”Mut ehkä se on vaa, että töissä pitää vaa oppia nää asiat.” – Noviisiopettajien kokemuksia kolmiportaisesta tuesta ja opettajankoulutuksen antamista valmiuksista sen toteuttamiseen

Lähdin pro-gradu tutkielmassani selvittämään noviisiopettajien kokemuksia kolmiportaisesta tuesta, ja siitä millaiset valmiudet he kokivat opettajankoulutuksen antaneet sen toteuttamiseen käytännön työssä. Vuonna 2010 Suomessa käyttöön otettiin kolmiportaisen tuen malli, joka on muokannut vahvasti niin koulujen toimintakulttuuria kuin myös opettajien työtä. Kolmiportaisen tuen myötä tukea pyritään antamaan yhä enemmän yleisopetuksen piirissä ja yhä useampi oppilas opiskeleekin nykyään erityisluokan sijaan yleisopetuksen luokassa. Vaikka kolmiportaisen tuen käyttöönotosta on jo useampi vuosi, tulee edelleen usein esimerkiksi lehtien sivuilla, kommenttipalstoilla ja opettajanhuoneissa vastaan keskusteluja kolmiportaisesta tuesta ja sen toteutumisesta käytännössä. Opettajat ovat julkisessa keskustelussa sekä erilaisissa tutkimuksissa ja selvityksissä tuoneet esiin kolmiportaiseen tukeen liittyviä huolia ja sen heikkoja kohtia. Monilla keskusteluun ja tutkimuksiin osallistuneilla opettajilla on jo useita työvuosia takana ja opinnot on suoritettu kauan ennen kolmiportaisen tuen käyttöönottoa. Halusin tässä tutkimuksessa lähteä selvittämään, millaisia kokemuksia viime vuosina opettajankoulutuslaitoksessa opiskelleilla ja vasta uransa alkuvaiheessa olevilla opettajilla on kolmiportaisesta tuesta ja sen toteuttamisesta.

Halusin myös selvittää millaiset valmiudet noviisiopettajat kokevat opettajankoulutuksen antaneen kolmiportaisen tuen toteuttamiseen. Opettajankoulutus on akateeminen yliopistokoulutus, jonka arvostus on edelleen korkealla. Opiskelijat ja valmistuneet opettajat ovat kuitenkin aikaisemmissa tutkimuksissa ja selvityksissä nostaneet sille huolensa siitä, ettei opettajankoulutus aina pysty tarjoamaan riittäviä valmiuksia opettajan työn todellisuudesta selviämiseen. Kolmiportainen tuki on nykyisin merkittävä osa tätä opettajan työn todellisuutta. Opettajankoulutuksen antamilla kolmiportaiseen tukeen liittyvillä valmiuksilla on siis merkittävä vaikutus opettajien kokemuksiin omasta työstään ja työskentelystään.

Tutkimukseeni osallistui neljä luokanopettajaa, jotka olivat kaikki valmistuneet Helsingin yliopistosta ja työskennelleet alle kolme vuotta luokanopettajan työssä. Halusin tutkia heidän kokemuksiaan aiheeseen liittyen ja siksi haastattelin heitä. Opettajat suhtautuivat kolmiportaiseen tukeen pääsääntöisesti positiivisesti. Kolmiportaisen tuen mallin toimivina puolina he pitivät mallin selkeää rakennetta, yhteistyön korostumista ja asiakirjojen tuomaa struktuuria. Mallissa oli kuitenkin heidän mielestään parannettavaa. Mallin olisi toivottu olevan joustavampi, tuen eri portaiden väliset rajat olivat epäselviä, käytänteiden välillä oli paljon eroja ja resurssien koettiin olevan puutteellisia. Kolmiportaiseen tukeen koettiin liittyvän myös työtä kuormittavia ja työtä tukevia seikkoja. Työtä kuormittivat erityisesti heikot tietotaidot kolmiportaiseen tukeen liittyen, työläiden asiakirjojen täyttö ja pääsääntöisesti opettajalle jäävä vastuu tuen antamisesta. Työtä koettiin tukevan yhteistyö työyhteisön ja muiden ammattilaisten kanssa. Haastatellut opettajat kokivat opettajankoulutuksen antaneen heille hyvin heikot ja lähinnä teoreettiset taidot kolmiportaiseen tukeen liittyen. Monien opettajien kokemus oli, että lähes kaikki osaaminen kolmiportaiseen tukeen liittyen oli kertynyt vasta työelämässä eikä opintojen aikana. Opettajankoulutuksen koettiin sisältävän runsaasti teoriaa, kun taas haastatellut opettajat olisivat kaivanneet enemmän käytäntöä.

Tulosten perusteella noviisiopettajien kokemukset kolmiportaisesta tuesta eivät siis erityisesti eronneet kokeneempien opettajien kokemuksista. Vahvuuksien ja haasteiden nähtiin olevan hyvin samansuuntaisia. Opettajat kokivat valmiuksiensa olevan hyvin heikot ja jatkossa voisikin olla mielenkiintoista selvittää, paranisivatko opettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta, jos heidän valmiutensa olisivat paremmat. Opettajien kolmiportaiseen tukeen liittyvien valmiuksien selvittäminen on tärkeää opettajien oman jaksamisen ja työhyvinvoinnin vuoksi. Valmiuksien selvittäminen on merkityksellistä myös oppilaiden ja heidän tasavertaisen ja laadukkaan oppimisen kannalta. Jos opettajankoulutus ei kykene tarjoamaan riittäviä valmiuksia kolmiportaisen tuen toteuttamiseen luokanopettajille, mutta tukea tarvitsevat oppilaat saavat kuitenkin suurimman osan opetuksestaan näiden luokanopettajien luokissa, kuinka oppilaiden tuen saaminen ja kolmiportaisen tuen toimivuus taataan?

Hilla Pimiä