Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia oppilaiden haastavasta käyttäytymisestä

Taustaa

Koulumaailmassa esiintyvät käyttäytymisen haasteet ovat viime vuosina olleet paljon esillä julkisessa keskustelussa. Huoli koulujen rauhattomuudesta ja väkivaltatilanteista on kasvanut. Samaan aikaan on herännyt huoli opettajien työuupumuksesta ja lisääntyneistä alanvaihtoaikeista. Työrauhaongelmat ja käyttäytymisen ongelmat kuormittavat opettajia ja ovatkin tutkimusten ja selvitysten mukaan yksi keskeinen syy opettajien työuupumuksen taustalla. Työuransa alkutaipaleella olevat opettajat ovat erityisessä tilanteessa monella tapaa. Tutkimusten mukaan he kohtaavat koulumaailmaan siirtyessään monia haasteita, joista yksi on juuri oppilaan haastava käyttäytyminen. Aiemmat tutkimukset ovat myös osoittaneet, että selviytyäkseen ensimmäisistä työvuosista opettajat tarvitsevat muiden tukea.

Tutkimuksen tavoite ja toteutus

Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien oppilaiden kanssa työskentelemisestä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten työuransa alussa olevat erityisopettajat rakentavat osaamistaan haastavasti käyttäytyvien oppilaiden kohtaamisessa. Olin erityisesti kiinnostunut siitä, millaiseksi työuransa alussa olevat erityisopettajat kokevat ammatillisen osaamisensa sekä siitä, mitkä tekijät vaikuttavat ammatillisen osaamisen rakentumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaista tukea työuransa alussa olevat erityisopettajat kaipaavat toimiessaan haastavasti käyttäytyvien oppilaiden kanssa. Olin erityisesti kiinnostunut siitä, millaisiin asioihin tukea kaivataan sekä siitä, minkälaista tukea kaivataan. Tavoitteeni oli saada selville, mitä asioita tulisi kehittää, jotta oppilaiden käyttäytymisen haasteet eivät koulumaailmassa vaikuttaisi liian voimakkaasti työuransa alussa olevien opettajien työhyvinvointiin ja jaksamiseen.

Tutkimuksen aineisto hankittiin haastattelemalla viittä työuransa alussa olevaa erityisopettajaa. Heillä oli maksimissaan kolme vuotta työkokemusta takana, ja he olivat kaikki valmistuneet erityispedagogiikan maistereiksi. He olivat valmistuneet Helsingin ja Jyväskylän yliopistoista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina ja kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisten sisällönanalyysin avulla.

Tuloksia ja johtopäätöksiä

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityisopettajat kokivat epävarmuutta omasta osaamisestaan työskennellessään haastavasti käyttäytyvien oppilaiden kanssa etenkin vastavalmistuneena aivan työuransa alussa. Työkokemuksen myötä osaamisen koettiin kehittyneen. Työuransa alussa olevat erityisopettajat rakensivat haastavasti käyttäytyvien oppilaiden kohtaamiseen liittyvää osaamistaan työkokemuksen, työyhteisön, koulutuksen, mallioppimisen, reflektoinnin ja oppilaan tuntemuksen avulla. He kaipasivat tukea erityisesti väkivallan kohtaamiseen, kiusaamiseen puuttumiseen, oppilaiden psyykkisen oireilun kohtaamiseen, yhteistyön tekemiseen eri tahojen kanssa, työn rajaamiseen sekä itseluottamuksen rakentamiseen. Tukea kaivattiin työyhteisöltä, mentoriopettajalta, opinnoista, koulun toimintakulttuurista sekä täydennyskoulutuksista. Keskeisimpinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että opettajankoulutusta tulisi kehittää niin, että se antaisi enemmän osaamista oppilaiden haastavan käyttäytymisen kohtaamiseen. Työyhteisön tuen tulisi olla valmiiksi jokaisen koulun ja työyhteisön rakenteissa, jotta sitä olisi kaikille työuransa alussa oleville erityisopettajille tarjolla.

Pohdintaa

Koska oppilaan haastava käyttäytyminen vaikuttaa niin opettajien kuin oppilaidenkin hyvinvointiin, olisi aiheitta erittäin tärkeää tutkia tulevaisuudessa lisää. Olisi syytä selvittää, onko oppilaiden haastava käyttäytyminen suomalaisessa koulumaailmassa todellisuudessa lisääntynyt. Tällaisen vaikutelman voi ainakin saada aiheesta käytyä julkista keskustelua seuraamalla tai opettajien kertomia kokemuksia lukemalla ja kuuntelemalla. Ilmiön todellisuudesta ei kuitenkaan löydy tutkimukseen perustuvaa dataa. Jos lasten ja nuorten oireilun ajatellaan kouluissa lisääntyneen, olisi todella tärkeää tutkia tarkemmin, mistä tämä oireilu ja pahoinvointi johtuu. Huoli oppilaiden haastavan käyttäytymisen lisääntymisestä on kuitenkin todellinen ja se tulisi ottaa yhteiskunnassa vakavasti.

Laura Ahola

Kun oppilas käyttäytyy haastavasti: Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia osaamisen rakentumisesta ja tarvitsemastaan tuesta