Lukion erityisopettajien haastatteluita heidän työnkuvastansa ja opiskelijoiden tuen tarpeista

Tutkimuksen tavoitteet. Lähtökohtana tutkielmalle on vuonna 2019 voimaan tullut lukiolaki ja sitä seurannut lukiouudistus, joka velvoittaa lukiot tarjoamaa opiskelijoilleen erityisopetusta ja oppimisen tukea. Tutkielman tarkoitus on ymmärtää lukion laaja-alaisten erityisopettajien työnkuvaa erityisopettajien itsensä kertomana. Tämän lisäksi tutkielman tarkoitus on ymmärtää minkälaista tukea opiskelijat tarvitsevat lukiossa. Tutkielman tavoite on tehdä lukion erityisopettajan työnkuvaa selkeämmäksi ja lähestyttävämmäksi. Tavoitteena on myös tehdä ymmärrettäväksi lukio-opiskelijoiden tuen tarpeita.

Miksi aihe on tärkeä? Uuden lukiolain, opetussuunnitelman ja oppivelvollisuuden pidentymisen takia aihe on nyt erityisen tärkeä. Lukiouudistus on tuonut tarpeen antaa entistä vahvempaa tukea opiskelijoille. Lukio-opiskelijoiden tuen tarpeista ja tuen järjestämisestä on kuitenkin tehty huomattavan vähän tutkimusta.

Menetelmät. Tutkielma oli laadullinen, jossa teemahaastattelut muodostivat aineiston. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluun osallistui seitsemän lukion erityisopettajaa.

Tulokset. Tutkielman tulosten perusteella lukion erityisopettajien työnkuva jakautui kolmeen ulottuvuuteen, joista jokaiseen sisältyi erilaisia alaluokkia. Työnkuvassa erottautui: tuen tarpeiden tunnistamisen, opiskelun tuen ja yhteistyön ulottuvuudet. Työnkuvasta suurin osa ajasta kului lukivaikeuksien tunnistamiseen ja niistä seuraavien lausuntojen kirjoittamiseen. Oppimisen tukeminen näyttäytyi työnkuvassa niin opiskelun tukena kuin hyvinvoinnin tukena. Työnkuvaan kuului olennaisesti myös yhteistyö erilaisten toimijoiden kesken. Opiskelijat tarvitsivat tukea opiskelussa niin oppimiseen kuin hyvinvointiin. Opiskelussa tukea tarvittiin varsinkin ajanhallinnan ja keskittymisen pulmiin sekä oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja niiden kanssa toimimiseen. Opiskelijat tarvitsivat laajasti tukea hyvinvointiin, joista varsinkin ahdistuneisuus, masentuneisuus sekä yksinäisyys nostettiin esiin.

Iida Eerola

Lukion erityisopettajan työnkuva ja opiskelijoiden tuen tarpeet