Svenska nyutexaminerade lärares upplevelser om tillgången, de olika formerna och tillräckligheten av socialt stöd i arbetsgemenskapen

Bakgrund

Syftet med denna studie var att beskriva, analysera och tolka på vilket sätt nyutexaminerade lärare från Sverige upplever tillgången, de olika formerna och tillräckligheten av socialt stöd i arbetsgemenskapen.

Allt färre ansöker om en plats vid någon av de svenskspråkiga lärarutbildningarna och allt fler lärare upplever utbrändhet och byter där med yrke. Detta väckte intresset för studien i och med att tidigare forskning påvisar att induktionsfasen (de första fem åren inom yrket) är en unik men kritisk period. För att kunna stöda denna fas behöver nyutexaminerade lärare uppleva att de får socialt stöd. Med hjälp av en lyckad induktionsfas där den nyutexaminerade läraren upplever att hen får olika former av socialt stöd och från flera olika källor, kan man minimera riskerna att den nyutexaminerade läraren byter yrke.

Genomförande

För att på bästa möjliga sätt nå de nyutexaminerade lärarnas uppfattningar om tillgången, de olika formerna och tillräckligheten av socialt stöd i arbetsgemenskapen valde jag att utföra kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. Samplet bestod av nio nyutexaminerade lärare från Sverige och de arbetade som klasslärare och ämneslärare vid lågstadium, högstadium och gymnasium.

Intervjuerna transkriberades och analyserades tematiskt och med en deduktiv forskningsansats.

Resultat och slutsatser

Över lag upplever de nyutexaminerade lärarna i studien att arbetslaget, ämneslaget, lärarlaget och mentorerna medför den viktigaste tillgången till socialt stöd och de får både informativt -och emotionellt stöd. Utmärkande var att rektorerna och biträdande rektorerna ansågs som en av de minst viktiga tillgångar till socialt stöd. Det informativa stödet gavs av de flesta aktörer i arbetsgemenskapen men för att uppleva det emotionella stödet behövde den nyutexaminerade läraren ha ett nära och stabil relation till aktören i fråga. Där emot upplevdes det instrumentella stödet som bristfälligt och både klasslärarna och ämneslärarna upplevde att de inte har tillräckligt med tid för att till exempel planera undervisningen eller sätta in sig i material.

På grund av Covid-19 pandemin har det sociala stödet minskat enligt de nyutexaminerade lärarna och fram för allt önskar de få mera socialt stöd av skolledningen och mera tid för både reflektion och respons, för att kunna utveckla sin egen professionella identitet.

 

Tack till alla medverkande inom forskningsprojektet SAMS (Samverkan och socialt stöd inom den finlandssvenska skolan) och det internationella forskningsprojektet ECTPA (Early Career Teachers’ Professional Agency across four European countries) för givande diskussioner och stöd för att föra i mål denna pro gradu-avhandling.

 

Isa Bergström,

”Hade det inte varit för dem hade jag slutat” Svenska nyutexaminerade lärares upplevelser om tillgången, de olika formerna och tillräckligheten av socialt stöd i arbetsgemenskapen.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *