Oppimismotivaatio luokanopettajien silmin

Motivaatio on merkittävä tekijä kaikessa yksilön tekemisessä, myös oppimisessa. Jokaisella oppilaalla on hieman erilaiset motiivit asioiden opettelussa. Yksi oppilas saattaa saada mielihyvää uuden asian oppimisesta, toinen saattaa kokea opiskeltavan aiheen mielenkiintoiseksi ja kolmas voi motivoitua opiskeltavaan aiheeseen, koska hän kokee sen velvollisuudekseen. Luokanopettajat ovat kasvatusalan ammattilaisia, jotka pääsevät työssään kohtaamaan eri tavalla motivoituneita oppilaita päivittäin. Millaisena luokanopettajat kokevat oppimismotivaation ja millaisilla tekijöillä on vaikutusta yksilön omaan oppimismotivaatioon? Entäpä millaisia motivointikeinoja opettajat käyttävät omassa opetuksessaan? Nämä olivat asioita, joita halusin tulevana luokanopettajana selvittää kokeneemmilta opettajilta.

Tutkimuksen tarkoitus

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä oppimismotivaatiosta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tämän lisäksi halusin selvittää, millaisia motivointikeinoja tutkimukseen osallistuneet opettajat käyttävät omassa opetuksessaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa ääni luokanopettajien kokemuksille ja ajatuksille oppimismotivaatioon liittyen.

Tutkimuksen toteutus

Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu tapahtui haastattelujen avulla, johon osallistui kuusi (6) luokanopettajaa. Haastateltujen opettajien työkokemus vaihteli aina yhdestä vuodesta lähes 30 vuoteen asti. Haastatteluista yksi toteutettiin etänä ja loput viisi pidettiin kasvotusten.

Tutkimuksen tulokset

Ensimmäisen tutkimuskysymyksen avulla halusin selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaiden oppimismotivaatiosta. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan opettajilla oli hyvin samanlaisia käsityksiä oppimismotivaatiosta. Haastatellut luokanopettajat yhdistivät halun tehdä ja kiinnostuksen liittyvän kiinteästi oppimismotivaation käsitteeseen. Luonteeltaan luokanopettajat kokivat oppimismotivaation olevan aktivoivaa, dynaamista ja palkitsevaa. Luokanopettajat kokivat oppimismotivaation olevan myös moninaista, eli sitä voi esiintyä monella eri tavalla yksilöstä riippuen.

Toisen tutkimuskysymyksen avulla oli tarkoituksena selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat opettajien mielestä oppilaan oppimismotivaatioon. Luokanopettajien haastatteluista oli löydettävissä kolme teemaa, liittyen oppimismotivaatioon vaikuttaviin tekijöihin. Näitä teemoja ovat psyykkiset tekijät, sosiaaliset tekijät sekä oppilaan vireystila. Psyykkisten tekijöiden koettiin vaikuttavan yksilön oppimismotivaatioon. Tällaisia tekijöitä olivat muun muassa oppilaan oma käsitys itsestään sekä oppilaan omat odotukset ja arvostukset. Sosiaalisista tekijöistä esiin nousivat erityisesti perheen, kavereiden sekä opettajan rooli oppimismotivaatioon vaikuttavina tekijöinä. Oppilaan vireystilan vaikutuksen nähtiin olevan myös keskeinen oppimismotivaatioon vaikutta tekijä. Tulosten mukaan opettajat kokivat, että vireystilan tulee olla tarpeeksi korkea, jotta oppilas jaksaa innostua ja keskittyä opittavaan asiaan.

Opettajien käyttämät motivointikeinot olivat moninaisia. Opettajien käyttämät motivointikeinot voitiin jakaa kolmeen teemaan, joista yksi on työtapoihin liittyvät keinot. Tällaisia keinoja olivat esimerkiksi monipuolisten työtapojen käyttäminen opetuksessa sekä opetettavan asian konkretisointi ja havainnollistaminen. Toisena teemana esiintyi oppimisympäristöön liittyvät keinot. Oppimisympäristöön liittyviä motivointikeinoja olivat muun muassa turvallisen oppimisympäristön luominen ja monipuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen. Viimeisenä teemana esiintyi oppimistilanteeseen liittyvät keinot, joita olivat esimerkiksi palautteen antaminen sekä oppilaiden osallistaminen.

Lopuksi

Keskustelut haastateltujen luokanopettajien kanssa osoitti itselleni sen, kuinka tärkeää oppilaiden oppimismotivaatioon panostaminen on. Kun jokaiselle oppilaalle löydetään jokin tapa kiinnostua ja innostua oppimisesta, on oppiminen tehokkaampaa. Tärkeää on myös oppia tuntemaan opetettavat oppilaat hyvin sekä hyödyntää erilaisia motivointikeinoja monipuolisesti, jotta jokaiselle oppilaalle löytyisi oma tapa innostua oppimaan uusia asioita.

Joonas Puljujärvi

”Tärkeetä ois löytää jokaiselle joku väylä motivoitua.”

Tutkimus luokanopettajien käsityksistä oppimismotivaatioon liittyen.