Perheluokat – varhaista tukea yhdessä kotien kanssa

Peruskoulun tehtävänä on tukea lapsen kasvua ja kehitystä ja antaa jokaiselle lapselle yhtäläiset mahdollisuudet elämään. Tätä työtä koulu tekee yhdessä kotien kanssa. Havaitsemalla ongelmat jo varhaisessa vaiheessa ja puuttumalla ilmenneisiin haasteisiin ratkaisukeskeisesti, tullaan samalla kohdistaneeksi tukea oikea-aikaisesti. Toimiva kodin ja koulun yhteistyö lisää kaikkien osapuolien hyvinvointia. Siksi kodin ja koulun yhteistyön vahvistaminen on oleellista lapsen kasvun tukemisessa.
Perheluokat ovat Resetti-toiminnan malli kodin ja koulun yhteistyön vahvistamiseen. Lapsi-vanhempi-perheluokassa oppilaista, heidän vanhemmistaan ja koulun puolen ohjaajista muodostetaan ryhmä, ja ryhmälle järjestetään tapaamisia. Perheluokkia voidaan lähteä toteuttamaan erilaisista lähtökohdista ja sen tavoitteet kumpuavat oppilaiden, luokan tai yhteistyön kehittämisen tarpeista. Perheluokkatoiminnassa oleellista on tilanteiden yhteinen jäsentäminen ja ratkaisujen etsiminen haasteisiin koko kasvuyhteisön voimin.

Tutkimus

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia perheluokkatoimintaa varhaisen tukemisen näkökulmasta. Perheluokkatoiminnan tutkimisen tehtävänä oli kuvata perheluokkatoiminnan lähtökohtia: Miksi toimintaa lähdetään toteuttamaan ja mihin sillä halutaan vaikuttaa ja puuttua? Lisäksi tutkimuksella haluttiin kuulla osallistujien kokemuksia toiminnasta ja sen koetuista vaikutuksista.

Perheluokkatoiminnan kautta haluttiin lisätä ymmärrystä ja luottamusta kodin ja koulun välillä. Toisessa tapauksessa lähtökohtana oli puuttua luokan haasteisiin vahvistamalla kodin ja koulun yhteistyötä, ja toisessa tapauksessa toiminnan keskiössä oli löytää yhteys ja yhteydenpidon väylä suomea äidinkielenään puhumattomien vanhempien ja perheiden kanssa. Perheluokkatoiminnalla haluttiin myös tukea lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Toiminnalle asetettiin tavoitteita, jotka nousivat lasten ja luokkien tarpeista.

Kummassakin tapauksessa yhteistyön kuvattiin kehittyneen ja vahvistuneen. Koteja saatiin osallistettua lapsen kasvun tukemiseen ja yhteydet koteihin vahvistuivat. Haastateltavat kokivat kynnyksen madaltuneen yhteydenpidolle kodin ja koulun välillä. Kotien ymmärrys koulujen toimintatavoista ja arvoista, sekä koulussa toteutettavasta moniammatillisesta yhteistyöstä lisääntyi ja konkretisoitui. Perheluokkatoiminta tuki vanhempia lapsen kasvatustyössä, ja antoi uusia näkökulmia kotona tehtävään tukemiseen. Vanhemmat ja sukulaiset pääsivät työskentelemään lapsen kanssa, ja oppivat uusia tapoja toimia vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Tavoitteet tulivat saavutetuiksi, työrauha parani ja oppilaat oppivat ottamaan vastuuta vuorovaikutuksestaan ja toimimisestaan koulussa.

Lopuksi

Perheluokkatoiminta uudistaa koulujen toimintakulttuuria ja antaa yhteistyölle uuden mallin. Tällä tutkimuksella saavutettiin mielenkiintoista tietoa osallistujien kokemuksista ja havainnoista, ja nähtiin viitteitä perheluokkatoiminnan hyödyllisestä roolista varhaisen puuttumisen toteuttajana. Perheluokkatoimintaa olisi kiintoisaa tutkia lisää. Erityisesti kotien näkökulman laajentaminen olisi varsin tervetullutta. Tämä tutkimus nosti kuitenkin jo esiin kotien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen. Pidetään yhdessä jokaisesta huolta.

Miitta Paajanen
Perheluokat – Varhaista tukemista kodin ja koulun yhteistyönä