Abstraktien käsitteiden opiskelu tarinakirjoittamisen avulla

Narratiivisella opetuksella tarkoitetaan opetusta, jossa hyödynnetään kertomuksia tai jossa pyritään opetuksen järjestämiseen tavalla, jossa oppilaat tuottavat oppimisestaan kertomuksia. Narratiivinen opetus ja oppiminen on herättänyt kasvavassa määrin kiinnostusta kasvatustieteen alueella. Tutkielmassa tarkastellaan tapaustutkimuksen kautta sitä, kuinka tarinakirjoittamisen avulla voidaan opiskella abstraktia käsitettä, yhdenvertaisuutta. Tapaustutkimuksessa viidesluokkalaiset oppilaat tuottivat osana monialaista opetusjaksoa oppimisnarratiivin, elokuvakuvakäsikirjoituksen, joka oli tarina yhdenvertaisuudesta. Tutkielmassa tarkastelua ohjasivat kaksi näkökulmaa: millaisen oppimistilan ”tarinan maailma” luo ja millaisia näkökulmia tarinan rakenne tuottaa abstraktin käsitteen tarkasteluun. Tutkielmasta on nähtävissä esittelyvideo, jossa kerrotaan sen keskeisimmistä tuloksista. Video on nähtävillä kesäkuuhun 2021 asti.

Siri Turunen

Pro gradu: Tarinan maailma oppimisen tilana – Tapaustutkimus yhdenvertaisuuden käsitteen oppimisesta viidesluokkalaisten elokuvakäsikirjoituksissa.