Syfte

Från ett utvecklingsekologiskt perspektiv kan skolan fungera som en skyddande faktor för elever med ogynnsamma hemförhållanden. Även om tidigare teori och forskning visar att skolan har bra förutsättningar för att stöda elever med svåra hemförhållanden, påvisar forskning att det också finns brister och utmaningar i hur det här förverkligas i praktiken. Det övergripande syftet med studien var att undersöka hurdana metoder skolpersonalen använder sig av för att upptäcka elever med svåra hemförhållanden, ta reda på hur skolpersonalen upplever sin roll i bemötandet av de här eleverna, samt hur det mångprofessionella samarbetet verkställs i stödjande av elever med svåra hemförhållanden. Kunskapen som studien bidrar med kan hjälpa skolpersonalen att hitta möjligheter till att utveckla metoder för att identifiera, bemöta och stödja elever med svåra hemförhållanden.

Genomförande

Forskningen utfördes som en kvalitativ studie där materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer. I forskningen deltog 1 rektor, 1 specialklasslärare, 4 klasslärare och 1 kurator. Informanterna arbetade i svenskspråkiga skolor i Södra Finland. Materialet analyserades utgående från tematisk analys.

Resultat

Att vara observant upplevdes som en förutsättning för att upptäcka elever med svåra hemförhållanden. Informanterna upplevde att det är lättare att hitta de elever som visar sitt illamående i form av förändringar i beteende, som blir oroliga och utåtagerande. Det upplevdes däremot svårare att upptäcka svåra hemförhållanden hos elever som är tystlåtna, lugna och duktiga. Respektfullt bemötande och att man genuint bryr sig upplevdes viktigt med både elever och föräldrar till elever med svåra hemförhållanden. Att skolan lyckas skapa förtroende till elever och föräldrar upplevdes som en förutsättning för lyckat samarbete och något skolan ska engagera sig i. Det fanns mycket variation mellan skolor och kommuner gällande hur informanterna upplevde det mångprofessionella samarbetet. Resultaten i den här studien framhäver att särskilt lärarens roll är betydande för en elev med svåra hemförhållanden. Utgående från resultaten kan det konstateras att en bra kontakt till hemmet som grundar sig på ömsesidig respekt och förtroende är en avgörande faktor då det handlar om att stöda elever med svåra hemförhållanden.

Viivi Mickos

Pro gradu-avhandling: ”Allt är bra” – Skolpersonalens erfarenheter av att arbeta med elever med svåra hemförhållanden