Tarkoitus vai keinot edellä? Osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen taustalla yhteiskunnallinen työelämän muutos

Osaamisen tunnistaminen on nähty yhteisenä haasteena ja tavoitteena niin koulutuksessa kuin työelämässäkin. Työelämä on muuttunut tietoyhteiskunnaksi, tai jopa innovatiiviseksi yhteiskunnaksi, jossa ihmiset vaihtavat työpaikkojaan sekä työstä opiskeluun ja toisinpäin. Muutosten myötä on havaittu, että koulutus ja työn vaatimukset eivät aina kohtaa. Tutkimuksessani käsittelen ammatillisessa koulutuksessa käytössä olevaa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosessia. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi haastateltavaa, joista kaksi oli ammatillisen koulutuksen opiskelijoita ja neljä henkilökunnan jäseniä. Ammatillisen koulutuksen osaamisen tunnistamis- ja tunnustamisprosessi koostuu vaiheista: osaamisen tunnistaminen eli näkyväksi tekeminen ja selvittäminen, osaamisen arviointi eli vastaavuuden arviointi suhteessa osaamisen tavoitteisiin sekä osaamisen tunnustaminen, joka tarkoittaa aiemmin opitun on arvioimista tutkinnon perusteiden mukaisesti ja siitä näkyvä tunnustuksen antamista. Osaamista pidetään tärkeänä tunnustaa, koska elinikäisen oppimisen ajatuksen mukaisesti oppimista voi tapahtua kaikkialla. On myös havaittu, että osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen voi lyhentää opiskeluaikoja. Toisaalta on havaittu, että osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on myös haasteita, kuten puutteelliset henkilökunnan resurssit.

Tutkimus haastaa tarkastelemaan tulevaisuuden toimintatapoja

Opetushallitus on mukana mallintamassa jatkuvan oppimisen uudistukseen liittyvää osaamisen kartoittamiseen käytettävää digitaalista palvelukokonaisuutta. Myös osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen eräänä tavoitteina voidaan nähdä jatkuvan oppimisen ja työllistymisen tukeminen. Jatkuvan oppimisen on kuitenkin havaittu tavoittelevan usein työllisyystarpeisiin vastaamista, mutta unohtavan yksilölliset muut oppimistarpeet. Tutkimukseni aihe oli lähtöisin Opetushallitukselta ja näin ollen tutkimukseni antaa näkökulmia osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen apuna oleviin ja kehitettäviin palveluihin. Samalla tutkimukseni herättää ajatuksia osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen hyödyistä ja kehittämiskohteista.

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen toteutustavat paljastavat prosessin vahvuuksia ja heikkouksia

Tutkimuksessani selvitetään, millaisia tapoja osaamisen tunnistamiselle ja tunnustamiselle on ammatillisen koulutuksen kentällä. Toiseksi millaisia esitettyjä syitä toimintatavoille annetaan. Ja kolmanneksi, millaisia hyötyjä ja kehityskohteita osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tavoissa nähdään. Tutkimustulokset osoittavat, että osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on prosessi, jota tehdään keskustelujen, haastattelujen, selvittelyjen, dokumentoinnin, todistusten ja dokumenttien, alakohtaisten testien ja näyttöjen sekä tietyille henkilöille keskittämisen avulla. Syiksi näiden tapojen käytölle esitettiin osaamistiedon siirrettävyys ja käytettävyys, toimintatapojen selkiyttäminen, osaamisen ajantasaisuuden tarkastelu, lakiperustaisuus, oppilaitoksen rahoitus, opiskelijoiden henkilökohtaisiin tarpeisiin vastaaminen sekä henkilökohtaiset opintopolut tai yhteinen opetusrunko. Kehityskohteina tavoissa nähtiin järjestelmien toimivuus, luottaminen osaamisen työelämäkelpoisuuteen, korkeakoulujen opetussuunnitelmien saatavuus, informaalisti opitun tunnistaminen ja tunnustaminen. Sekä kehityskohteina että hyötyinä nousi esiin aika- ja henkilöresurssit, opiskeluun liittyvän tiedon lisääminen sekä työskentelyn helpottuminen riippuen tilanteesta. Tulokset vahvistavat aiempaa tutkimustietoa siitä, että osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen parissa on joitain yleisiä hyötyjä, mutta myös haasteita. Jotta tutkimustulosten yleisyydestä saataisi tietoa, olisi jatkossa hyvä tehdä vastaava tutkimus laajemmalla osallistujajoukolla. Lisäksi tulisi keskittyä siihen, miksi osaamista tunnistetaan ja tunnustetaan. Ja ohjaako tarkoitus vai toimintatavat osaamisen tunnistamista ja tunnustamista?

Tekijä: Reetta Paloheimo, Yleinen ja aikuiskasvatustiede

Pro gradu -tutkielma: Tarkoitus vai keinot edellä? Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tavoista ammatillisessa koulutuksessa