Luokanopettajaopiskelijat, tunnetaitokasvatus ja opettajankoulutus

Taustaa

Aiempien tutkimusten mukaan tunnetaitokasvatus vaikuttaa lasten kehitykseen kokonaisvaltaisesti, mutta tästä huolimatta opettajat ja opettajaopiskelijat saavat vain vähän koulutusta lasten tunnetaitojen kehittämiseksi. Opettajan koulutus on yksi merkittävimmistä tunnetaitokasvatukseen vaikuttavista tekijöistä, minkä takia lähdin tutkimaan luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä tunnetaidoista, tunnetaitokasvatuksesta sekä niiden merkityksestä alkuopetuksen kontekstissa. Koska opettajankoulutus vaikuttaa oleellisesti tulevien luokanopettajien valmiuksiin halusin ottaa tutkielmallani selvää myös siitä, miten alkuopetuksen tunnetaitokasvatuksen sisältöjä on käsitelty yliopisto-opintojen aikana luokanopettajaopiskelijoiden kokemusten perusteella. Opettajankoulutuksen jatkuva kehittäminen on tärkeää, minkä takia tunnetaitokasvatuksen tutkiminen yliopisto-opintojen kontekstissa on tärkeää tulevaisuuden kannalta.

Tutkimustehtävä

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää miten luokanopettajaopiskelijat käsittävät tunnetaidot, alkuopetuksen tunnetaitokasvatuksen ja sen merkityksen lasten kokonaisvaltaisessa kehityksessä. Luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten ja kokemusten tutkiminen myös yliopisto-opintojen näkökulmasta avaa tilaisuuden kehittää opettajankoulutusta näkökulmista, jotka luokanopettajaopiskelijat liittävät omalle työlleen tärkeiksi käytännössä. Tutkimuskysymykseni olivat:

1. Miten luokanopettajaopiskelijat määrittävät tunnetaidot ja hyvän tunnetaitokasvatuksen alkuopetuksessa?
  2. Miten luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksien mukaan opettajankoulutuksen aikana on käsitelty alkuopetuksen tunnetaitokasvatuksen sisältöjä?

Toteutus

Tutkielmani aineisto koostui kahdeksan Helsingin yliopiston maisterivaiheen, joko neljännen tai viidennen vuoden, luokanopettajaopiskelijan haastatteluista. Tutkielman aineisto kerättiin ja analysoitiin laadullisella menetelmällä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja aineisto analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella. Tutkielman tulososio pohjautuu fenomenografisessa analyysissa muodostuneisiin kuvauskategorioihin.

Tulokset

Tutkielmani tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoilla oli jäsentynyt käsitys tunnetaitojen ja alkuopetuksen tunnetaitokasvatuksen kokonaisvaltaisesta merkityksestä lapsen kehitykselle. Luokanopettajaopiskelijat käsittivät tunnetaidot taidoiksi, jotka edistävät lasten tunteiden tunnistamista, tunteiden säätelyä, empatiaa sekä sosiaalisia taitoja ja kanssakäymistä muiden kanssa. Alkuopetuksen tunnetaitokasvatus koettiin tärkeäksi osaksi alkuopetusta, jonka tavoitteena on luoda pohja tunnetaitojen kehittymiselle sekä kehittää luokanopettajaopiskelijoiden tärkeimpinä pitämiä tunnetaitoja. Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että eivät ole saaneet tarpeeksi alkuopetuksen tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen liittyvää koulutusta. Luokanopettajaopiskelijoiden mielestä yliopiston tehtävänä olisi tarjota lähtökohdat sekä enemmän tietoa toimivista käytännön menetelmistä alkuopetuksen tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseen. Luokanopettajaopiskelijat kehittäisivät opettajankoulutusta sisällöltään ja opetusmenetelmiltään niin, että tunnetaitokasvatuksen käsittely olisi johdonmukaisempaa ja merkityksellisempää.

Luokanopettajien jatkuvasti muuttuvan työn takia opettajankoulutuksen tutkiminen ja kehittäminen on tärkeää. Lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseksi luokanopettajille on tarjottava koulutus, joka antaa parhaat lähtökohdat lasten oppimiselle sekä sosioemotionaaliselle kehitykselle. Koska tutkielmani tulokset kuvaavat  Helsingin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä, jatkotutkimus, joka kartoittaa tunnetaitokasvatuksen käsittelyä kaikissa Suomen yliopistojen opettajankoulutuksissa olisi tärkeää. Lisätutkimuksen avulla olisi mahdollista myös kehittää niitä yliopisto-opintojen tarpeita, joita luokanopettajaopiskelijat nostivat esillä tutkielmassani.

Jaakko Vähtäri

Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä alkuopetuksen tunnetaitokasvatuksesta opettajankoulutuksessa