Usein vähempiarvoisemmaksi leimattu alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatus kaipaa enemmän rummutusta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että pedagogisen toiminnan laadun puutteet painottuvat pienten lasten varhaiskasvatuksessa, vaikka kolme ensimmäistä ikävuotta ovat kehityksen kannalta intensiivistä aikaa. Ensimmäisinä lapsuusvuosina aivojen kehitys on kiivaimmillaan, joten alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatuksessa on tarve erityisen taitavalle henkilöstölle.

Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin varhaiskasvatuksessa työskentelevät johtajat kuvaavat alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa ja minkälaisia merkityksiä alle kolmevuotiaiden pedagogiikka saa johtajien puheessa. Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin viittä varhaiskasvatuksen parissa työskentelevää johtajaa. Aineistoa analysoitiin diskurssianalyyttisesti tarkastelemalla minkälaisia puhetapoja ja merkityksiä varhaiskasvatuksen johtajat tuottavat alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatuksen pedagogiikasta.

Sensitiivinen vuorovaikutus ja lapsen osallisuus ovat laadukkaan kokopäiväpedagogiikan perusta

Tutkielman teoreettiseen viitekehykseen peilaten ei ole lainkaan yllättävää, että varhaiskasvatuksessa työskentelevät johtajat nostivat merkityksellisiksi asioiksi laadukkaan pedagogiikan näkökulmasta lämpimän vuorovaikutuksen ja lapsen osallisuuden. Lisäksi johtajat kuvasivat alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatuksen elämän tärkeäksi perustaksi ja lapsen oikeudeksi. Johtajien alle kolmevuotiaiden pedagogiikasta tuottamissa puhetavoissa painottui tiede- ja tutkimusperustaisuus sekä varhaiskasvatussuunnitelman velvoittavuus. Lisäksi johtajat kuvasivat alle kolmevuotiaiden pedagogista toimintaa opetuksen, kasvatuksen ja hoidon nivovaksi kokonaisuudeksi painottaen puheessaan henkilöstön ammatillista osaamista ja pedagogista johtajuutta.

Pedagoginen johtajuus ohjaa toimintakulttuuria

Johtajalla on oleellinen rooli varhaiskasvatukseen perustehtävään liittyvän pedagogisen keskustelun käymisessä, koska johtajien puheessa alle kolmevuotiaiden varhaiskasvatukselle antama merkitys ohjaa varhaiskasvatusorganisaation pedagogista toimintakulttuuria, arvoja ja rakenteita. Toisin sanoen pienten lasten varhaiskasvatuksen takia on merkityksellistä, minkälaista puhetta juuri johtajat siitä tuottavat. Tutkielmani tulosten mukaan johtajat jakoivat yhteisen mielipiteen siitä, että ei ole lainkaan samantekevää minkälainen henkilöstö alle kolmevuotiaiden ryhmissä työskentelee. Laadukkaan pedagogiikan näkökulmasta taitava varhaiskasvatuksen henkilöstö panostaa sensitiiviseen kohtaamiseen ja lapsen osallisuuteen. Vaikka aiemmat varhaiskasvatuksen kentällä leijuneet käsitykset alle kolmevuotiaiden pedagogiikan vähäisestä arvostuksesta tulivat varhaiskasvatuksen johtajien osalta tämän tutkimuksen tuloksissa kumottua, tulee ymmärrystä alle kolmevuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen erityislaadusta edelleen lisätä.

Pinja Tuominen

”Mitä pienempi lapsi, niin sitä taitavampi, rikkaampi ja sensitiivisempi pitäisi sen kasvattajan olla” – Varhaiskasvatuksen johtajien alle kolmevuotiaiden pedagogiikalle antamia merkityksiä