Enemmän kuin elämys – motivaation ja oppimisen kehittyminen virtuaalisessa todellisuudessa ja fyysisessä oppimisympäristössä

Virtuaalisen todellisuuden (VR) oppimisympäristö on ajankohtainen ja yleistyy nopeasti, mutta oppimisen aikana ja autenttisessa oppimistilanteessa tehtyjä, vertailevia tutkimuksia on vielä vähän. Tässä tutkielmassa verrattiin oppimistulosten ja motivaation kehittymistä fyysisessä ja VR oppimisympäristössä yhden opiskelupäivän aikana.

Tässä tutkielmassa tutkittiin neljännen vuoden konetekniikan insinööriopiskelijoiden (N = 14) osaamisen ja motivaation kehittymistä kahdessa erilaisessa oppimisympäristössä. Aiheena oli puunkorjuukoneeseen kuuluvan harvesteripään moottorin rakenteen ja toiminnan opiskelu. Tämä sisältö kuului opiskelijoiden tutkintoon suomalaisessa ammattikorkeakoulussa.

Tutkimuspäivänä puolet opiskelijoista aloitti aamulla opintonsa VR oppimisympäristössä ja toinen puoli opiskelijoista aloitti opintonsa fyysisessä oppimisympäristössä. Iltapäivällä opiskelijaryhmät vaihtoivat oppimisympäristöä. Ennen opintoja ja opintojen jälkeen opiskelijoilta kysyttiin motivaatioon liittyviä kysymyksiä kyselylomakkeilla. Myös oppimistuloksia mitattiin kyselylomakkeilla ennen opintoja ja opintojen jälkeen. Opettaja arvioi opiskelijoiden osaamisen arvosanoiksi. Arviointiin vaikuttivat opintojen aikainen aktiivisuus sekä opintojen aikana tehdyt tehtävät. Kerätty data analysoitiin tilastollisin menetelmin (yksisuuntaisella ANOVAlla).

Oppimistulokset kehittyivät tilastollisesti merkitsevästi (p < .00) kummassakin oppimisympäristössä, aamupäivällä ja iltapäivällä. Eri oppimisympäristöissä saadut oppimistulokset eivät eronneet toisistaan. Sen sijaan sisäinen motivaatio kehittyi eri tavoin fyysisessä ja VR oppimisympäristöissä. Aamulla VR-ympäristössä aloittaneilla opiskelijoilla sisäinen motivaatio laski tilastollisesti merkitsevästi (p = .01). Kun taas iltapäivällä sisäinen motivaatio kehittyi positiivisesti kummassakin oppimisympäristössä tilastollisesti merkitsevästi (p < .01).

Tulokset voi tulkita siten, että puunkorjuukoneen harvesteripään moottorin rakenteen ja toimintojen opiskelu eri oppimisympäristöissä ylläpitää kiinnostusta opittavaan asiaan ja oppimista tapahtuu merkittävästi koko päivän ajan motivoituneilla opiskelijoilla. Kun opiskelu aloitettiin fyysisessä oppimisympäristössä, sisäinen motivaatio kehittyi positiivisesti koko päivän ajan.

Leena Närhi