”Man fattar mycket mer än på vanliga lektioner”

Språkkunskaperna i det andra inehmska språket hos elever blir allt sämre och tröskeln till att våga använda språket blir allt högre. Skolelever i Finland har inte längre lika hög motivation till att lära sig det andra inhemska språket utan allt fler elever intresserar sig mer för engelska. För att råda bot på detta skulle eklasstandem kunna vara ett bra tillägg till språkundervisningen. Eklasstandem innebär att elever med olika modersmål träffas virtuellt och samarbetar ömsesidigt och på så vis lär sig språket av varandra.

Avhandlingens syfte är att ta reda på om eKlasstandem är ett bra tillägg till undervisningen i det andra inhemska språket genom att undersöka områdena språkinlärning, motivation och attityd för att få fram dess inverkan till att lära sig det andra inhemska språket. Min avhandling är en kvalitativ enkätstudie var 42 elever och 3 lärare deltog för att få fram resultatet.

Avhandlingens resultat

Avhandlingens viktigaste resultat är att eklasstandem är ett bra tillägg till undervisningen i det andra inhemska språket. Majoriteten av eleverna upplever att eklasstandem har varit nyttigt och de har lärt sig mycket mer än under vanliga lektioner. Det framkom att eleverna tycker eklasstandem påverkat positivt på deras språkinlärning eftersom de lärt sig bland annat att ljuda och uttala ord bättre. Eleverna nämner även att de lärt sig samarbeta och kommunicera bättre. Många elever upplever även att det har varit roligt att få jobba i par tillsammans med jämnåriga. Ur resultatet framkom även att många elever har vågat använda det andra inhemska språket utanför skolan och tandemlektionerna, vilket var väldigt roligt.

Mina egna slutsatser

På basen av resultatet ur studien kan man konstatera att eklasstandem är någonting som borde implementeras i språkundervisningen i allt flera skolor. Eklasstandem har bidragit med att allt fler elever känner sig säkrare på det andra inhemska språket. En av de viktigaste aspekter när man lär sig ett språk är att få använda det för då lär man sig språket påriktigt. I och med eklasstandem får elever möjlighet att kommunicera med jämnåriga och lära sig språket av varandra, vilket jag tror är en bra metod för att öka bland annat motivationen och attityden till det andra inhemska språket.

Jessica Johansson
”Man fattar mycket mer än på vanliga lektioner”
En kvalitativ studie kring eKlasstandems påverkan på elevers språkinlärning samt attityder och motivation till det andra inhemska språket