Helsingin Sanomien Lasten uutiset alakouluopetuksessa

Median merkitys yhteiskunnassa on kasvanut, mikä näkyy myös lasten ja nuorten elämässä. Tämän myötä myös mediakasvatuksen merkitys korostuu, ja on tärkeää, että mediakasvatusta sekä esimerkiksi uutisia käsitellään lasten ja nuorten kanssa kouluissa. Uutisten kautta opetuksessa voidaan esimerkiksi käsitellä ajankohtaisia asioita sekä yhdistää lapsen ja nuoren omaa kokemusmaailmaa sekä ympäristöä koulukontekstiin. Lisäksi uutisten opetuskäyttö voi edistää lasten ja nuorten medialukutaidon kehittymistä, mikä on median merkityksen lisääntyessä tärkeää.

Tutkimuksen tavoitteet ja toteutus

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten uutisia ja ajankohtaisia aiheita käsitellään alakouluissa ja hyödynnetään osana opetusta. Tarkastelun kohteena oli Helsingin Sanomien Lasten uutiset, joka on alakouluikäisille lapsille suunnattu uutismedia. Lasten uutisia hyödynnetään yleisesti koulujen arjessa, mutta siitä, miten Lasten uutisia kouluissa hyödynnetään, on vain vähän tietoa. Tarkoituksenani olikin selvittää, miten opettajat hyödyntävät Lasten uutisia opetuksessaan ja miten oppilaat kokevat Lasten uutisten hyödyntämisen opetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin myös lapsille suunnatun uutisoinnin merkitystä oppilaille sekä opettajille.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa koostui alakouluopettajien haastatteluista. Toisessa osassa haastattelujen pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin Lasten uutisia hyödyntävä opetuskokeilu, jossa aineistoa kerättiin oppilailta kyselylomakkeella sekä muutamalla haastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.

Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset

Tutkimuksen tulosten perusteella Lasten uutisia hyödynnettiin opetuksessa viikoittain ja erityisesti suomen kielen ja kirjallisuuden oppitunneilla, mutta myös osana esimerkiksi laaja-alaisten teemojen käsittelyä. Opettajien mukaan keskeisimmät opetusmenetelmät Lasten uutisten kanssa olivat keskusteleminen sekä kirjalliset työtavat. Lisäksi opettajat korostivat uutisten käsittelyn merkitystä opetuksessa sekä lapsille suunnattujen uutisten merkitystä uutisten käsittelemisessä. Myös oppilaat kokivat uutisten seuraamisen myönteisenä asiana ja tiedon saamisen maailman tapahtumista tärkeänä.

Tulokset osoittavat, että Lasten uutisia voidaan hyödyntää alakouluopetuksessa monin tavoin, ja että Lasten uutiset sopivat monenlaiseen käyttöön esimerkiksi mediakasvatuksen, eheyttämisen sekä laaja-alaisten taitojen oppimisen näkökulmasta. Uutisten käsittely opetuksessa on tärkeää, sillä se tuo tasa-arvoa oppilaiden välille ja saattaa avartaa oppilaiden maailmankuvaa. Lisäksi lapsille suunnatut uutiset voivat antaa opettajalle tukea erilaisten aiheiden käsittelyyn lasten kanssa esimerkiksi objektiivisuuden sekä lapsentajuisuuden kautta.

Uutisten opetuskäyttöä ja lapsille suunnattuja uutisia käsittelevä tutkimus painottuu pitkälti kansainväliseen tutkimukseen, joten tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa aiheesta tutkimustietoa nimenomaan Suomen kontekstissa. Tässä tutkimuksessa aineisto oli kuitenkin suhteellisen pieni, minkä myötä olisi mielenkiintoista saada uutisten opetuskäytöstä tutkimustietoa myös laajemmassa mittakaavassa ja esimerkiksi suuremmalla aineistolla. Viime vuosina mediakasvatuksen tutkimus on painottunut esimerkiksi tiedon luotettavuuden arvioinnin ilmiöiden ja medialukutaidon kehittymisen tutkimukseen. Etenkin nykyisessä kehityksessä, jossa kaikenlainen tieto on jatkuvasti myös lasten saatavilla, tarvittaisiin käytännön tutkimustietoa kuitenkin enemmän myös siitä, miten ajankohtaisia aiheita käsitellään lasten ja nuorten kanssa. Toivon, että tämä tutkielma tarjoaa näkökulmia uutisten opetuskäyttöön ja mediakasvatukseen liittyen, sekä kannustaa opettajia uutisten hyödyntämiseen osana opetusta.

Sofia Niemi
Helsingin Sanomien Lasten uutisten opetuskäyttö alakouluissa