys, yhteenkuuluvuus ja osallisuus perinteisissä ja joustavissa oppimisympäristöissä

Lohturuokaa erilaisiin tunteisiin ja tilanteisiin

Lohturuoka on ruokaa, johon liittyy monet epämieluista ja ikävät tunteet, mutta ne ovat vain osa kokonaisuutta. Lohturuoan avulla pyritään myös hyvään oloon ja tyydytetään sen hetkisiä mielihaluja, jotka voivat vuosien saatossa ja omien makumieltymysten mukana muuttua. Toisaalta lohturuoka nähdään herkullisena ruokana, joka luo turvallisuuden tunnetta ja tuo lohtua yksinäisyyteen. Lohturuoka on myös ruokaa, jota käytetään palkitsemisen välineenä ja johon liittyy muistoja lapsuudesta.

Sari Ivanoff-Tenkanen

Pro gradu -tutkielman otsikko: ”Suklaa auttaa aina kaikkeen” Käsityksiä lohturuoasta ja sen tilanteisuudesta ruokasuhde-viitekehyksen näkökulmasta

Käy katsomassa alla olevasta linkistä tallenne esityksestäni Gradustartista 29.4.2021

https://youtu.be/3irsVEUh0wM

Mitä tekstiilikäsityöharrastus on suomenvirolaisten keskuudessa?

Tutkimuksen tarkoitus
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ja kuvata suomenvirolaisten käsityötoimintaa Suomessa. Rajasin tutkielmani jo heti aluksi kohdistumaan vain tekstiilikäsityöharrastukseen. Tutkielman rajaus tekstiilikäsitöihin perustui omaan tietämykseeni ja kiinnostukseeni tekstiilikäsitöihin. Tarkemmin tutkimuksen avulla halusin selvittää sitä, millaisia suomenvirolaiset käsityöharrastajat ovat sekä mikä merkitys käsityöharrastuksella on heille. Lisäksi halusin tarkastella sitä, miten hyvinvointi koettiin osana käsitöitä. Koin tutkielmani aiheen tärkeäksi asiaksi tutkia, sillä suomenvirolaisten käsityötoiminnasta ei ole aikaisempaa tutkimustietoa saatavilla. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että käsityö on hyvin merkityksellistä toimintaa ja tuo tekijälleen hyvinvointia. Ulkomailla asuminen saattaa olla hyvinkin raskasta henkisesti. Heräsin muun muassa miettimään, näkyykö käsityön merkitys jollakin tapaa suomenvirolaisten keskuudessa eräänlaisena selviytymiskeinona?

Tutkimuksen toteutus
Toteutin tutkielmani käyttäen laadullisia keinoja, kun tarkoituksenani oli selvittää ja kuvata jotakin ilmiötä. Hankin tutkimusaineiston kahdessa osassa. Toteutin ensin kyselyn, johon etsin vastaajia Facebookin erilaisten suomenvirolaisten ryhmien kautta. Näiden ryhmien etsimiseen sain apua suomenvirolaisten Tuglas-seuralta. Kyselyyn osallistui 16 suomenvirolaista henkilöä. Kyselyn avulla selvitettiin yleistä kuvaa suomenvirolaisista käsityönharrastajista. Kyselyn avulla sain hankittua viisi henkilöä tutkimushaastatteluun, jonka tarkoituksena oli tarkastella syvemmin käsityön merkityksiä harrastajien keskuudessa.

Aineiston analysoinnin toteutin sisällönanalyysin avulla. Kyselyaineiston analysoinnin pohjana käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja haastatteluiden analysointi tapahtui teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Teorialähtöisen analyysin pohjana toimivat aikaisemman tutkimustiedon pohjalta luodut käsityön merkityksiin liittyvät kahdeksan merkityskategoriaa.

Tulokset ja johtopäätökset
Tutkimukseen osallistuneet suomenvirolaiset käsityönharrastajat olivat 25–64-vuotiaita naisia. Käsitöiden harrastaminen oli melko aktiivista toimintaa heidän keskuudessaan, sillä puolet tutkimukseen osallistuneista harrasti käsitöitä melkein joka päivä. Eniten harrastettiin virkkausta, ompelua ja neulontaa. Yksittäisinä käsitöinä valmistettiin eniten villasukkia. Käsityön merkitys näkyi hyvin moninaisena. Kahdeksasta käsityön merkityskategoriasta yksikään ei noussut selvästi tärkeämmäksi, vaan käsityö nähtiin kokonaisvaltaisesti merkittävänä harrastuksena. Käsityö koettiin myös tärkeäksi osaksi harrastajan hyvinvointia. Lisäksi harrastajat olivat hyvinkin tietoisia käsityön terapeuttisista vaikutuksista omaan psyykkiseen hyvinvointiinsa. Käsityöt nähtiin myös osaksi Viron kulttuuriperinnettä ja harrastajilla oli halu ylläpitää tätä perinnettä. Lisäksi löytyi mielenkiintoisia tuloksia liittyen harrastajien identiteettiin ja miten he identifioivat itsensä kahden kulttuurin pohjalta. Tutkimukseen osallistui vain naisia ja mielestäni olisi mielenkiintoista selvittää, mitä käsityö on suomenvirolaisten miesten keskuudessa.

Silja Vinkki

Tekstiilikäsityöharrastus suomenvirolaisten keskuudessa – Harrastamisen merkitykset sekä vaikutukset hyvinvointiin

Lukion opetushenkilöstön näkemyksiä oppimisen tukemisesta osana omaa työnkuvaa

Suomalainen lukiokoulutus on viime vuosien aikana läpikäynyt useita muutoksia. Yksi lukiolainsäädännön ja opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen tärkeimmistä painopisteistä on ollut opiskelijoiden oppimisen tuen ja ohjauksen vahvistaminen. Uudessa lukiolaissa säädetäänkin ensimmäistä kertaa opiskelijan oikeudesta saada erityisopetusta ja muuta oppimisen tukea tarpeidensa mukaan. Uudistuksen myötä erityisopettajan asema lukiossa vakiintuu, mutta lisäksi koko opetushenkilöstön tulee jatkossa yhä paremmin huomioida opiskelijoiden tuen tarpeita. Aiemmissa tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että lukion aineenopettajien valmiudet oppimisen tuen antamiseen, ja toisaalta asenteet sitä kohtaan, vaihtelevat.

Tutkimuksen tavoitteet ja toteutus

Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, miten lukion opetushenkilöstö suhtautuu opiskelijoiden oppimisen tukemiseen osana omaa työtään. Halusin tarkastella ammatillisen toimijuuden ja orientaatioiden näkökulmista, miten he määrittelevät omaa työnkuvaansa ja sen rajoja uudistuvassa lukiossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja sen kontekstina toimi Uudellamaalla sijaitseva lukio. Tutkimukseen osallistui 19 lukiossa työskentelevää opetushenkilöstön jäsentä, jotka toimivat aineenopettajan, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan tehtävissä. Aineisto kerättiin kuudella fokusryhmähaastattelulla sekä sähköisellä kyselyllä. Fokusryhmähaastatteluissa ja kyselyssä käsiteltiin oppimisen tuen antamista, omaa työroolia ja sen rajaamista sekä työhön liittyviä arvoja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja orientaatioiden osalta teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.

Tärkeitä tavoitteita, suuria kysymysmerkkejä

Tutkimuksen tulosten perusteella lukion opetushenkilöstö antaa opiskelijoille monipuolista oppimisen tukea sekä yksilö- että ryhmätasolla. Useimmin mainittuja tuen keinoja olivat tukiopetus ja erilaiset pajat sekä opiskelijoiden yksilöllinen ohjaus ja erityisesti etäopetuksessa työskentelyn etenemisen seuraaminen. Tutkimuksessa ilmeni, että lukion opetushenkilöstön näkökulmasta oppimisen tukemiseen vaikuttavat lukuisat ulkoiset, työyhteisöön liittyvät, opiskelijoihin liittyvät sekä henkilökohtaiset tekijät. Eniten oppimisen tukemista rajoittavat suuret ryhmäkoot ja ajan puute, opiskelijoiden vähäinen aktiivisuus tuen hakemisessa ja vastaanottamisessa sekä aineenopettajien oma, riittämättömäksi koettu erityispedagoginen osaaminen.

Opetushenkilöstön kokeman ammatillisen toimijuuden osalta tulokset olivat osin ristiriitaisia. Aineenopetusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan opettajat ovat vahvoja toimijoita, mutta monien lukiossa tapahtuvien muutosten keskellä he kokevat lisääntyvien velvoitteiden ja resurssien riittävyyden olevan selkeästi ristiriidassa. Tutkimuksessa ilmeni, että opetushenkilöstön näkemykset omasta ydintehtävästään lukiossa edustivat neljää erityyppistä orientaatiota, joissa korostui joko aineenopetus itseisarvona, aineenopetus valmiuksien rakentamisen välineenä, oppimisen ja opiskelun tukeminen tai laajimmillaan kohtaaminen ja kasvattaminen. Lukion tärkeimpinä tehtävinä nähtiin yleissivistyksen ja monipuolisten valmiuksien antaminen opiskelijoille sekä heidän henkilökohtaisen kasvunsa tukeminen.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opetushenkilöstö näkee oppimisen tuen tärkeänä ja tarpeellisena lukiossa, mutta kokee omat toimintamahdollisuutensa rajallisina. Tuen toteutumisen kannalta on olennaista, että henkilöstön keskinäinen työnjako on selvää, ja että tuen järjestämisestä vastaa erilaisissa tuen tarpeissa viime kädessä kunkin alan ammattilainen. Erityisopetuksen ja muun oppimisen tuen vakiinnuttaminen lukiossa edellyttää keskustelua henkilöstön yhteistyön mahdollisuuksista ja etenkin erityisopettajan toimenkuvasta ja roolista sekä tuen ja ohjauksen toimintamallien tietoista rakentamista.

Sonja Ojala

Tärkeitä tavoitteita, suuria kysymysmerkkejä – lukion opetushenkilöstön näkemyksiä oppimisen tukemisesta osana omaa työnkuvaa

Osallistun ja integroidun! Draamatunnin antamat mahdollisuudet sosiaaliselle integraatiolle

Tutkimustehtävä

Pro gradu -tutkielmassani tutkin draamatuntien antamia mahdollisuuksia oppilaiden sosiaaliselle integraatiolle. Sosiaalisesti integroitunut oppilas osallistuu aktiivisesti ryhmänsä toimintaan, muodostaa ystävyyssuhteita ja kokee olevansa hyväksytty ryhmän jäsen. Tutkin draamatunnin tuomia mahdollisuuksia sosiaalisen integraation edistämiseksi oppilaiden sosiaalisen osallistumisen kautta. Sosiaalinen osallistuminen tarkoittaa oppilaan aktiivista osallistumista vuorovaikutteisiin ryhmätehtäviin. Tutkielmani on osa KEHU-hankkeessa tuotettuja tutkimuksia. Lue lisää osoitteessa www.kehuprogram.fi.

Tutkimustulokset

Tulokset osoittavat, että oppilaiden osallistuminen voidaan luokitella kolmeen päätyyppiin: osallistumattomuus, osittainen osallistuminen ja kokoaikainen osallistuminen. Tulokset osoittivat myös, että suurin osa draamatunnin aikana tehdyistä tehtävistä edellyttää oppilailta osittaista ja kokoaikaista osallistumista. Tämä tarkoittaa, että suurin osa draamatunnin toiminnasta on sosiaalisesti osallistavaa. Tutkimustulokset osoittavat myös, että draamatunnit antavat mahdollisuuksia oppilaiden sosiaaliselle integraatiolle sellaisten tehtävien kautta, jotka edellyttävät oppilaita leikkimään yhdessä ja tekemään yhteistyötä, sekä tekemään muita aktiivista ja pakollista osallistumista vaativia tehtäviä.

Aiheen tärkeys

Miksi kiusaaminen on koulumaailmassa arkipäivää? Miksi kouluaikojen yksinäisyys voi ajaa nuoria ihmisiä jopa kouluhyökkäyksiin? Koululuokkien kokoonpano muuttuu vuosi vuodelta. Ystävyyssuhteet rakennetaan jo kouluajoilta. Uudet oppilaat eivät integroidu kouluihin automaattisesti. Siihen tarvitaan opettajan ohjausta ja mahdollisuuksia tutustua ja ystävystyä luokkalaisiin. Draamakasvatuksen tehtävänä on sosiaalisen toiminnan ja teatterilähtöisten menetelmien kautta luoda oppilaalle oppimisen ja kasvun mahdollisuuksia. Vaikka draaman ja teatterin sosiaalisesta luonteesta tiedetään jo paljon, sen yhteyttä sosiaalisen integraation edistämiselle koulumaailmassa ei ole paljon tutkittu. Miksi draama on jäänyt sosiaalisen integraation kentän sivustakatsojaksi, kun se voisi olla potentiaalisesti kenttäpelaaja?

Tutkimuksen hyöty

Tutkimukseni antaa uuden näkökulman draamakasvatuksen hyödyntämisestä sosiaalisen integraation edistämiseen ja tutkimiseen. Tutkimustulokset tarjoavat draamaopettajille reflektiomahdollisuutta siitä, millä tavalla he suunnittelevat ja rakentavat draamatuntejaan, minkä verran oppilailla on tilaa osallistua sekä kuinka iso osa toiminnasta on oppilasta sosiaalisesti osallistavaa. Draamatunnilla tulisi olla eri osallistumisasteen tehtäviä ja tehtäviin osallistumisen vapaaehtoisuutta tulisi pohtia suhteessa pakolliseen osallistumiseen. Edistääkö draamatunti oppilaan sosiaalista integraatiota, jos oppilaat saavat valita osallistuvatko toimintaan vai jättäytyvätkö sivuun? Voisiko draamatunnilla varmistaa kaikkien oppilaiden osallistumista tietyillä peleillä, leikeillä ja tehtävillä? Näitä kysymyksiä olisi jokaisen opettajan hyvä  pohtia, jotta sosiaalista integraatiota olisi mahdollista vahvistaa.

Lisätutkimusta kaivataan

Käytin tutkimusaineistona valmista draamatuntien videoaineistoa. Tällöin oppilaiden henkilökohtainen kokemus integraatiostaan on jäänyt tarkastelun ulkopuolelle. Oppilaiden näkökulmaa on aiemmin tutkittu haastattelu- ja kyselymenetelmiä käyttäen. Aihetta olisi hyvä tutkia lisää siten, että videoaineistoa täydennettäisiin oppilaiden haastatteluilla,. Näin annettaisiin mahdollisuus myös oppilaiden äänelle. Sosiaalinen integraatio ei ilmene vain aktiivisena osallistumisena. Myös oppilaiden ystävyyssuhteiden luomista ja vahvistamista draaman avulla tulisi tutkia sosiaalisen integraation toteutumisen näkökulmasta.

Toiveena parempi maailma

Koskelan tapaus joulukuussa 2020 ja sen taustalla oleva pitkäaikainen kiusaaminen ovat järkyttäneet Suomea. Kasvatustieteilijälle tällaiset tapaukset osuvat vielä syvemmälle sydämeen. Miten on mahdollista, että ystäväporukan kesken jäsenet käyttäytyvät toisiaan kohtaan julmasti? Miten kukaan ulkopuolelta ei ole huomannut kiusaamista? Voiko sosiaalista integraatiota esiintyä näennäisesti tai negatiivisessa mielessä siten, että oppilaat ovat hyvin eriarvoisia ryhmässä? Draamaopettajana ja teatterialan entisenä toimijana olen kokenut, miten yhdessä tekemisessä on voima, joka parhaillaan yhdistää ryhmän jäsenet ja edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Jokaisella oppilaalla on oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi, hyväksytyksi ja kunnioitetuksi. Jokaisella on oikeus ystävyyteen ja turvalliseen oppimisympäristöön. Opettajina kannamme vastuun jokaisen oppilaan oppimisesta. Millaiseen maailmaan kasvatamme lapsiamme? Sellaiseenko maailmaan, jossa jokaisen on pärjättävä omillaan vai sellaiseen, jossa yhdessä tekemällä pääsemme kaikki pitkälle?

Osallista, aktivoi, integroi!

Sofia Papatheocharous

”Social participation as a possibility to promote pupils’ social integration – Qualitative research of 5 drama lessons”

Työttömän työnhakijan toimijuuden haasteet eri palveluissa

Työttömyys asettaa palvelujärjestelmämme kovaan testiin

Suomen työllisyystilanne on koronapandemian myötä entistä haastavammassa tilassa. Työttömiä työnhakijoita on yhä enemmän, mikä asettaa kovia vaatimuksia palvelujärjestelmäämme kohtaan. Monet ovat joutuneet tilanteeseen, jossa oman uran suuntaaminen ja työnhaku ovat ajankohtaista. Kyse on yhteiskunnallisesti merkittävästä ilmiöstä, jonka ratkaisemiseksi on löydettävä kestäviä ratkaisuja. Tarvitsemme työllisyyspalveluja, jotka mahdollistavat innostumisen oman suunnan löytymiseksi.

Tutkielmassa Työttömän toimijuus palvelujärjestelmässä tutkittiin sitä, mitkä tekijät rajoittavat työnhakijoiden toimijuutta eri palveluiden piirissä. Asiaa kysyttiin työnhakijoiden kanssa työskenteleviltä ammattilaisilta. Haastatteluaineiston ja sen analyysin avulla löydettiin tietoa näistä toimijuutta rajoittavista tekijöistä. Lopussa pohditaan myös toimijuuden suhdetta oppimiseen, joka näyttää olevan tärkeä elementti työllistymisessä.

Työnhaku tulisi olla parhaimmillaan innostava elämänvaihe

Aiheen merkittävyyttä lisää vallitseva yhteiskunnallinen tilanne. Työttömyydellä on paitsi kansantaloudelliset seurauksensa, mutta ennen kaikkea sen aiheuttama inhimillinen kärsimys perustelee sen ratkaisemiseksi tehtyjen ponnistelujen tärkeyttä. Tarvitsemme lisää ymmärrystä siitä, miten meidän tulisi työnhakijoita auttaa ja mitkä ovat keskeisimmät haasteet tässä auttamistyössä. Olennaista on tukea yksilön omaa kykyä ja halua toimia oman tilanteensa parantamiseksi sekä luoda innostavia mahdollisuuksia toimimiseen.

Tutkimuksen tulokset korostavat jokaisen työnhakijan kohtaamisen tärkeyttä ja riittävän tuen saantia, jotta yksilölliset tarpeet voidaan ottaa huomioon. Toimijuuden kannalta kyse on myös paljolti siitä, miten työnhakijoiden suhtaudutaan. Jokainen haluaa kokea olevansa arvostettu, jolloin minäpystyvyyden kokemuksen myötä toimijuus saa tukea. Työttömyydestä puhuttaessa tulisi siis kiinnittää huomiota siihen, ettei käytetä yksinkertaistavia oletuksia ilmiöstä.

Palvelut käyttäjiensä näköisiksi

Tästä tutkimuksesta voidaan ammentaa tietoa työllisyyspalveluiden suunnitteluun ja toteutukseen palvelujärjestelmässä toimivien ammattilaisten keskuudessa. Uuden tiedon myötä voidaan kokeilla uusia lähestymistapoja tuottaa palveluita niitä käyttäville. Oleellista on ymmärtää työnhakijoiden tarpeet ja pyrkiä vastaamaan niihin. Usein haasteena ovat resurssit, jolloin työnhakijaa ei pystytä auttamaan riittävän yksilöllisesti. Tämä johtaa helposti siihen, ettei kyseistä palvelua koeta omakseen sitä käyttävän henkilön toimesta. Se luo haastavan asetelman työnhakijan innostumiselle ja ponnisteluille kohti työtä.

Tulevaisuudessa tarvitsemme lisää tietoa siitä, miten näitä tutkimuksista nousseita havaintoja voitaisiin viedä osaksi käytännön toteutuksia ja ratkaisuja. Erilaisten kokeilujen ja niistä oppimisen avulla päästään koko ajan parempien lopputulemien äärellle.

Tekijä: Emil Salovuori

Pro Gradu -tutkielma: Työttömän toimijuus palvelujärjestelmässä

Miten luokanopettajat voivat motivoida 5. ja 6. luokkalaisia liikuntatunneilla?

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten liikuntaa opettajat luokanopettajat voivat omalla toiminnallaan motivoida oppilaita liikuntatunnilla. Lisäksi tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää millaiset haasteet vaikeuttavat tätä oppilaiden motivointia. Tutkimukseen haastateltiin viittä saman koulun 5. ja 6. luokanopettajaa, jotka kaikki opettivat liikuntaa.

Liikunnanopetuksella on loistava mahdollisuus edistää suomalaisten liikkumattomuuteen liittyviä, pääosin terveydellisiä, ongelmia. Monet ovat voineet kokea liikuntatunnit ahdistavina, jolloin koululiikunta ei varmasti innosta koulun jälkeen ensimmäisenä soittamaan lähiliikuntaseuroja läpi, josko voisin ahdistua täällä lisää? Toisaalta erittäin positiiviset kokemukset liikunnasta saattavatkin mahdollistaa liikkujat aktiiviseen elämäntapaan myös koulun ulkopuolella.

Miten oppilaita voi motivoida?

Aiempien tutkimuksien mukaan kaiken tasoisten liikkujien motivaatiota koululiikunnassa lisää, jos opettajan toiminnassa esiintyy tiettyjä elementtejä. Näiden toimintojen avulla pyritään oppilaiden motivaatiota kohdistamaan itse tehtävästä nauttimiseen, sen sijaan että liikunta olisi pakkopullaa parempien numeroiden toivossa. Nämä toiminnat liittyvät myös siihen, että kaikki saavat omantasoisia tehtäviä ja opettaja antaa myös oppilaille mahdollisuuden vaikuttaa mitä tunnilla tapahtuu. Palautetta annetaan pääosin henkilökohtaisesti suorituksista ja positiiviseen sävyyn. Pyritään oppilaiden innostuvan omasta kehityksestään ja minimoidaan vertailua muiden kanssa. Palautetta ei myöskään koskaan kohdisteta oppilaan persoonaan. Oppilaat ryhmitellään myös niin, että taitoerot tai muut ominaisuudet eivät korostu ja ole vertailtavissa. Arviointi perustuu myös oppilaan suoritusten kehitykseen, eikä vertaisten suoritusten vertailuun. Arvioinnissa korostetaan myös yhteishengen luomisen vaikutusta. Ajankäytön kanssa opettajien kuuluu myös olla tarkkana, jotta omaan höpöttämiseen ei kulu liikaa aikaa, vaan oppilaat saavat rauhassa aikaa harjoitella ja mahdollisuuden kehittyä.

Tutkimuksen tulokset

Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että kyseisen peruskoulun opettajat tukivat kaikilla edellä mainituilla keinoilla oppilaiden motivaatiota liikuntaa kohtaan. Haasteita kuitenkin tässä koulussa riitti. Opettajien mukaan he eivät pystyneet kaikkia keinoja käyttämään, esimerkiksi antamaan oppilaille vapautta ja vastuuta, koska tunnit olisivat levähtäneet käsiin. Opettajien mukaan haasteita nousi neljässä eri kategoriassa. Ensimmäinen oli oppilaiden käyttäytymisen haasteet ja tarkemmin tunteidenhallinnan ongelmat. Toinen oli se, että oppilaat kokivat olevansa niin huonoja, etteivät halunneet osallistua. Kolmantena nousi esille murrosiän kynnyksellä olevien oppilaiden tarkkailu siitä, ketkä ovat mukana ja mihin peliin ja leikkiin olisi nyt hyvä lähteä mukaan. Kasvojaan ei sopinut menettää missään tilanteessa. Neljäs haaste oli ympäristön aiheuttamat tila ja välineongelmat, jotka eivät mahdollistaneet kaikkia opettajien suunnitelmia hyvästä ja innostavasta tunnista.

Tutkimuksen hyödyt

Tutkimusta oli todella mielenkiintoista tehdä ja haastatteluista tuli esille paljon mielenkiintoisia pointteja ja esimerkkejä. Tämä tutkimus avasi itselleni uusia näkökulmia oppilaiden motivoimisesta ja heikompien oppilaiden mukaan saamisesta. Tätä tutkimusta voidaan mahdollisesti hyödyntää liikunnanopetuksen suunnittelussa ja oppia kiinnittämään huomiota asioihin, joita ei muuten välttämättä huomioisi. Olisi myös mielenkiintoista tutkia minkälaisia keinoja tukemiseen muissa kouluissa käytetään ja minkälaisia haasteita siellä kohdataan.

Asko Santero

Tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston tukeminen ja sen haasteet peruskoulun liikunnanopetuksessa – Liikuntaa opettavien luokanopettajien näkökulma