Opettajien käsityksiä verkkokiusaamisesta koulussa

Tutkimuksen tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, analysoida ja tulkita, sitä, millä tavoin verkkokiusaaminen näyttäytyy opettajien arjessa ja miten siihen reagoidaan. Arki ja reagoiminen käsittävät verkkokiusaamisen ennaltaehkäisemisen, puuttumisen, havaitsemisen, selvittämisen ja opettajien omat lähtökohdat verkkokiusaamistilanteiden ratkojina. Tutkimuksen avulla
voidaan pohtia myös sitä, tarvitaanko verkkokiusaamisen selvittelyyn koulun arjessa mahdollisesti lisätukea.

Miksi aihe on tärkeä? Verkkokiusaaminen on ollut mediassa esillä viimeisien vuosien aikana enenevissä määrin niin sosiaalisen median vaikuttajien kanavilla kuin uutisissakin. Kyseessä on harmillinen ilmiö, jota esiintyy koulussa vuosittain. Tutkimukseni perusteella on mahdollista arvioida, onko opettajille tarvetta tarjota lisää koulutusta verkkokiusaamiseen liittyen. Opettajina perusopetuslain (1267/2013, 29§) mukaisesti on turvattava kaikille opetukseen osallistuville oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Jos opettajien tieto verkkokiusaamisesta ilmenisi puutteelliseksi, olisi selkeästi vaikeampaa taata turvallista oppimisympäristöä kaikille.

Menetelmät. Tutkimukseen haastateltiin viittä muodollisesti pätevää peruskoulun opettajaa, joista kaikilla tuli olla kokemusta verkkokiusaamisen selvittämisestä. Aineisto hankittiin puolistrukturoidun haastattelun keinoin, joka mahdollisti aiheen sensitiivisen käsittelyn. Aineistonanalyysi toteutettiin fenomenografisella tutkimusmenetelmällä.

Tulokset. Tutkimus osoitti, että verkkokiusaaminen on opettajille suhteellisen vieras ilmiö, vaikka sitä kuitenkin aika ajoin on nähtävissä. Kaikki haastatellut opettajat olivat tietoisia siitä mitä käsitteellä tarkoitetaan. Opettajien mukaan kouluilta ei olla saatu koulutusta verkkokiusaamisen puuttumiseen ja ratkomiseen. Toiminta siis perustuu sille, miten perinteisen kiusaamisenkin kohdalla toimittaisiin. Verkkokiusaaminen koettiin näkymättömänä, mikä teki sen huomaamisen haasteellisemmaksi. Oppituntien aikana kuitenkin pyritään siihen, että kaikkeen luvattomaan tieto- ja viestintäteknologisten välineiden käyttöön puututaan, joten oppituntien aikana verkkokiusaamista ei pitäisi aktiivisesti tapahtua. Verkkokiusaamisesta ja sen ympärille liittyvistä teemoista on pyritty keskustelemaan oppituntienkin verran, jotta mahdollisilta verkkokiusaamistilanteilta voitaisiin välttyä. Opettajien mukaan olisi tärkeää ottaa myös huoltajat mukaan keskusteluihin verkkokiusaamisesta. Huoltajia tulisi valistaa oppilaiden lailla verkkokiusaamisesta ja sen vaaroista, jotta he osaavat myös havaita ja puuttua siihen. Huoltajien nähtiin olevan avainroolissa verkkokiusaamisen havaitsemisessa ja puuttumisessa. Huoltajien tehtäväksi koettiin myös ensisijaisesti opettaa miten verkossa tulisi käyttäytyä.

Carina Maria Pellja

Opettajien käsityksiä verkkokiusaamisesta koulussa