Lärare i Finland idag är överbelastade – vad är det som belastar dem?

Bakgrund för studien

I februari 2022 läste jag en ledare i en tidning som handlade om att lärare inte längre är drömyrket. Orsaken till att lärare inte är drömyrket beror på att de undersökningar som gjorts i Finland visar att lärarnas arbetsbelastning är hög och många funderar på att sluta arbeta som lärare. Lärarna har under de senaste åren fått en ökad belastning i arbetet och uppgifterna bara ökar. Under 2019 var det 6 av 10 lärare som funderade på att sluta arbeta som lärare. Lärarnas arbetsbelastning har från 2019 till 2021 stigit med 8%. En fingervisning över hur en lärares arbetsvecka kan se ut är att de jobbar över 40 timmars veckor men får betalt för sin undervisningsskyldighet som är 24 timmar. Eftersom jag är på slutrakan av mina studier blev jag intresserad av att ta reda på varför och om det stämde. Därav blev mitt syfte att ta reda på hur lärare ser på sin egna arbetsbild och om de har en hög arbetsbelastning.

Genomförande

Jag använde mig av intervju som metod för min avhandling. Jag intervjuade sex lärare som alla jobbade i grundskolan. Samtliga deltagare kom från samma kommun men skolorna var olika. Intervjuerna gjordes under våren 2022. När jag analyserade materialet försökte jag få en bild av vad som tillhör en lärares arbete, vad de ser som belastande och varför de tror att så många lärare väljer att sluta.

Resultat och slutsatser

Resultatet som framkommer från intervjuerna visar att lärarna som deltog i undersökningen har mycket jobb. Orsaken till den höga arbetsbelastning kommer från många olika håll, men exempelvis utmanande elever, krävande läroplan, extrauppgifter, planering och föräldrakontakt var några av de saker som lärarna nämnde. För att förhindra den höga arbetsbelastning berättar lärarna att sätta gränser för sig själv är viktigt att prioritera. Då det finns mycket färdigt material ska man inte känna press att producera nytt, utan man kan använda det som finns redan. Lönen var ett återkommande tema bland lärarna som deltog i undersökningen. Att höja lönen skulle inte minska arbetsbelastningen men det skulle göra att man känner sig uppskattad och få betalt för det arbete man gör. Även den höga utbildningen borde bidra till att man borde få högre lön.

Min slutsats blir att lärare idag är överbelastade och det måste ske en förändring innan det blir en stor våg av lärare som slutar. En lärare saknar arbetsbeskrivning och därför är det lätt att man ökar på uppgifterna, vilket inte borde ske då lärare idag redan har mycket att göra.

Emma Skreslett

Lärares upplevelser av arbetsmängden i grundskolan – En kvalitativ intervjustudie om lärares arbetsbelastning, arbetsmängd och mående i arbetet